Čtrnáct let vývoje, jedna smrtelná nehoda a několik testovacích letů. Z Mohavské pouště ve čtvrtek 13. prosince opět vzlétl raketoplán od společnosti Virgin Galactic miliardáře Richard Bransona. A byla to skutečně divoká jízda. Raketoplán VSS Unity dosáhl výšky 82,7 km a rychlosti 2,9 Ma.
Krátce po tomto úspěšném letu Branson následně napsal procítěný dopis svým vnoučatům. „Dřív jsem o vesmíru přemýšlel jako o destinaci, ale nyní si uvědomuji, že jde o pouť s mnoha úžasnými milníky na cestě,“ uvedl mj.
Let v několika fázích
Samotný let na hranici vesmíru měl několik fází, které v blízké době čekají také první vesmírné turisty, kteří si za takový let zaplatí.
Letadlo White Knight Two vyneslo raketoplán do výšky 13,1 km. Poté se raketoplán SpaceShipTwo (VSS Unity) odpojil a několik sekund padal volným pádem. Následně se na 60 sekund zažehl raketový motor.
Na palubě VSS Unity byli dva velmi zkušení piloti Mark Stucky a Rick Sturckow. Raketoplán je vynesl do výšky přes 80 km.
Při běžných komerčních letech dosáhne raketoplán vždy výšky nad 80 km. Šestice turistů tak bude mít nádherný výhled na zakulacenou Zemi zářící z vesmírné temnoty. O chvíli později zažijí i stav beztíže. Ve finále přistává raketoplán jako běžné letadlo na přistávací ploše.
Pokořili hranici vesmíru?
Americký víceprezident Mike Pence pogratuloval Virgin Galactic, že vyslala do vesmíru své první astronauty. Lze ale oba piloty skutečně takto označovat?
Raketoplán od Virgin Galactic se nikdy ani nepřiblíží rychlosti, kterou je potřeba k dosažení oběžné dráhy. Jedná se pouze o balistický skok.
S dosaženou výškou je to složitější. Obecně se za hranici vesmíru považuje výška 100 km, které se říká Kármánova hranice. Je to smluvně dohodnutá hodnota. Z fyzikálního hlediska nemá opodstatnění. Mezinárodní letecká federace chce výšku snížit na 80 km.
Podle Virginu se Stucky stal 568. člověkem, který se dostal do vesmíru. Mezi ně se v USA počítají nejen astronauti, kteří se dostali na oběžnou dráhu, ale také piloti letounu X-15. V 60. letech létali pod Kármánovou hranici (maximálně kolem 90 km).
Piloti tehdy dostali odznak astronautů. Podobný by měl dostat také Stucky. Druhého pilota raketoplánu VSS Unity se tato diskuse netýká, protože už takový odznak dávno má. Rick Sturckow pracoval dříve pro NASA a zúčastnil se čtyř misí raketoplánu.
Poslední testy raketoplánu VSS Unity
- 5. dubna: 25,7 km (1,8 Ma)
- 29. května: 34,3 km (1,9 Ma)
- 26. července: 52 km (2,47 Ma)
- 13. prosince: 82,7 km (2,9 Ma)
Smrtelná nehoda
VSS Unity je druhým exemplářem SpaceShipTwo. Předchůdce VSS Enterprise v říjnu 2014 havaroval kvůli předčasnému uvolnění pojistek křídel. Při nehodě zemřel pilot Michael Alsbury, druhý pilot Peter Siebold byl zraněn. Raketoplán má délku 18 metrů a rozpětí křídel 8 metrů. Jedna letenka vyjde na 250 tisíc dolarů.