Protínání českého nebe se leteckým společnostem od příštího roku prodraží. Státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP) chystá zvýšení jednotlivých poplatků, které má předjednané s Evropskou komisí. Výjimku představuje pohyb po Letišti Václava Havla, kde poplatky naopak mírně sníží. V rozhovoru pro e15 to uvedl generální ředitel ŘLP Jan Klas. Vyšší náklady mohou aerolinky promítat do cen letenek, potvrzuje například tuzemská společnost Smartwings.
O stovky miliónů více
Poplatky za traťovou službu řízení a poplatky za přibližovací službu, které platí uživatelé vzdušného prostoru, každoročně tvoří největší výnosy podniku letových dispečerů. Jen loni za navigování letadel po českém nebi utržil přes 3,3 miliardy korun a přes půl miliardy za navigaci během vzletů a přistání na tuzemských letištích. Nejčastěji tyto prostředky podnik inkasoval od Ryanairu, Wizz Airu, Turkish Airlines, Lufthansy či od Smartwings. Od příštího roku si aerolinky připlatí, do kasy státního podniku by měly poslat o stovky milionů ročně víc.
„Běžné poplatky porostou mírně v řádu jednotek procent. Jednání s Evropskou komisí probíhají a lze říci, že Česko má dobrou šanci na to, aby byl plán ke konci roku schválený,“ řekl Klas. Dodal, že poplatky vyplývají z evropské regulace, která zohledňuje náklady podniku na provoz a jeho odhad, jak zhoustne letový provoz. Základní cena poplatku za traťové navigační služby nyní činí 66,15 eura za přeletovou jednotku, zvýšení v řádu procent tak bude znamenat nárůst o jednotky eur.
Kolik se platí
Výše poplatku závisí na typu letadla, jeho hmotnosti, délce letu přes dané území i na tom, zda jím pouze prolétá, nebo i přistává.
Přihlaste se
a zdarma dočtěte
tento článek
Po přihlášení můžete také
diskutovat pod články