Prognózy International Energy Agency z roku 2022 uvádějí, že v roce 2030 bude 60 % prodaných nových vozů poháněno elektromotorem. To znamená, že na silnicích bude jezdit 350 milionů elektromobilů.
Tým irských a španělských vědců vedený Finbarrem Murphym z univerzity v Limericku a Montserrat Guillenovou z univerzity v Barceloně ve studii publikované vědeckým časopisem Accident Analysis and Prevention upozorňuje na fakt, že se „elektromobily liší od svých protějšků se spalovacím motorem, protože elektromotor pohání kola vozidla přímo a zvyšuje točivý moment.
Další rozdíly spočívají v jízdě s jedním pedálem, automatickou převodovkou a rekuperačním brzděním. Navzdory podstatným konstrukčním a provozním změnám neexistuje ve vědecké literatuře žádná rozsáhlá analýza, která by srovnávala rizika spojená s jízdními vlastnostmi elektromobilů, aut s hybridním pohonem a automobilů se spalovacími motory.
Nezvyklý provoz vozidla, prodloužený dojezd, hořlavé materiály baterií a rostoucí podíl elektromobilů na našich silnicích vystavuje veřejnost novým rizikům. Některé dřívější studie dokládají, že jízda elektromobilem je bezpečnější. Jiné uvádějí, že se řidiči elektromobilů cítí za volantem bezpečněji. Murphy, Guillenová a spol. ale upozorňují i na průzkumy dokládající, že více než pětina řidičů považovala přechod na elektromobil a jeho další provoz za stresující.
Tři základní zjištění
Guillenová, Murphy a jejich spolupracovníci využili telematická data nizozemských pojišťoven nasbíraných od ledna 2022 do října 2023. Získali tak informace o 125 milionech jízd vozidel používaných pro komerční účely. Pro jednotlivé jízdy měli k dispozici údaje o ujeté vzdálenosti, trvání jízdy, překročení nejvyšší povolené rychlosti a o dalších událostech, jako je prudké zrychlení, náhlé brzdění nebo manévry v zatáčkách.
Celkem bylo do studie zahrnuto 14 642 vozidel, z čehož 2 174 jezdilo na alternativní pohon. Elektromobilů bylo 830 a hybridů 1 344. Zbytek sledovaných vozů představovala auta se spalovacími motory.
Autoři studie došli ke třem zásadním zjištěním:
- Řidiči elektrických a hybridních vozidel se v provozu chovají jinak než řidiči vozidel se spalovacími motory.
- Řidiči elektromobilů dělají za jízdy více chyb než šoféři aut se spalovacími motory.
- Opravy elektrických vozů jsou o 6,7 % dražší než u vozidel tradiční konstrukce.
Druhá strana mince elektromobility
„Z našeho výzkumu vyplývá, že elektrovozy najezdí méně kilometrů a jejich řidiči řeší méně dopravních situací. Navzdory tomu neklesá u elektromobilů riziko vzniku pojistné události. Zjistili jsme čtyřprocentní nárůst počtu zaviněných nehod u elektrovozů a šestiprocentní nárůst u hybridů.“
„Tyto výsledky naznačují, že elektrická vozidla mají vyšší rizikový profil než tradiční vozidla se spalovacím motorem. Náš výzkum také ukazuje, že chování řidičů se při přechodu na hybridy nebo elektromobily výrazně mění,“ shrnuje výsledky výzkumu Finbarr Murphy a dodává, že provoz aut se spalovacími motory vychází jako bezpečnější. Tyto vozy toho najezdí v průměru více, je u nich tudíž vyšší riziko zaviněné nehody, a přesto jejich řidiči bourají méně často.
Murphy, Guillenová a jejich spolupracovníci vidí provoz elektromobilů jako rizikovější nejen kvůli vyšší pravděpodobnosti dopravní nehody, ale také kvůli vyššímu riziku požáru havarovaného vozu. Nezpochybňují přínos elektromobilů pro snížení emisí oxidu uhličitého a také věří, že se podaří vyvinout levnější a bezpečnější baterie. Sníženou bezpečnost provozu na silnicích, kterou s sebou přinese nástup elektromobility, musí podle vědců řešit s předstihem výrobci, pojišťovny, zákonodárci a v neposlední řadě i výzkum a vývoj.
Vědci konstatují, že v současnosti se všichni soustředí hlavně na podporu elektromobility, ať už se jedná o budování sítí pro nabíjení nebo zavádění dotací a daňových úlev na koupi a provoz elektromobilů. Murphy, Guillenová a spol. ale upozorňují, že nárůst elektromobility má i druhou stranu mince a její podcenění se nám může vymstít.