New Glenn při západu Slunce. Se svými 98 metry je to společně s nosičem SLS pro mise Artemis (také 98 metrů) druhá největší raketa současnosti hned po Starship Super Heavy (121 metrů). Z velmi těžkých nosičů je vývoji ještě čínská třístupňová raketa Long March 9 (114 metrů), ta se ale od země odlepí nejspíše až v příští dekádě Zdroj:  Blue Origin

New Glenn při západu Slunce. Se svými 98 metry je to společně s nosičem SLS pro mise Artemis (také 98 metrů) druhá největší raketa současnosti hned po Starship Super Heavy (121 metrů). Z velmi těžkých nosičů je vývoji ještě čínská třístupňová raketa Long March 9 (114 metrů), ta se ale od země odlepí nejspíše až v příští dekádě | Zdroj: Blue Origin

Detail na sedm znovupoužitelných raketových motorů prvního stupně BE-4. Spalují zkapalněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG) a každý z nich má na hladině moře tah 2 450 kN Zdroj:  Blue Origin na Instagramu

Detail na sedm znovupoužitelných raketových motorů prvního stupně BE-4. Spalují zkapalněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG) a každý z nich má na hladině moře tah 2 450 kN | Zdroj: Blue Origin na Instagramu

Sestavování obou stupňů rakety New Glenn Zdroj:  Blue Origin na Instagramu

Sestavování obou stupňů rakety New Glenn | Zdroj: Blue Origin na Instagramu

Instalace rakety New Glenn na rampě LC-36 Zdroj:  Blue Origin na Instagramu

Instalace rakety New Glenn na rampě LC-36 | Zdroj: Blue Origin na Instagramu

Přistávací námořní platforma. Blue Origin chce používat podobnou techniku jako SpaceX Zdroj:  Blue Origin na Instagramu

Přistávací námořní platforma. Blue Origin chce používat podobnou techniku jako SpaceX | Zdroj: Blue Origin na Instagramu

Zdroj: SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj: SpaceX

S rozměry 98×7 metrů patří New Glenn k těm největším raketám. Jen pro představu, zdaleka nejmohutnější Starship Super Heavy se může pochlubit rozměry 121×9 metrů  Zdroj:  Blue Origin

S rozměry 98×7 metrů patří New Glenn k těm největším raketám. Jen pro představu, zdaleka nejmohutnější Starship Super Heavy se může pochlubit rozměry 121×9 metrů  | Zdroj: Blue Origin

Zdroj: Živě.cz

Zdroj: Živě.cz

Kupole nákladového prostoru, který má oproti konkurenci dvounásobný objem a nosnost, a dole náklad nedělní mise – technologický demonstrátor Blue Ring Pathfinder Zdroj:  Blue Origin

Kupole nákladového prostoru, který má oproti konkurenci dvounásobný objem a nosnost, a dole náklad nedělní mise – technologický demonstrátor Blue Ring Pathfinder | Zdroj: Blue Origin

První stupeň rakety New Glenn pohání sedm znovupoužitelných motorů BE-4 na zkaplaněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG). Každý z nich má tah 2 450 kN   Zdroj:  Blue Origin

První stupeň rakety New Glenn pohání sedm znovupoužitelných motorů BE-4 na zkaplaněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG). Každý z nich má tah 2 450 kN   | Zdroj: Blue Origin

New Glenn odstartuje z rampy LC-36 na mysu Canaveral. Blue Origin si komplex pronajal v roce 2015 a investoval do jeho modernizace více než miliardu dolarů. Samotnou raketu vyvíjí také na Floridě ve 14 kilometrů vzdáleném průmyslovém areálu Zdroj:  Blue Origin

New Glenn odstartuje z rampy LC-36 na mysu Canaveral. Blue Origin si komplex pronajal v roce 2015 a investoval do jeho modernizace více než miliardu dolarů. Samotnou raketu vyvíjí také na Floridě ve 14 kilometrů vzdáleném průmyslovém areálu | Zdroj: Blue Origin

