HLS od Národního týmu Foto: Blue Origin

HLS od Národního týmu | Foto: Blue Origin

HLS od Dynetics Foto: Dynetics

HLS od Dynetics | Foto: Dynetics

Sestavování boosterů pro misi Artemis 1 Foto: NASA

Sestavování boosterů pro misi Artemis 1 | Foto: NASA

Vrchní část boosterů je ještě na zemi...  Foto: NASA

Vrchní část boosterů je ještě na zemi...  | Foto: NASA

Servisní sekce a loď Orion při přípravě na misi Artemis 1 Foto: Airbus

Servisní sekce a loď Orion při přípravě na misi Artemis 1 | Foto: Airbus

Montáž palivových nádrží pro misi Artemis 2 Foto: Airbus

Montáž palivových nádrží pro misi Artemis 2 | Foto: Airbus

Práce na servisní sekci pro loď Orion Foto: Airbus

Práce na servisní sekci pro loď Orion | Foto: Airbus

Práce na servisní sekci pro loď Orion Foto: Airbus

Práce na servisní sekci pro loď Orion | Foto: Airbus

Vyrábí se už i Orion pro misi Artemis 3 Foto: NASA

Vyrábí se už i Orion pro misi Artemis 3 | Foto: NASA

Motory RS-25 centrálního stupně Foto: NASA

Motory RS-25 centrálního stupně | Foto: NASA

HLS od Dynetics Foto: Dynetics
Sestavování boosterů pro misi Artemis 1 Foto: NASA
Vrchní část boosterů je ještě na zemi...  Foto: NASA
Servisní sekce a loď Orion při přípravě na misi Artemis 1 Foto: Airbus
10
Fotogalerie

Raketu i loď pro let k Měsíci už NASA má. Astronauti ale nemají v čem přistát

  • NASA pokračuje v přípravách na misi Artemis 1 a další.
  • Stavba lunárního modulu se ale komplikuje.

Po změně americké administrativy pokračuje NASA v přípravách návratu člověka na Měsíc. Program Artemis ale zatím kulhá na jednu nohu a zdravotní stav končetiny se nelepší, spíše naopak.

NASA už v podstatě má raketu i kosmickou loď pro let k Měsíci. Astronauti ale nemají nic, v čem by mohli na povrchu přistát. 

HLS jen jako maketa

Nový lunární modul vzniká pod názvem Human Landing System (HLS). Je to trefný název, protože jeho úkolem nebude jen přistání a odlet z povrchu, jako tomu bylo v případě Apolla. Měl by obsahovat také přeletovou fázi, která zajistí dopravu ze stanice Gateway na nižší oběžnou dráhu Měsíce a zpět. 

Tři firmy vloni dostaly na vývoj HLS celkem 967 milionů dolarů. Mezi uchazeči jsou Dynetics, Národní tým vedený firmou Blue Origin Jeffa Bezose a SpaceX se svou lidí Starship.

Rozdělení peněz (v milionech USD) pro vývoj HLS v první fázi

První dvě firmy dodaly makety, které mají pomoci doladit detaily. Musk samozřejmě s maketou přijít nemusel. Starship už testuje v Texasu.

Na konci tohoto měsíce měla přijít další fáze. NASA měla vybrat až dva dodavatele, kteří HLS postaví. Podle The Verge však bylo rozhodnutí v tichosti odloženo o dva měsíce.

Podle NASA má odklad poskytnout úřadu více času na vyhodnocení návrhů všech uchazečů a nemusí být zcela využito. Rozhodnutí tak možná přijde o něco dříve než na konci dubna. 

Samotný odklad ale není největší problém. Kongres dal v prosinci na vývoj HLS 850 milionů dolarů, což je na míle vzdálené požadavku ve výši 3,2 miliard dolarů. Je už tak téměř jisté, že se nepodaří splnit cíl Trumpovy administrativy a přistát na Měsíci v roce 2024.

Zastání teď získal HLS u druhé strany. Deset demokratických senátorů se v dopise obrátilo na prezidenta Bidena a požádalo ho, aby výběr dodavatelů HLS nebyl odložen a financování vývoje HLS bylo ve fiskálním roce 2022 robustní.

Na ostatních částech se pracuje

NASA se v současné době chystá na misi Artemis 1. Letošní rok, jako původní termín startu, je sice ve hvězdách, ale je stále možný. V hale VAB v Kennedyho vesmírném středisku pokračuje sestavování postranních boosterů rakety SLS, která při misi Artemis 1 vynese loď Orion na dráhu kolem Měsíce.

Centrální stupeň rakety v lednu ve Stennisově středu absolvoval test, při kterém se zažehly všechny čtyři motory RS-25. Místo osmi minut pracovaly jen jednu minutu. NASA proto hodlá test v týdnu od 22. února zopakovat. Pro splnění všech cílů testu je potřeba, aby motory pracovaly alespoň čtyři minuty. Pokud se test povede, bude centrální stupeň naložen na loď a někdy na přelomu března a dubna by mohl být na Floridě.

Pracuje se ale už také na misi Artemis 2, při které Orion obletí Měsíc již s astronauty a také na dalších misích. 

Orion se skládá ze dvou částí – samotné kosmické lodě a servisní sekce. Ta vychází z evropské zásobovací lodě ATV a dodává ji Evropská kosmická agentura (ESA). V úterý bylo oznámeno, že ESA podepsala smlouvu s Airbusem pro stavbu dalších tří servisních modulů – pro mise Artemis 4 až 6. 

Servisní sekce má válcový tvar a průměr a výšku asi čtyři metry. Má čtyři solární pole pro výrobu elektrické energie. Uvnitř je také 8,6 tun paliva pro pohon hlavního motoru a 32 menších trysek. Hmotnost sekce je asi 13 tun. Kromě pohonu a energie se sekce postará také o zajištění životních podmínek, jako je voda a kyslík. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud