Ráno, nebo večer? Kdy cvičit, abyste z minima vytěžili maximum

  • Pokud chtějí ženy zhubnout, měly by cvičit ráno
  • Pro vyšší sílu a vytrvalost je pro ně výhodnější večerní trénink
  • Muži si upevní zdraví večerním tréninkem
Foto: Pixabay
Ráno, nebo večer? Kdy cvičit, abyste z minima vytěžili maximum | Foto: Pixabay

Rozumně provozovaný sport prospívá jak naší tělesné schránce, tak i naší psychice. Týdně bychom měli strávit nějakým cvičením aspoň dvě a půl hodiny. Ti, kdo se této zásady drží, obvykle zařazují sport do svého denního rozvrhu podle svých možností.

Záleží třeba na tom, jakou mají pracovní dobu, jestli patří k raním „skřivanům“ nebo nočním „sovám“, nebo kdy jim na sportování zbyde čas kvůli zabezpečení chodu rodiny. Lidské tělo ale není ke sportování nastavené v jakoukoli denní či noční dobu.

Účinnost tréninku závisí i na tom, jak jeho čas ladí s vnitřními biologickými hodinami. Nejnověji to dokazuje výzkum týmu vedeného americkým fyziologem Paulem Arcierem ze Skidnore College. Jeho výsledky zveřejnil vědecký časopis Frontiers in Physiology.

Čtyři hodiny týdně, ráno nebo večer

Pro svůj výzkum získal Arciero třicet žen a šestadvacet mužů ve věku od pětadvaceti do pětapadesáti let. Všichni byli zdraví, měli normální tělesnou hmotnost, nekouřili a sportovali. Pod vedením trenérů se podrobili dvanáctitýdennímu sportovnímu programu.

Každý týden absolvovali čtyři hodinové tréninky s tím, že ve středu a o víkendu odpočívali. Trénink byl střídavě zaměřen na posilování, intervalové sprinty, strečing a vytrvalost. Zároveň dobrovolníci dodržovali předepsaný stravovací režim s vydatným přísunem bílkovin.

Muži i ženy byli rozděleni do dvou skupin. Jedna sportovala ráno a druhá večer. Ranní sportovci snídali až po tréninku a během dne konzumovali další tři jídla ve čtyřhodinových intervalech. Večerní sportovci jedli během dne tři jídla ve čtyřhodinových intervalech a čtvrté si dávali po tréninku.

Před zahájením tréninkového programu se dobrovolníci podrobili celkovému důkladnému lékařskému vyšetření. Jejich zdravotní stav a nejrůznější fyziologické parametry byly pod dozorem po celých dvanáct týdnů a na závěr opět podstoupili stejné celkové vyšetření jako na začátku.  Součástí studie byly i psychologické testy.

Mužům svědčí večer

Závěry studie jsou celkem jednoznačné. Po dvanácti týdnech se všichni dobrovolníci zlepšili. Měli lepší hodnoty fyziologických parametrů, vykazovali vyšší tělesnou zdatnost a byli na tom lépe i psychicky. Ranní a večerní trénink měl ale rozdílné účinky na zdraví a kondici žen a mužů.

Všechny ženy shodily. Ubyl jim celkový tělesný tuk, ale snížení bylo znatelné i v jednotlivých tělesných partiích, na břiše a na bocích. Klesl jim krevní tlak. Výsledky byly ale výraznější u žen, které cvičily ráno. Naopak, nárůst svalové hmoty, síly, vytrvalosti a psychické pohody byly výraznější u žen cvičících večer.

Muži měli lepší výsledky při večerním cvičení, kdy dosahovali lepších fyziologických parametrů. Večerním cvičení jim přinášelo snížení hladin cholesterolu, pokles hodnot krevního tlaku a úbytek tuku v těle.

Závěr studie je jasný. Sport nám svědčí, ať už ho provozujeme v kteroukoli denní dobu. Pokud si to ale můžeme zařídit, stojí za to se zamyslet, kdy se mu budeme věnovat, protože správným načasováním můžeme se stejnou námahou dosáhnout lepších výsledků.

Diskuze (7) Další článek: Americké školáky měly chránit drony s paralyzérem. Dystopickou budoucnost si ale výrobce nakonec rozmyslel

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Sport, Jídlo, Hubnutí, Psychika, Cvičení, Vytrvalost, Trénink, Vysoká síla, Pracovní doba, Frontiers in Physiology, Sportovní potřeby na Heureka.cz



Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

Jiří Kuruc
EnergetikaFotovoltaika
Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co nového se zase objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co nového se zase objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce
Mapy GoogleStreet View
Hrajeme si v PowerShellu: Když Luboška zapne počítač, okamžitě nám dorazí e-mail

Hrajeme si v PowerShellu: Když Luboška zapne počítač, okamžitě nám dorazí e-mail

** Hrátky v PowerShellu pokračují ** Dnes se naučíme vytahovat informace ze systému ** A naplánujeme úlohu, když se ve Windows něco stane

Jakub Čížek
Pojďme programovat elektroniku
Šalinoleaks: Odposloucháváme pražské šaliny, autobusy a vlaky a kreslíme je na mapu

Šalinoleaks: Odposloucháváme pražské šaliny, autobusy a vlaky a kreslíme je na mapu

**Kde jsou právě teď pražské tramvaje, autobusy a příměstské vlaky? ** Zobrazí je oficiální mapa a mobilní aplikace ** Věděli jste ale, že je k dispozici také API? Dnes si ho vyzkoušíme

Jakub Čížek
GISDopravaPojďme programovat elektroniku
Přehled modelovacích programů pro 3D tiskárny. Vybrali jsme jen ty dobré a zároveň bezplatné

Přehled modelovacích programů pro 3D tiskárny. Vybrali jsme jen ty dobré a zároveň bezplatné

Ať už si na 3D tiskárně chcete vyrobit oblíbenou filmovou postavičku, nebo naopak jednoduchou náhradní součástku, nevyhnete se vlastnímu 3D modelování. Aplikací existuje spousta, stejně jako rozdílů v jejich kvalitě.

Stanislav Janů
3D tiskNejlepší programy
Přehledně: Ceny drahých grafik v Česku výrazně padají, hlavní důvody teprve přijdou

Přehledně: Ceny drahých grafik v Česku výrazně padají, hlavní důvody teprve přijdou

** Ceny karet se začínají přibližovat těm stanoveným AMD a Nvidií ** V nižších třídách se už vyplatí grafiky koupit ** U high-endu je ale rozumnější chvíli počkat na novou generaci

Jan Pánek
Cenový přehled