Sociální sítě se plní neskutečnými záběry rozpadající se rakety Starship  Zdroj: Koláž fotografií  SpaceX ,  Autism Capital ,  Lincoln

Sociální sítě se plní neskutečnými záběry rozpadající se rakety Starship  | Zdroj: Koláž fotografií SpaceX, Autism Capital, Lincoln

Plán letu, pravděpodobné místo havárie a ostrovy Turks a Caicos, odkud pochází zdaleka nejsledovanější video s troskami na obloze Zdroj:  Mapy.cz ,  S  paceX

Plán letu, pravděpodobné místo havárie a ostrovy Turks a Caicos, odkud pochází zdaleka nejsledovanější video s troskami na obloze | Zdroj: Mapy.cz, SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Starship čeká na svůj sedmý let Zdroj:  SpaceX na síti X

Starship čeká na svůj sedmý let | Zdroj: SpaceX na síti X

Starship čeká na svůj sedmý let Zdroj:  SpaceX na síti X

Starship čeká na svůj sedmý let | Zdroj: SpaceX na síti X

Starship čeká na svůj sedmý let Zdroj:  SpaceX na síti X

Starship čeká na svůj sedmý let | Zdroj: SpaceX na síti X

Charakter dnešního letu Zdroj:  S  paceX

Charakter dnešního letu | Zdroj: SpaceX

Raketový souboj roku: Nová obří raketa New Glenn odstartovala, první stupeň ale nakonec nepřistál Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Raketový souboj roku: Nová obří raketa New Glenn odstartovala, první stupeň ale nakonec nepřistál | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn Zdroj: Živý přenos Blue Origin

Záběry z prvního startu nové rakety New Glenn | Zdroj: Živý přenos Blue Origin

New Glenn při západu Slunce. Se svými 98 metry je to společně s nosičem SLS pro mise Artemis (také 98 metrů) druhá největší raketa současnosti hned po Starship Super Heavy (121 metrů). Z velmi těžkých nosičů je vývoji ještě čínská třístupňová raketa Long March 9 (114 metrů), ta se ale od země odlepí nejspíše až v příští dekádě Zdroj:  Blue Origin

New Glenn při západu Slunce. Se svými 98 metry je to společně s nosičem SLS pro mise Artemis (také 98 metrů) druhá největší raketa současnosti hned po Starship Super Heavy (121 metrů). Z velmi těžkých nosičů je vývoji ještě čínská třístupňová raketa Long March 9 (114 metrů), ta se ale od země odlepí nejspíše až v příští dekádě | Zdroj: Blue Origin

Detail na sedm znovupoužitelných raketových motorů prvního stupně BE-4. Spalují zkapalněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG) a každý z nich má na hladině moře tah 2 450 kN Zdroj:  Blue Origin na Instagramu

Detail na sedm znovupoužitelných raketových motorů prvního stupně BE-4. Spalují zkapalněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG) a každý z nich má na hladině moře tah 2 450 kN | Zdroj: Blue Origin na Instagramu

Sestavování obou stupňů rakety New Glenn Zdroj:  Blue Origin na Instagramu

Sestavování obou stupňů rakety New Glenn | Zdroj: Blue Origin na Instagramu

Instalace rakety New Glenn na rampě LC-36 Zdroj:  Blue Origin na Instagramu

Instalace rakety New Glenn na rampě LC-36 | Zdroj: Blue Origin na Instagramu

Přistávací námořní platforma. Blue Origin chce používat podobnou techniku jako SpaceX Zdroj:  Blue Origin na Instagramu

Přistávací námořní platforma. Blue Origin chce používat podobnou techniku jako SpaceX | Zdroj: Blue Origin na Instagramu

S rozměry 98×7 metrů patří New Glenn k těm největším raketám. Jen pro představu, zdaleka nejmohutnější Starship Super Heavy se může pochlubit rozměry 121×9 metrů  Zdroj:  Blue Origin

S rozměry 98×7 metrů patří New Glenn k těm největším raketám. Jen pro představu, zdaleka nejmohutnější Starship Super Heavy se může pochlubit rozměry 121×9 metrů  | Zdroj: Blue Origin

