Rivian R1S: sedmimístné elektrické SUV s brutálním zrychlením

Startup v segmentu elektromobilů Rivian pokládá slibné základy svého budoucího byznysu. Po pick-upu R1T, který z nuly na stovku zrychlí za pouhé tři sekundy, následuje představením sedmimístného SUV s označením R1S. Stylově i určením vozidlo zapadá někam mezi Land Rover a Jeep.

Nový model bude, stejně jako R1T, nabízen ve třech konfiguracích akumulátorů: 180 kWh, 135 kWh, nebo 105 kWh. Verze s největší baterií má mít deklarovaný dojezd 640 kilometrů, levnější varianty pak na jedno nabití ujedou 500, respektive 380 kilometrů.

SUV, zrychlující jako sporťák

Kromě baterie se od sebe jednotlivé modely budou lišit také výkonem. Zatímco verze se 180 kWh má 700 koňských sil a točivý moment 1120 Nm, 135kWh model se stejným kroutivým momentem poskytne výkon 745 koní. Nejslabší verze bude mít výkon 402 koní a točivý moment 560 Nm.

Ačkoli je vozidlo deklarováno primárně jako rodinné SUV, chlubí se jeho výrobce zrychlením. A má k tomu důvod – verze se 135kWh akumulátorem se dostane z 0 na 100 km/h za 3,0 sekundy, což je hodnota, kterou bychom od tohoto typu auta rozhodně nečekali.

Rivian R1S se 180kWh baterií totéž zvládne za 3,2 sekundy, nejslabší varianta pak za stále pěkných 4,9 sekund. Maximální rychlost je ve všech třech případech omezena na 200 km/h.

SUV na podvozku pick-upu

Veškeré údaje a hodnoty se shodují s výkonem pickupu R1T, což by nemělo být příliš překvapivé, protože obě vozidla sdílejí téměř všechny mechanické součásti. Všechna auta této značky jsou vybavena čtyřmi elektromotory, přičemž každý pohání jedno kolo.

Všechny mechanické součásti jsou nainstalovány v samostatném podvozku, což Rivianu umožňuje osazovat různé karosérie a vyrábět na jedné platformě rozličná vozidla. To znamená, že R1S disponuje stejnými terénními schopnostmi jako R1T – například brodivostí až v metru vody.

Autonomní a vybavený

Výrobce plánuje implementaci systémů, umožňujících autonomní řízení třetí úrovně. To by mělo znamenat, že auta Rivian R1S a R1T budou schopna v určitých situacích během jízdy na dálnici řídit, zrychlovat a brzdit bez nutnosti zásahu lidského faktoru.

Všechny vozy budou vybaveny 15,6" centrálním dotykovým displejem, doplněným o 12,3" digitální přístrojovou desku a 6,8" zadní dotykovou obrazovkou na středové konzoli. R1S má vpředu kufr s úložným prostorem o objemu 330 litrů, další malé úložné prostory jsou k dispozici pod sedadly.

Ceny na americkém trhu začínají na 72 500 dolarech, což je v přepočtu asi 1,66 milionů českých korun. Dvě verze s většími akumulátory přijdou na trh v roce 2020, poslední pak „do dvanácti měsíců poté“.

Diskuze (8) Další článek: Šéf Mozilly kritizuje přechod Edge na Chromium: „Je to hrozné“

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,