Společnost SE Aeronautics nedávno představila překvapivý koncept komerčního dopravního letadla, který převrací naruby téměř vše, co zatím v tomto segmentu známe. Asi nejmarkantnějším rozdílem jsou tři páry křídel s winglety obrácenými dolů.
Prototyp neobvyklého „trojplošníku“ má mít trup vyrobený z lisovaného kompozitu. Nový koncept, nazvaný prostě SE200, pojme 264 cestujících a má excelovat až o 70 % nižší spotřebou paliva a o 80 % menšími emisemi oxidu uhličitého než jiná letadla podobné velikosti.
Moderní „trojplošník“
Stroj by měl hravě překonat současná proudová letadla této třídy i v dalších parametrech. Jeho dolet má být bezmála 17 tisíc kilometrů a maximální rychlost až 1110 km/h (tj. 0,9 Mach). To je větší dolet a vyšší rychlost, než mohou nabídnout dnešní dopravní letadla.
Přídavné křídlo zajišťuje větší vztlak, což zkracuje délku dráhy potřebné pro vzlet a přistání na 460 metrů. Díky tomu by tento letoun mohl létat i na menší letiště, která současná dopravní letadla nejsou schopna využívat.
Další zásadní změnou proti stávající koncepci je ukládání paliva do zásobníku na vrcholu trupu. Díky tomu mohli konstruktéři použít tenčí a aerodynamičtější konstrukci křídel. Tomu napomáhá i umístění motorů, jež nejsou zavěšené na křídlech, ale v zadní části.
Revoluční konstrukce letadla se třemi páry křídel
Zavedeným konvencím se zásadně vymyká také konstrukce trupu. Ta se u dnešních letadel skládá z několika velkých sekcí ve tvaru válce, jež se montují dohromady.
Při nehodě se pak tělo stroje často láme a rozpadá na jednotlivé segmenty. SE200 sází na monokokovou konstrukci, kdy se celý trup skládá z jednoho kusu odolného kompozitu. Výhodou tohoto řešení by měla být vyšší bezpečnost.
Konstrukce plná výhod
Díky unikátní konstrukcí by se dle SE Aeronautics mohl tento letoun stát jedním z nejefektivnějších strojů, jaké kdy byly vyrobeny. Kromě toho, že jeho výroba zabere méně než polovinu času, patří k silným argumentům v jeho prospěch i odhadovaná životnost až 50 let.
Koncept stroje s rozpětím křídel 35 metrů je dlouhý 43 metrů a jeho trup má rozměry 5,3 × 5,5 metrů. Kromě 264 cestujících pojme až 9 tun nákladu a jeho maximální vzletová hmotnost je 77 tun. Pohánět ho mají dva proudové motory s tahem 285 kN.
„Chystáme se způsobit revoluci v tomto odvětví,“ tvrdí o tomto řešení generální ředitel Tyler Mathews. Ať už se prototyp dostane do vzduchu, nebo ne, určitě je to pro inženýry vzácná a vzrušující doba, kdy mohou experimentovat s velkými a průmysl měnícími nápady na nová řešení v oblasti komerční letecké dopravy.