Rande s vesmírnou vlasaticí. Umělec vytvořil úchvatné video s kometou Čurjumov-Gerasimenko

• Na internetu je úchvatné video složené z fotografií komety Čurjumov-Gerasimenko
  • V letech 2014 až 2016 je pořídila sonda Rosetta
  • Autorem videa je umělec Christian Stangl

V roce 2004 se do vesmíru vydala evropská kosmická sonda Rosetta. Po průletech okolo Země, Marsu a dvou asteroidů dorazila v létě 2014 ke svému hlavnímu cíli – kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Jako první sonda v historii byla navedena na oběžnou dráhu komety. Umělec Christian Stangl vzal dostupné fotografie a vytvořil z nich opravdu úchvatné video.

Kromě nádherných záběrů nechybí ani základní informace o kometě a také klíčové události – částečně úspěšné vysazení modulu Philae na povrch, pořízení selfie sondy s kometou, nebo zachycení slavného „sněžení“. Ve skutečnosti se nejedná o sněhové vločky, ale o prachové částice, déšť kosmických částic a pohyb hvězd v pozadí.

Při prohlížení videa si nezapomeňte pustit zvuk. Stangl do něj zařadil s trochou nadsázky také hlas samotné komety Čurjumov-Gerasimenko.

Skladbu A Comet's Life vytvořil před léty německý skladatel Manuel Senfft. Využil k tomu data z přístrojů RPC (Rosetta Plasma Consortium) na palubě sondy, které se věnovaly měření plazmatického prostředí okolo komety. Plazma je podobná plynu, ale její atomy jsou zbaveny jednoho nebo více elektronů, což je činí citlivými na magnetická pole. RPC detekoval velmi pomalé změny v magnetickém poli kolem komety, jejichž příčina není dosud známa.

Mise sondy Rosetta skončila na konci září 2016.

Další článek: Technologické firmy opět výrazně ztrácí hodnotu. Důvodem je válka Trumpa s Čínou