Zdroj:  SpaceX

Zdroj: SpaceX

Kupole nákladového prostoru, který má oproti konkurenci dvounásobný objem a nosnost, a dole náklad nedělní mise – technologický demonstrátor Blue Ring Pathfinder Zdroj:  Blue Origin

Kupole nákladového prostoru, který má oproti konkurenci dvounásobný objem a nosnost, a dole náklad nedělní mise – technologický demonstrátor Blue Ring Pathfinder | Zdroj: Blue Origin

První stupeň rakety New Glenn pohání sedm znovupoužitelných motorů BE-4 na zkaplaněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG). Každý z nich má tah 2 450 kN   Zdroj:  Blue Origin

První stupeň rakety New Glenn pohání sedm znovupoužitelných motorů BE-4 na zkaplaněný kyslík a zemní plyn (LOX/LNG). Každý z nich má tah 2 450 kN   | Zdroj: Blue Origin

New Glenn odstartuje z rampy LC-36 na mysu Canaveral. Blue Origin si komplex pronajal v roce 2015 a investoval do jeho modernizace více než miliardu dolarů. Samotnou raketu vyvíjí také na Floridě ve 14 kilometrů vzdáleném průmyslovém areálu Zdroj:  Blue Origin

New Glenn odstartuje z rampy LC-36 na mysu Canaveral. Blue Origin si komplex pronajal v roce 2015 a investoval do jeho modernizace více než miliardu dolarů. Samotnou raketu vyvíjí také na Floridě ve 14 kilometrů vzdáleném průmyslovém areálu | Zdroj: Blue Origin

Plán letu, pravděpodobné místo havárie a ostrovy Turks a Caicos, odkud pochází zdaleka nejsledovanější video s troskami na obloze Zdroj:  Mapy.cz ,  S  paceX
Zdroj:  SpaceX
Zdroj:  SpaceX
Zdroj:  SpaceX
38
Fotogalerie

Sociální sítě se plní neskutečnými záběry rozpadající se rakety Starship

  • Ve čtvrtek ráno poprvé odstartoval New Glenn Jeffa Bezose
  • Před půlnocí se od země už posedmé odlepil obrovský Starship
  • První stupeň zachytila Mechazilla, ten druhý se ale rozpadl

Oživeno v 11:20 | Zatímco Evropa spala, sociální sítě se v posledních dvanácti hodinách plnily videi, které jsme už dlouho neviděli. Jsou na nich vidět zářící trosky rozpadající se lodi Starship, které v podvečerních hodinách kopírují trajektorii plánovaného letu nad ostrovy Karibiku směrem k jihovýchodu a cílové destinaci v Indickém oceánu.

 
a289f735-fa1c-4814-a187-e880d14e0375

Druhý stupeň Starship selhal krátce po oddělení ve fázi „Starship ascent“ (stoupání). Na schématu to znázorňuje kolečko a šipka pak směr letu trosek směrem k jihovýchodu

Zářící trosky Starshipu nad ostrovy Turks a Caicos východně od Kuby:

A další video tentokrát z kokpitu dopravního letadla:

Toto video zase ukazuje z velké vzdálenosti celou fázi zpočátku bezproblémového letu, načež oblohu v podvečerním slunečním svitu zaplní třpytky trosek Starshipu:

Oživeno v 23:55 | A už je to oficiální, druhý stupeň rakety Starship je zničený. Dnešní start tedy nakonec trval jen pár minut a skončil ještě před půlnocí. SpaceX tentokrát do vesmíru poslalo výrazně upravenou loď (více níže v článku) s novou avionikou, manévrováním i změnami v pohonném systému, což se jí dost možná stalo osudným.

Po oddělení přestal Starship komunikovat a rozpadl se – eufemisticky řečeno došlo k „rapid unscheduled disassembly“.

Je to velká škoda, Starship měl totiž na oběžné dráze vypustit makety družic Starlink a potvrdit tak, že se pomalu ale jistě blíží okamžik, kdy se zatím jen testovací plavidlo promění ve skutečný kosmický koráb.

