Vesmír | Sluneční soustava

Rekordní a vzácná planetka ukrytá v záři Slunce: 2019 AQ3 se pohybuje mezi Merkurem a Venuší

• Planetka 2019 AQ3 se pohybuje okolo Slunce po protáhlé a nakloněné dráze uvnitř dráhy Země
  • Ke Slunci se dostává blíže než Merkur
  • Podobných těles znají astronomové jen asi dvacet

Astronomové objevili novou a rekordní planetku. Tentokrát nejde o další těleso pohybující se v hlubinách Sluneční soustavy daleko za druhou Neptunu. Planetka s označením 2019 AQ3 obíhá Slunce uvnitř oběžné dráhy Země.

Existují blízkozemní planetky, které se přibližující k oběžné dráze Země, nebo ji dokonce protínají. Některé tráví většinu času uvnitř dráhy naší planety. Objekt 2019 AQ3 k blízkozemním planetkám nepatří. K naší planetě se nikdy nedostane blíže než na vzdálenost 35 milionů kilometrů.

Rekordní planetka 2019 AQ3

Okolo Slunce oběhne 2019 AQ3 jednou za 165 dní ve vzdálenosti 61 až 116 milionů kilometrů. Občas se tak dostává ke Slunci blíže než Merkur. Nejvzdálenější bod dráhy (odsluní) se nachází jen pár milionů kilometrů za dráhou Venuše a je rekordní. Všechny ostatní známé planetky se na své dráze dostávají od Slunce dál.

Dráha planetky je nejen protáhlá, ale také skloněná vůči dráze Země o 47 stupňů. K Zemi se sice nikdy nepřiblíží, ale k Venuši ano. V březnu 2031 ji mine ve vzdálenosti 6 milionů km. Velikost 2019 AQ3 se odhaduje na 1 až 2 kilometry.

Extrémně vzácné. Doopravdy?

Snad každý z nás viděl někdy na nebi Venuši. Říká se ji jitřenka nebo večernice. Na nebi se vždy nachází krátce před východem nebo krátce po západu slunce. Planetky podobné 2019 AQ3 jsou na tom podobně. Ztrácejí se v září Slunce, což komplikuje jejich objevování.

Z více než 800 tisíc známých planetek má podobnou dráhu jen asi dvacet. Skupiny planetek se obvykle pojmenovávají podle prvního známého zástupce. V tomto případě jde o skupinu Atira. Někdy se jim také říká Apohele nebo Interior-Earth Objects (IEO).

Vzhledem k tomu, že se velmi špatně hledají, nevíme, zda jsou vzácné, nebo běžné. Existuje dokonce teorie, že existují planetky pohybující se okolo Slunce po většinu času blíže než Merkur.

Za objevem je nový dalekohled

2019 AQ3 objevil projekt Zwicky Transient Facility (ZTF), což je kamera umístěná na 123 cm dalekohledu Samuela Oschina na slavné observatoři Palomar v Kalifornii.

2019 AQ3 byl objeven 4. ledna 2019, ale vědci později dohledali jeho snímek z jiného dalekohledu z října 2015. Díky tomu bylo možné poměrně rychle spočítat oběžnou dráhu.

ZTF od března 2018 prozkoumává celou oblohu a hledá změny – výbuchy supernov, proměnné hvězdy a také asteroidy. Během tří nocí dokáže zmapovat celou severní oblohu.

Doporučený odkaz: dráhu 2019 AQ3 si můžete prohlédnout na webu JPL.

Váš názor Další článek: Opera přijde se svým vestavěným VPN i na Android

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Asteroidy, Rekordy, Venuše, Neptun, Merkur, Dráha Země, Milión kilometrů, Astronom, Kalifornie, Planetka, Oběžná dráha, Dráha, Těleso, Dalekohled

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně