Red Dots: Astronomové hledají planety u nejbližších hvězd

• Astronomové pátrají po planetách u třech blízkých červených trpaslíků
  • Je mezi nimi i nejbližší hvězda od Slunce Proxima Centaurii, u které už jedna planeta objevena byla
  • Při hledání využívají nepřímou metodu v podobě gravitačního vlivu planety na hvězdu

V roce 2016 astronomové téměř v přímém přenosu objevili planetu u nejbližší hvězdy od Slunce – Proximy Centauri. Planeta s označením Proxima b má hmotnost nejméně 1,3 Země a oběžnou dobu 11 dní. Proxima Centauri je chladným červeným trpaslíkem, takže i přes svou blízkost k hvězdě může mít planeta na povrchu podmínky k životu.

Planeta Proxima b byla objevena v rámci kampaně Pale Red Dot (bledě červená tečka). Nyní je kampaň zpět pod názvem Red Dots.

Astronomové pokračují v průzkumu Proximy Centauri, ale v hledáčku mají také další dva červené trpaslíky.

V případě Proximy Centauri věří, že by mohli objevit další planetu. Několik podezřelých signálů už mají. Jeden s periodou 215 dní může způsobovat planeta o hmotnosti minimálně 3,3 Zemí. Stejně tak ale může jít jen o šum způsobený aktivitou samotné hvězdy.

U dalších dvou hvězd zatím žádné planety objeveny nebyly. Ross 154 je červený trpaslík, který se nachází ve vzdálenosti necelých 10 světelných let od nás.Pro astronomy bude tvrdým oříškem, protože na rozdíl od mnoha jiných červených trpaslíků poměrně rychle rotuje (jedna otočka mu zabere 3 dny), což hledání exoplanet komplikuje.

Třetím cílem je slavná Barnardova hvězda. Pouhých okem ji neuvidíte, ale do astronomických análů se zapsala tučným písmem kvůli svému pohybu.

Když odmyslíme rotaci Země a její pohyb okolo Slunce, může se zdát, že jsou pozice hvězd neměnné. Ve skutečnosti ale mají vlastní pohyb a Barnardova hvězda ho má ze všech hvězd největší. Za rok se pohne o 10,34 obloukových vteřin.

V polovině 60. let zveřejnil astronom Peter van de Kamp v časopise The Astronomical Journal, že okolo Barnardovy hvězdy obíhá planeta. Později oznámil objev ještě jedné další. Jejich existenci ale astronomové nikdy nepotvrdili.

Nepatrné pohyby hvězdy

Klíčovým přístrojem v kampani Red Dots je spektrograf HARPS, který se nachází na 3,6 m dalekohledu v Chile.

HARPS hledá exoplanety pomoci měření radiálních rychlostí. Planeta totiž ve skutečnosti obíhá okolo společného těžiště s hvězdou, takže s hvězdou jakoby cloumá. Tento pohyb je možné změřit pomoci posuvu spektrálních čar. Astronomové chtějí získat 90 měření radiálních rychlostí každé hvězdy v průběhu 100 nocí.

Kromě toho ale všechny tři hvězdy pozorují také další dalekohledy, které se věnují především měření jejich jasnosti. Astronomům to pomůže rozlišit signály způsobené přítomností planet od signálů vyvolaných aktivitou hvězdy.

Další informace: https://reddots.space

Váš názor Další článek: Prodeje počítačů jsou nejhorší od roku 2007, růst se daří jen HP

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Mimozemský život, Exoplanety, Červená tečka, Astron, Dalekohled, Oběžná doba, Planeta, Chile, Veliký výtrysk, Trpaslík, Nejbližší hvězda, Oblouková vteřina, Červená, Astronom, Těžiště, Tučné písmo, Světelný rok, Hvězda, Jasnost, Radiální rychlost

Apple dal do MacBooku procesor Core i9 a 4TB SSD. Ani se neptejte, co za to chce...

** Apple aktualizoval notebooky MacBook Pro, dostaly nový hardware ** Těšit se můžete na nové procesory a větší paměť ** Cena nejvybavenějšího modelu překročí 200 tisíc korun

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let