REPORTÁŽ: 4 projekty brněnského Honeywellu, které posouvají letecký průmysl do budoucnosti

V Brně je řada technologicky zaměřených fakult, jejich absolventy přichází lovit špičkové firmy, a protože to tak funguje už řadu let, stále častěji se o Brně mluví jako o českém Sillicon Valley. Jednou z firem, která ve městě dělá špičkový vývoj, je americký Honeywell. Momentálně zaměstnává na tisíc inženýrů v nejrůznějších oborech od zdravotnických technologií, přes automatizaci skladů, řešení pro zvýšení bezpečnosti práce, až po vesmírné technologie.

Ale nejvíce se brněnská pobočka věnuje leteckým technologiím. Týmů a projektů je nespočet, my jsme během krátké návštěvy přičichli k několika z nich.

Aby piloti nespali

První zastávka. Potemnělá místnost, v ní maketa letadlové kabiny, skrze okna je vidět na obrovské obrazovky, na kterých běží letecký simulátor. Ale o hry tady nejde, Honeywell momentálně vyvíjí systém pro sledování pilota.

Něco podobného už funguje v autech, ale tady je to komplikovanější hlavně ze dvou důvodů:

  1. Zatímco v autě se musí řidič stále držet volantu, v letadle může být úplně v pořádku, když pilot vůbec na nic nesahá.
  2. Zatímco v autech jde o doplňkový asistenční systém, který může pomoct, v leteckém průmyslu platí jiné standardy. Jakákoliv novinka musí být naprosto „neprůstřelná“, prochází sérií náročných testů a může trvat roky, než ji příslušné autority dovolí zavést do komerčního provozu.

Na začátku bylo několik přístupů. V Brně-Slatině například testovali zařízení podobné chytrým hodinkám, které na zápěstí pilota sledovalo několik vitálních funkcí. Zvítězila ale relativně jednoduchá kamera, která se napevno instaluje v kokpitu, a počítač v reálném čase analyzuje obraz z ní. Chodí sem piloti i laici s jednoduchou instrukcí: „Buďte unavení.“ Vývojáři potřebují získat tréninková data lidí, kteří usínají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na první fotce snad ani nepoznáte, že jde o simulátor. Na druhé už je to zřejmé.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Důležitá je nenápadná kamera. AI je schopná v reálném čase analyzovat obraz a určit, kde se pilot nachází na ose bdělý-unavený-spící (viz zeleno-žluto-červený graf napravo).

Když se povedlo odladit systém tak, aby spolehlivě identifikoval usínání u lidí s brýlemi, čepicí a libovolnou barvou kůže, přichází na řadu filosofické otázky. Co dál? Spustit alarm? Nenapáchá šokem probuzený pilot víc škody, než kdyby si chvíli zdřímnul? To je jen jeden z mnoha problémů, které je ještě potřeba vyřešit.

Diskuze (6) Další článek: ELONOVINKY: Proč SpaceX buduje druhou rampu pro megaraketu Starship

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,