První havárie od loňského března

Starship naposledy selhal při svém 3. integrovaném letu v březnu 2024. První stupeň tehdy explodoval při sestupu ve výšce 462 metrů nad Mexickým zálivem a loď se později ztratila při pokusu o návrat do atmosféry ve výšce 65 kilometrů.

Následující lety číslo 4 (červen 2024), 5 (říjen 2024 – první použití Mechazilly) a 6 (listopad 2024) naopak slavily úspěch.

Oživeno v 23:49 | První stupeň rakety má splněno, ale teď se hledá ten druhý, tedy samotná loď Starship. Vypadá to, že SpaceX ztratilo spojení.

Oživeno v 23:44 | Mechazilla úspěšně zachytila první stupeň rakety – Super Heavy. Neskutečná podívaná!

Oživeno v 23:40 | Úspěšné oddělení druhého stupně. tzv. hot staging. Motory druhého stupně se totiž zapálí v okamžiku, kdy ještě raketa drží pohromadě a první stupeň dodává zrychlení tomu druhému, což pomáhá nahnat jeho palivo k motoru.

b55d78c0-561a-431e-bf3b-ae9bb80b3cc3435dbe50-4cd4-4432-8b1b-4b36dc991ac922c218b8-a187-46b0-b03d-4ac4abf1bb3f

Oživeno v 23:37 | Starship úspěšně odstartoval! Čeká nás zhruba hodinová podívaná. 

2025-01-16 23 37 24.png2025-01-16 23 37 32.png2025-01-16 23 38 26.png

Premiérový start těžké dvoustupňové rakety New Glenn máme za sebou a teď je na řadě SpaceX a v pořadí už sedmý let ještě mnohem většího monstra Starship. Pokud vyjde počasí, vše se odehraje už dnes před půlnocí.

Český komentovaný přenos:

  • Co letí: 7. integrovaný let Starship Super Heavy
  • Charakter letu: 1. stupeň přistane v Texasu, 2. do vod Indického oceánu
  • V kolik to letí: 16. ledna, 23:37 SEČ
  • Odkud to letí: Texaský kosmodrom SpaceX v Boca Chica
  • Původní živý přenos v angličtině: Web mise na stránkách SpaceX

Start byl původně naplánovaný na 23:00 SEČ, postupně ale došlo k posunu na 23:37. Vše záleží na počasí a dalších okolnostech.

Starship prošel hromadou změn a má 30+ kamer

I když Starship poletí už posedmé, také v jeho případě to bude svým způsobem premiéra. Inženýři totiž poprvé otestují výrazně přepracovaný systém lodi. Starship má třeba upravené přední vztlakové klapky, které by měly lépe odolat teplotám při návratu do atmosféry.

Změnami prošla také pohonná jednotka a loď má mnohem výkonnější avioniku, palubní počítač a více antén pro spojení se Starlinkem a dalšími systémy. Díky tomu dokáže během všech fází letu přenášet data rychlostí 120 Mb/s, což bude rozhodně potřebovat, inženýři totiž raketu prošpikovali více než 30 kamerami!

Chytne Super Heavy mechazilla? Je to 50:50

První stupeň rakety – Super Heavy – dnes odstartuje s jedním motorem Raptor, který už SpaceX použila u loňského 5. integrovaného letu. I když tedy ještě není raketa hotová, už teď si firma testuje to nejdůležitější – její znovupoužitelnost, což je klíč k postupnému snižování nákladů každé míse.

74f66d19-bd3e-4807-ba9c-89ae2e2ec5ec
Charakter dnešního letu

Super Heavy se po odpojení druhého stupně samozřejmě i tentokrát vrátí zpět, a pokud bude fungovat na 100 %, mohou jej znovu zachytit pařáty mechazilly na startovací rampě. Minule se to ale nepodařilo, Super Heavy nakonec přistál do vod Mexického zálivu a i tentokrát o jeho osudu rozhodne až letový vedoucí podle toho, jak se podaří start.

Druhý stupeň vypustí makety družice Starlink

Kosmická loď po startu zamíří k Indickému oceánu, po cestě se ale pokusí z nákladového prostoru vypustit makety deseti družic Starlink. Oproti originálu budou jen o něco málo menší a SpaceX tímto krokem vzkáže světu, že se pomalu blíží doba, kdy se Starship zapojí do skutečného komerčního provozu.