Detail na sedm znovupoužitelných raketových motorů prvního stupně BE-4. Spalují zkapalněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG) a každý z nich má na hladině moře tah 2 450 kN Zdroj:  Blue Origin na Instagramu
Sestavování obou stupňů rakety New Glenn Zdroj:  Blue Origin na Instagramu
Instalace rakety New Glenn na rampě LC-36 Zdroj:  Blue Origin na Instagramu
Přistávací námořní platforma. Blue Origin chce používat podobnou techniku jako SpaceX Zdroj:  Blue Origin na Instagramu
14
Fotogalerie

Raketový souboj roku se odkládá na středu. Nejprve odstartuje Starship a o pár hodin později New Glenn

  • New Glenn je největší soupeř pro rakety Elona Muska
  • První stupeň také umí přistávat a zvládne 25 startů
  • Ve středu ve 23:00 to zkusí Starship, ve čtvrtek v 7:00 New Glenn

Oživeno v úterý v 10:00 | Blue Origin se pokusí o start ve čtvrtek opět v 7:00 našeho času. Takže zatímco o půlnoci ze středy na čtvrtek poletí Starship, hned následující ráno jen o něco menší New Glenn! Držíme palce, ať to tentokrát už konečně vyjde.

Oživeno v pondělí v 9:15 | Ani dnes to nevyjde. Po třech hodinách průběžného posouvání startu nakonec Blue Origin hodil ručník do ringu a první let nové obří dvoustupňové rakety New Glenn odložil na neurčito. Za vše mohou technické problémy na subsystémech rakety.

New Glenn se měl poprvé odlepit od země už v závěru loňského roku, ani tehdy to ale nevyšlo. Nakonec se tedy datum přiblížilo v pořadí už sedmému startu ještě o něco větší rakety Starship Elona Muska. I ta v posledních dnech čelila několika odkladům s tím, že by měla zažehnout své motory ve středu pozdě večer našeho času.


Živý přenos v  češtině:

  • Co letí: Dvoustupňová raketa Blue Origin New Glenn
  • Průběh letu: První stupeň přistane na plošině v Atlantiku, druhý pokračuje na orbitu
  • Odkud se letí: Florida, Mys Canaveral, rampa LC-36
  • V kolik se letí: 13. ledna, nejdříve v 9:15 SEČ
  • Původní přenos v angličtině: YouTube

Startovací okno má délku několik hodin, během kterých musí New Glenn zapálit motory. Čas se kvůli komplikacím postupně posouvá ze sedmé hodiny ranní na devátou. Reálně tedy hrozí další odklad jako v posledních dnech. Aktualizované časy startu můžete sledovat na účtu Blue Origin na síti X.

Ve středu ve 23:00 se pak od země opět odlepí největší raketa všech dob Starship Super Heavy a vydá se na svůj v pořadí už sedmý testovací let. Zatímco návratový první stupeň stodvacetimetrového monstra zachytí ramena startovací rampy – tzv. Mechazilla –, samotný Starship si poprvé vyzkouší vypuštění užitečného nákladu a odhodí desítku maket družice Starlink.


Oživeno v neděli v 6:00 | Raketa New Genn si měla původně odbýt premiéru už v pátek brzy ráno a posléze v neděli ve stejný čas, vysoké vlny v Atlantiku nicméně přinutily Blue Origin opět odsunout start. Firma se totiž pokusí přistát s prvním stupněm rakety na plovoucí plošině Jacklyn nedaleko Floridy. Aby to ale bylo možné, moře musí být co nejklidnější.

Počasí trápí i konkurenční SpaceX ve vzdáleném texaském kosmodromu Boca Chica v Texasu. Ještě o pár metrů mohutnější Starship proto nakonec odstartuje také později. Páteční večerní termín se postupně posunul na pondělí a teď platí středa. Nelze než doufat, že to je v obou případech poslední odklad.

