Red Dots: Astronomové hledají planety u nejbližších hvězd

• Astronomové pátrají po planetách u třech blízkých červených trpaslíků
  • Je mezi nimi i nejbližší hvězda od Slunce Proxima Centaurii, u které už jedna planeta objevena byla
  • Při hledání využívají nepřímou metodu v podobě gravitačního vlivu planety na hvězdu

V roce 2016 astronomové téměř v přímém přenosu objevili planetu u nejbližší hvězdy od Slunce – Proximy Centauri. Planeta s označením Proxima b má hmotnost nejméně 1,3 Země a oběžnou dobu 11 dní. Proxima Centauri je chladným červeným trpaslíkem, takže i přes svou blízkost k hvězdě může mít planeta na povrchu podmínky k životu.

Planeta Proxima b byla objevena v rámci kampaně Pale Red Dot (bledě červená tečka). Nyní je kampaň zpět pod názvem Red Dots.

Astronomové pokračují v průzkumu Proximy Centauri, ale v hledáčku mají také další dva červené trpaslíky.

V případě Proximy Centauri věří, že by mohli objevit další planetu. Několik podezřelých signálů už mají. Jeden s periodou 215 dní může způsobovat planeta o hmotnosti minimálně 3,3 Zemí. Stejně tak ale může jít jen o šum způsobený aktivitou samotné hvězdy.

U dalších dvou hvězd zatím žádné planety objeveny nebyly. Ross 154 je červený trpaslík, který se nachází ve vzdálenosti necelých 10 světelných let od nás.Pro astronomy bude tvrdým oříškem, protože na rozdíl od mnoha jiných červených trpaslíků poměrně rychle rotuje (jedna otočka mu zabere 3 dny), což hledání exoplanet komplikuje.

Třetím cílem je slavná Barnardova hvězda. Pouhých okem ji neuvidíte, ale do astronomických análů se zapsala tučným písmem kvůli svému pohybu.

Když odmyslíme rotaci Země a její pohyb okolo Slunce, může se zdát, že jsou pozice hvězd neměnné. Ve skutečnosti ale mají vlastní pohyb a Barnardova hvězda ho má ze všech hvězd největší. Za rok se pohne o 10,34 obloukových vteřin.

V polovině 60. let zveřejnil astronom Peter van de Kamp v časopise The Astronomical Journal, že okolo Barnardovy hvězdy obíhá planeta. Později oznámil objev ještě jedné další. Jejich existenci ale astronomové nikdy nepotvrdili.

Nepatrné pohyby hvězdy

Klíčovým přístrojem v kampani Red Dots je spektrograf HARPS, který se nachází na 3,6 m dalekohledu v Chile.

HARPS hledá exoplanety pomoci měření radiálních rychlostí. Planeta totiž ve skutečnosti obíhá okolo společného těžiště s hvězdou, takže s hvězdou jakoby cloumá. Tento pohyb je možné změřit pomoci posuvu spektrálních čar. Astronomové chtějí získat 90 měření radiálních rychlostí každé hvězdy v průběhu 100 nocí.

Kromě toho ale všechny tři hvězdy pozorují také další dalekohledy, které se věnují především měření jejich jasnosti. Astronomům to pomůže rozlišit signály způsobené přítomností planet od signálů vyvolaných aktivitou hvězdy.

Další informace: https://reddots.space

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Země, Mimozemský život, Exoplanety, Chile, Červená tečka, Astronom, Hvězda, Společné těžiště, Trpaslík, Přímý přenos, Planeta, Světelný rok, Červený trpaslík, Dalekohled, Těžiště

Jak vyhubit veškerý život na Zemi: vědci zkoumali tři možné scénáře

** Nejodolnějšími organismy na Zemi jsou želvušky ** K úplnému vyhubení života na Zemi je potřeba skutečně velké události ** Vědci se podívali na tři scénáře: výbuch supernovy, gama záblesk nebo dopad asteroidu

Včera | Kubala Petr | 13

Potvrzeno: Za peníze si lze koupit i štěstí!

26.  7.  2017 | Černý Jiří | 14

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

26.  7.  2017 | Mihulka Stanislav

Skládáte origami? Pomozte NASA!

24.  7.  2017 | Černý Jiří