Celý let od startu až po přistání v Indickém oceánu zabere zhruba hodinu a šest minut, no a my přejeme dobrý vítr, ať to všechno vyjde na jedničku.

Raketový souboj roku

Sedmý integrovaný let rakety Starship navazuje na úterní ranní premiéru konkurenční rakety New Glenn ze stáje Blue Origin. Ten patří úhlavnímu obchodnímu sokovi Elona Muska a zakladateli Amazonu Jeffu Bezosovi.

Amazon chce v následujících letech postavit vlastní satelitní internet Kuiper, Blue Origin stejně jako SpaceX usiluje o zakázky NASA i Pentagonu a jeho raketa New Glenn se znovupoužitelným boosterem by měla SpaceX konkurovat i z hlediska nákladů.

Raketu New Glenn a její premiérový start vám představíme na dalším listu.

Pokračování 2 / 2

Raketový souboj roku: New Glenn Jeffa Bezose

Oživeno v 8:16 | První stupeň se nakonec odmlčel, efektní přistání na plošině Jacklyn tedy neuvidíme. Druhý stupeň se ale dostal na orbitu, pokračuje v letu a splnil hlavní plán mise. Blue Origin v následujících hodinách jistě objasní, co se přesně stalo.

2025-01-16 08 03 16.png2025-01-16 08 03 34.png2025-01-16 08 03 39.png
2025-01-16 08 03 46.png2025-01-16 08 04 02.png2025-01-16 08 04 29.png
Momentky z prvního startu nové rakety New Glenn

Elon Musk a jeho SpaceX mohou ještě chvíli zůstat klidní. Zatím zůstávají opravdu jedinými, kteří mají funkční znovupoužitelný první raketový stupeň, který řízeně a úspěšně přstává.

Oživeno v 8:06 | Druhý stupeň se úspěšně oddělil a ten první se pokusí přistát na lodi Jacklyn v Atlantickém oceánu. Oproti přenosům SpaceX nám ale chybějí tolik atraktivní záběry z hromady kamer, a tak se musíme spolehnout jen na telemetriku a animaci.

eae3b2fe-7ecc-40e1-ace6-b282a6873a97

Oživeno v 8:03 | Raketa New Glenn odstartovala! Hlavní cíl je dostat druhý stupeň na orbitu. A když dokáže přistát ten první, bude to skvělá odměna a šou pro diváky.

c079762c-5fea-4691-bf3a-2725117ce7ff

Oživeno v 7:25 |  Blue Origin opět dočasně pozastavil odpočet, tentokrát v čase T-11. Do červené zóny se totiž dostala nepovolená loď. Kvůli tomu se start posouvá zhruba na 8:03.

Oživeno v 6:55 |  Blue Origin v čase T-20 dočasně pozastavil odpočet kvůli komplikacím na motorech prvního stupně BE-4. Nový čas startu je nyní zhruba o půl osmé. Komentáře na X se plní zoufalými fanoušky, kteří se děsí, že se opět nevyspí, ve Státech je totiž hluboká noc.


Zítra ráno si trošku přivstaňte, ve čtvrtek po osmé našeho času se totiž otevírá další startovací okno pro let nové obří dvoustupňové rakety New Glenn. Stojí za ní Blue Origin Jeffa Bezose (Amazon), který je úhlavním konkurentem SpaceX Elona Muska. 

Živý přenos v  češtině:

  • Co letí: Dvoustupňová raketa Blue Origin New Glenn
  • Průběh letu: První stupeň přistane na plošině v Atlantiku, druhý pokračuje na orbitu
  • Odkud se letí: Florida, Mys Canaveral, rampa LC-36
  • V kolik se letí: 16. ledna, nejdříve v 8:03 SEČ
  • Původní přenos v angličtině: YouTube

Startovací okno má délku několik hodin, během kterých musí New Glenn zapálit motory. Doufejme, že to tentokrát vyjde – je to kvůli počasí stále 50:50. Aktualizované časy startu můžete sledovat na účtu Blue Origin na síti X, anebo rovnou na webových stránkách mise.