Oživeno v sobotu v 9:15 | SpaceX už na své základně Starbase sestavilo raketu, na nosné části SuperHeavy je připevněna loď Starship. Proběhl už také test, při kterém se do rakety zkušebně natankuje palivo a nanečisto, bez zážehu motorů, se simulují akce během předstartovního odpočtu.

spacex4.jpgspacex1.jpg
spacex2.jpgspacex3.jpg

New Glenn by mohl falkonům skutečně zatopit

Dvoustupňový New Glenn čeká na svoji premiéru už od loňského roku a na rozdíl od evropského raketového nosiče Ariane 6 by mohl být pro SpaceX opravdu velmi vážnou konkurencí, která změní pravidla hry. A to hned ze tří důvodů.

Untitled.png
S rozměry 98×7 metrů patří New Glenn k těm největším raketám. Jen pro představu, zdaleka nejmohutnější Starship Super Heavy se může pochlubit rozměry 121×9 metrů a Falcon Heavy 70×12,2 metrů (tři stupně vedle sebe)

Další velká raketa, která se také umí vracet domů

Zaprvé, i jeho první stupeň se řízeně vrací na zemský povrch, a půjde-li vše jako po másle, už v pondělí brzy ráno našeho času nám to v praxi ukáže, pokusí se totiž přistát na speciální platformě nedaleko pobřeží Floridy.

New Glenn při sestupu používá stejně jako raketa Falcon 9 manévrovací kormidla a pevná křidélka pro udržení vztlaku při klouzavém letu. Po přiblížení k platformě pak zapálí brzdící motory a měkce dosedne.

04ea281e-02b2-4a73-a33e-74450f73739ePrvní stupeň rakety New Glenn přistane na zemi, takže jej bude moci Blue Origin později znovu použít. Recyklace je i základem postupného zlevňování raketových startů SpaceX 

I když to bude pro Blue Origin premiéra, kterou si SpaceX odbylo už před dlouhými lety, ve skutečnosti na tomto poli není žádným nováčkem. V poněkud menším provedení se totiž stejným způsobem vrací i první stupeň jeho turistické rakety New Shepard.

Blue Origin doufá, že jeden booster zvládne až 25 startů, což by mohlo vést k tomu, že nabídne srovnatelné, nebo i lepší ceny než SpaceX. New Glenn má totiž oproti základním falkonům ještě jednu výhodu, která bude platit přinejmenším do nasazení raket třídy Starship.

Dvojnásobná nákladní kapacita

Tou výhodou je velikost. New Glenn má v celé délce průměr 7 metrů, což je v případě nákladového prostoru o dobré 2 metry více, než je obvyklý pětimetrový standard. Díky tomu může nést mnohem rozměrnější břemeno.

 
c97c733c-a9e8-459c-9156-e363efda2cb7
Kupole nákladového prostoru, který má oproti konkurenci dvounásobný objem a nosnost, a dole náklad pondělní mise – technologický demonstrátor Blue Ring Pathfinder

Slovy čísel, zatímco New Glenn vynese na nízkou oběžnou dráhu až 45 tun zboží, aktuální generace Falcon 9 Block 5 zhruba jen 18,5 až 23 tun podle charakteru letu. Starship by sice mohl jednou nabídnout kapacitu jen těžko uvěřitelných 50 až 200 tun a vypuštěním několika prvních maket ve středu večer se tomu opět o kus přiblíží, nicméně je stále ve vývojové fázi.

New Glenn také nepoletí naprázdno, prostor totiž vyplní užitečná zátěž v podobě demonstrátoru jádra budoucí nákladní lodi Blue Ring – Blue Ring Pathfinder.

Na kolik přijde jeden let 

Zvídavý čtenář jistě namítne, že tu je přece ještě Falcon Heavy – v podstatě trojice falkonů vedle sebe se schopností vynést na nízkou oběžnou dráhu zhruba 50 až 60 tun –, nicméně jeho starty jsou podle dostupných informací mnohem dražší.

