Večer 18. března 2018 seděla Rafaela Vasquez za volantem vozu značky Volvo XC90, který se pohyboval po silnici Mill Avenue v arizonském městě Tempe. Místo řízení sledovala na obrazovce svého telefonu pěveckou soutěž The Voice. Jejím úkolem však bylo dohlížet na chod autonomního automobilu v barvách Uberu, a tato nedbalost vyústila v tragickou nehodu.
Ve špatně osvětleném místě totiž v tomtéž okamžiku přecházela vozovku 49letá Elaine Herzberg. Šla mimo přechod pro chodce a vedla kolo, které se stalo dalším článkem řetězu, vedoucímu k fatální srážce.
Autonomní vůz totiž chodkyni s kolem opakovaně mylně vyhodnotil a chybně vypočítával trajektorii jejího pohybu. Proto nezahájil úhybný manévr a brzdit začal až ve chvíli, kdy bylo pozdě. Střetu již nešlo zabránit a chodkyně následkům srážky podlehla.
Místo řízení sledovala pěveckou soutěž
V listopadu loňského roku vydala Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) více než 400stránkovou zprávu, ve které vyjmenovala několik „bezpečnostních a konstrukčních chyb“. Jednou z nich bylo například odpojení systému nouzového brzdění, který má za úkol snížit rychlost před případnou nehodou. Kvůli možnému konfliktu mezi systémy Uberu a technikou Volva byl tento bezpečnostní prvek deaktivován.
Státní zastupitelství v březnu loňského roku rozhodlo, že Uber nebude trestně stíhán. „Po velmi důkladném přezkoumání všech předložených důkazů úřad dospěl k závěru, že neexistuje žádný důvod pro trestní odpovědnost společnosti Uber,“ napsalo v odůvodnění. Provozovatel auta se vypořádal s pozůstalými Elaine Herzberg mimosoudně.
Jedna ze zásadních otázek této kauzy zněla: jakou zodpovědnost má za celou nehodu žena, která seděla za volantem? Nebylo pochyb o tom, že v daném okamžiku nedělala to, co měla – místo sledování provozu se dívala na telefon ve svém klíně.
Pokud by plnila to, zač byla placená – tedy dohlížela na chod autonomního auta – je možné, že mohla srážce zabránit. Stejně, jako ve všech aktuálních samořídících vozech, měla možnost (a povinnost) převzít kontrolu a situaci vyřešit.
Vězení za neřízení
Rafaela Vasquez si tento týden vyslechla obvinění, ve kterém je viněna z usmrcení z nedbalosti, za které jí hrozí až 2,5 roku ve vězení. Hlavní porota však také konstatovala, že trestný čin byl spáchán pomocí „nebezpečného nástroje“ – v tomto případě konkrétně automobilu. Pokud je zabití z nedbalosti způsobeno nebezpečnou zbraní nebo nástrojem, zvyšuje se délka možného trestu až na šest let.
Rafaela Vasquez za volantem autonomního vozu
„Když řidič usedne za volant automobilu, je odpovědný za bezpečné řízení a provoz vozidla dle zákonů,“ uvedl advokát žalující strany Allister Adel. Porota toto obvinění formálně schválila v srpnu a Vasquez byla v úterý obviněna. V současné době se může pohybovat na svobodě, musí však na kotníku nosit monitorovací zařízení.
Vasquez se dle svého vyjádření cítí být nevinná, ačkoli jejím úkolem bylo zasáhnout v situaci, kdy autonomní systémy udělají chybu nebo se budou chovat nestandardně. S ohledem na to, že její nezodpovědné počínání za volantem zaznamenala kamera, snímající interiér vozu, je poměrně nepravděpodobné, že by o své nevině dokázala přesvědčit porotu.