Předchozí start se nepovedl kvůli ledu, který se vytvářel na pomocné pohonné jednotce hydraulického systému.

Ve čtvrtek ve 23:00 se pak od země opět odlepí největší raketa všech dob Starship Super Heavy a vydá se na svůj v pořadí už sedmý testovací let. Zatímco návratový první stupeň stodvacetimetrového monstra zachytí ramena startovací rampy – tzv. Mechazilla –, samotný Starship si poprvé vyzkouší vypuštění užitečného nákladu a odhodí desítku maket družice Starlink.

New Glenn by mohl falkonům skutečně zatopit

Dvoustupňový New Glenn čeká na svoji premiéru už od loňského roku a na rozdíl od evropského raketového nosiče Ariane 6 by mohl být pro SpaceX opravdu velmi vážnou konkurencí, která změní pravidla hry. A to hned ze tří důvodů.

Untitled.png
S rozměry 98×7 metrů patří New Glenn k těm největším raketám. Jen pro představu, zdaleka nejmohutnější Starship Super Heavy se může pochlubit rozměry 121×9 metrů a Falcon Heavy 70×12,2 metrů (tři stupně vedle sebe)

Další velká raketa, která se také umí vracet domů

Zaprvé, i jeho první stupeň se řízeně vrací na zemský povrch, a půjde-li vše jako po másle, už ve čtvrtek brzy ráno našeho času nám to v praxi ukáže, pokusí se totiž přistát na speciální platformě nedaleko pobřeží Floridy.

New Glenn při sestupu používá stejně jako raketa Falcon 9 manévrovací kormidla a pevná křidélka pro udržení vztlaku při klouzavém letu. Po přiblížení k platformě pak zapálí brzdící motory a měkce dosedne.

04ea281e-02b2-4a73-a33e-74450f73739ePrvní stupeň rakety New Glenn přistane na zemi, takže jej bude moci Blue Origin později znovu použít. Recyklace je i základem postupného zlevňování raketových startů SpaceX 

I když to bude pro Blue Origin premiéra, kterou si SpaceX odbylo už před dlouhými lety, ve skutečnosti na tomto poli není žádným nováčkem. V poněkud menším provedení se totiž stejným způsobem vrací i první stupeň jeho turistické rakety New Shepard.

Blue Origin doufá, že jeden booster zvládne až 25 startů, což by mohlo vést k tomu, že nabídne srovnatelné, nebo i lepší ceny než SpaceX. New Glenn má totiž oproti základním falkonům ještě jednu výhodu, která bude platit přinejmenším do nasazení raket třídy Starship.

Dvojnásobná nákladní kapacita

Tou výhodou je velikost. New Glenn má v celé délce průměr 7 metrů, což je v případě nákladového prostoru o dobré 2 metry více, než je obvyklý pětimetrový standard. Díky tomu může nést mnohem rozměrnější břemeno.

 
c97c733c-a9e8-459c-9156-e363efda2cb7
Kupole nákladového prostoru, který má oproti konkurenci dvounásobný objem a nosnost, a dole náklad čtvrteční mise – technologický demonstrátor Blue Ring Pathfinder

Slovy čísel, zatímco New Glenn vynese na nízkou oběžnou dráhu až 45 tun zboží, aktuální generace Falcon 9 Block 5 zhruba jen 18,5 až 23 tun podle charakteru letu. Starship by sice mohl jednou nabídnout kapacitu jen těžko uvěřitelných 50 až 200 tun a vypuštěním několika prvních maket ve středu večer se tomu opět o kus přiblíží, nicméně je stále ve vývojové fázi.

New Glenn také nepoletí naprázdno, prostor totiž vyplní užitečná zátěž v podobě demonstrátoru jádra budoucí nákladní lodi Blue Ring – Blue Ring Pathfinder.

Na kolik přijde jeden let 

Zvídavý čtenář jistě namítne, že tu je přece ještě Falcon Heavy – v podstatě trojice falkonů vedle sebe se schopností vynést na nízkou oběžnou dráhu zhruba 50 až 60 tun –, nicméně jeho starty jsou podle dostupných informací mnohem dražší.

