Čtyřicet vědců působících v oblasti výzkumu spánku podepsalo otevřený dopis, v němž vyzývají zákonodárce, aby regulovali „cílenou inkubaci snů (targeted dream incubation, TDI)“. Informoval o tom Science Magazine.
Tito odborníci varovně upozorňují, že nejde o žádné sci-fi, jak by se na první pohled mohlo zdát. Velké korporace jako Coors či Burger King se totiž již skutečně snaží ovlivňovat, co se potenciálním zákazníkům bude v noci zdát.
„TDI reklama není zábavný trik, ale kluzký svah s reálnými důsledky,“ uvádějí signatáři dopisu. „Zasazování snů do myslí lidí za účelem prodeje produktů, nemluvě o návykových látkách, vyvolává důležité etické otázky… Naše sny se nemohou stát jen dalším hřištěm pro firemní inzerenty.“
Jako konkrétní příklad lze uvést experiment známého výrobce nápojů Molson Coors, který proběhl krátce před Super Bowlem. Účastníci si podle tiskové zprávy před usnutím pouštěli „video vyvolávající sny“, které obsahovalo obrazy i zvuky „vodopádů, hor a samozřejmě Coors“.
Kromě toho mohli získat balení 12 piv Coors zdarma, pokud odkaz na toto video poslali nějakému svému kamarádovi. Jak to celé probíhalo, na to se můžete podívat výše.
Závěrem je třeba říct, že ačkoli tzv. snové inženýrství zatím stále vyžaduje naši aktivní účast, rozhodně nemusí jít o finální stav. Pokud totiž nepodnikneme žádné kroky, jednoho dne by různé komerční společnosti klidně mohly nasadit i pasivní TDI taktiku – například za použití inteligentních reproduktorů.