Zatímco jeden let Falcon 9 přijde na 69,8 milionů dolarů (při zachování boosteru, ceník pro rok 2024) a let Super Heavy na 97 milionů dolarů (opět se zachovanými boostery, rok 2022), New Glenn by se mohl dostat na 68 milionů dolarů (odhad Arianespace, rok 2022).

Ale vždyť ta raketa nemá nic za sebou!

Takže to máme schopnost návratu prvního stupně, velkou přepravní kapacitu a možná i nižší cenu, k ekonomické udržitelnosti ale bude New Glenn potřebovat ještě to nejdůležitější – zákazníky.

Už dnes jich má nasmlouvanou celou řadu, nicméně to samé můžeme říci i o Ariane 6. Poprvé odstartovala zkraje loňského července a další let ji čeká až někdy během letošního roku. Premiérový start se ke všemu podařil zhruba tak na půl.

6128f16a-dfd4-427b-9072-4dc771eda3ae
První stupeň rakety New Glenn pohání sedm znovupoužitelných motorů BE-4 na tekutý kyslík a zemní plyn (LOX/LNG). Každý z nich má tah 2 450 kN 

Šestka sice úspěšně vynesla malé družice na oběžnou dráhu, později ale selhala a s ní i návratové kapsle několika dalších misí. Někteří zákazníci proto nakonec kvůli průtahům raději přesedlali k americké a dnes už lety ověřené konkurenci – SpaceX.

Stejný osud by mohl za jiných okolností potkat i Blue Origin. Ostatně, svěřili byste svoji velkou družici za miliony dolarů nováčkovi na scéně, jehož raketa New Glenn možná poprvé vybuchne, zatímco falkony se už mohou pochlubit skvělou letovou historií?

Certifikace od Pentagonu

Firma je ale v úplně odlišné situaci než kdejaký raketový startup. Vždyť za ní stojí druhý nejbohatší člověk planety Jeff Bezos a také zakladatel a toho času výkonný předseda Amazonu.

Pondělní premiéra bude zároveň prvním certifikačním letem pro Pentagon a některé další federální instituce, které zastřešuje United States Space Force (USSF). Ze současných nosičů má razítko samozřejmě Falcon 9, Falcon Heavy a loni o něj usiloval nový Vulcan Centaur (Boeing, Lockheed Martin).

Pokud uspěje i New Glenn, bude se moci ucházet o vojenské zakázky třeba na vynášení špionážních satelitů a další techniky.

Nosič pro tisíce družic satelitního internetu Kuiper

Dalším klíčovým zákazníkem bude už zmíněný Amazon, který potřebuje v následujících letech dostat na oblohu tři tisíce družic satelitního internetu Kuiper, o což se má postarat 70-80 letů nám už dobře známých dvoustupňových těžkotonážních raket:

  • New Glenn
  • Ariane 6
  • Vulcan Centaur

Ariane 6 se teprve pomaličku rozjíždí, Vulcan Centaur má jen o něco málo větší náskok (první dva loňské starty), takže na svým způsobem domácí Blue Origin a jeho nosiče New Glenn čekají v Amazonu jako na smilování.

f06a75d1-cb1e-4d5a-9adc-dc8a2b9b3d39
New Glenn odstartuje z rampy LC-36 na mysu Canaveral. Blue Origin si komplex pronajal v roce 2015 a investoval do jeho modernizace více než miliardu dolarů. Samotnou raketu vyvíjí také na Floridě ve 14 kilometrů vzdáleném průmyslovém areálu

Ostatně, právě nedostatek raket nakonec přinutil Amazon dokoupit kapacitu i u SpaceX, která tak bude na nízkou oběžnou dráhu vynášet satelity svého úhlavního soupeře.

Pondělní start proto bude opravdu velký a s ohromným potenciálním dopadem na celý trh, který má dnes pod kontrolou SpaceX. Tedy alespoň v naší euroatlantické části světa.

A protože konkurence je zdravá a riziko monopolu SpaceX nebezpečné, nelze než popřát dobrý vítr a nízké vlny.

Určitě si přečtěte

Články odjinud