Zatímco jeden let Falcon 9 přijde na 69,8 milionů dolarů (při zachování boosteru, ceník pro rok 2024) a let Super Heavy na 97 milionů dolarů (opět se zachovanými boostery, rok 2022), New Glenn by se mohl dostat na 68 milionů dolarů (odhad Arianespace, rok 2022).

Ale vždyť ta raketa nemá nic za sebou!

Takže to máme schopnost návratu prvního stupně, velkou přepravní kapacitu a možná i nižší cenu, k ekonomické udržitelnosti ale bude New Glenn potřebovat ještě to nejdůležitější – zákazníky.

Už dnes jich má nasmlouvanou celou řadu, nicméně to samé můžeme říci i o Ariane 6. Poprvé odstartovala zkraje loňského července a další let ji čeká až někdy během letošního roku. Premiérový start se ke všemu podařil zhruba tak na půl.

6128f16a-dfd4-427b-9072-4dc771eda3ae
První stupeň rakety New Glenn pohání sedm znovupoužitelných motorů BE-4 na tekutý kyslík a zemní plyn (LOX/LNG). Každý z nich má tah 2 450 kN 

Šestka sice úspěšně vynesla malé družice na oběžnou dráhu, později ale selhala a s ní i návratové kapsle několika dalších misí. Někteří zákazníci proto nakonec kvůli průtahům raději přesedlali k americké a dnes už lety ověřené konkurenci – SpaceX.

Stejný osud by mohl za jiných okolností potkat i Blue Origin. Ostatně, svěřili byste svoji velkou družici za miliony dolarů nováčkovi na scéně, jehož raketa New Glenn možná poprvé vybuchne, zatímco falkony se už mohou pochlubit skvělou letovou historií?

Certifikace od Pentagonu

Firma je ale v úplně odlišné situaci než kdejaký raketový startup. Vždyť za ní stojí druhý nejbohatší člověk planety Jeff Bezos a také zakladatel a toho času výkonný předseda Amazonu.

Čtvrteční premiéra bude zároveň prvním certifikačním letem pro Pentagon a některé další federální instituce, které zastřešuje United States Space Force (USSF). Ze současných nosičů má razítko samozřejmě Falcon 9, Falcon Heavy a loni o něj usiloval nový Vulcan Centaur (Boeing, Lockheed Martin).

Pokud uspěje i New Glenn, bude se moci ucházet o vojenské zakázky třeba na vynášení špionážních satelitů a další techniky.

Nosič pro tisíce družic satelitního internetu Kuiper

Dalším klíčovým zákazníkem bude už zmíněný Amazon, který potřebuje v následujících letech dostat na oblohu tři tisíce družic satelitního internetu Kuiper, o což se má postarat 70-80 letů nám už dobře známých dvoustupňových těžkotonážních raket:

  • New Glenn
  • Ariane 6
  • Vulcan Centaur

Ariane 6 se teprve pomaličku rozjíždí, Vulcan Centaur má jen o něco málo větší náskok (první dva loňské starty), takže na svým způsobem domácí Blue Origin a jeho nosiče New Glenn čekají v Amazonu jako na smilování.

f06a75d1-cb1e-4d5a-9adc-dc8a2b9b3d39
New Glenn odstartuje z rampy LC-36 na mysu Canaveral. Blue Origin si komplex pronajal v roce 2015 a investoval do jeho modernizace více než miliardu dolarů. Samotnou raketu vyvíjí také na Floridě ve 14 kilometrů vzdáleném průmyslovém areálu

Ostatně, právě nedostatek raket nakonec přinutil Amazon dokoupit kapacitu i u SpaceX, která tak bude na nízkou oběžnou dráhu vynášet satelity svého úhlavního soupeře.

Čtvrteční start proto bude opravdu velký a s ohromným potenciálním dopadem na celý trh, který má dnes pod kontrolou SpaceX. Tedy alespoň v naší euroatlantické části světa.

A protože konkurence je zdravá a riziko monopolu SpaceX nebezpečné, nelze než popřát dobrý vítr a nízké vlny.

Určitě si přečtěte

Články odjinud