Raketoplány | Virgin Galactic

Raketoplán VSS Unity od Virgin Galactic vystoupal do výšky 35 km [video]

• Proběhl druhý ostrý let nového raketoplánu od společnosti Virgin Galactic
  • VSS Unity vystoupal do výšky 35 km
  • Virgin Galactic chce už brzy nabízet lety na hranici vesmíru

Společnost Virgin Galactic má za sebou další úspěšný test svého raketoplánu SpaceShipTwo, který by už brzy mohl létat s turisty na hranici vesmíru.

V úterý 29. května proběhl druhý „raketový test“ raketoplánu s názvem VSS Unity. Po oddělení od letadla White Knight Two zažehl raketoplán na 31 sekund svůj motor a dosáhl výšky 34,9 km a rychlosti 1,9 Ma.

Testu v Mohavské poušti přihlížel i zakladatel firmy Richard Branson, který věří, že by se on sám mohl už za 12 měsíců stát astronautem. Označení astronaut je nutné brát trochu s rezervou. SpaceShipTwo nedosáhne oběžné dráhy. Po odpojení od letadla zažehne motor a vynese turisty na hranici vesmíru ve výšce 100 km. Turisté zažijí několikaminutový stav beztíže a přesvědčí se, že Země je opravu kulatá. Nakonec dojde k přistání raketoplánu na přistávací ploše.

Smrtelná nehoda a konkurence

VSS Unity je druhým exemplářem SpaceShipTwo. Předchůdce VSS Enterprise v říjnu 2014 havaroval kvůli předčasnému uvolnění pojistek křídel. Při nehodě zemřel pilot Michael Alsbury, druhý pilot Peter Siebold byl zraněn.

Od února 2016 proběhlo celkem 13 letů VSS Unity. Z toho u čtyř zůstal raketoplán připojen k letadlu, sedm letů proběhlo jen v režimu plachtění zpět k zemi a nyní podruhé došlo k zážehu raketového motoru.

Turisty chce na hranici vesmíru dopravovat také šéf Amazonu Jeff Bezos. Jeho firma Blue Origin nabízí jiný koncept, skládající se z rakety a kapsle New Shepard.

Raketa vynese kapsli na hranici vesmíru a poté se vrátí zpět k dalšímu použití. Kapsle přistane na padácích. Testovací lety už probíhají, ale sám Bezos zatím neví, kdy začnou komerční lety. Blue Origin také zatím nestanovila cenu za jeden let. Virgin Galactic naopak už deset let prodává první letenky za 250 tisíc dolarů.

Diskuze (3) Další článek: V Kalifornii testují espézetky s e-inkovým displejem. Jsou připojené na internet

Témata článku: Vesmír, Technika, Jeff Bezos, Blue Origin, New Shepard, Raketoplány, Virgin Galactic, Komerční let, Raketoplán, Dolar, Vid, Testovací let, Smrtelná nehoda, Přistávací plocha, Raketový motor, Moha, Let, Richard Branson, Galactic, SpaceShipTwo, Předčasné uvolnění, Druhý pilot, Výška, White Knight, VSS unita

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Severní magnetický pól „odcestoval“ z Kanady na Sibiř. Vědci musí upravit model

** Zemské magnetické pole se chová nepředvídatelně ** Severní magnetický pól se posouvá z Kanady směrem na Sibiř ** Vědci musí rychle aktualizovat Světový magnetický model

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně