Zdroj: Waymo

Zdroj: Waymo

Zdroj: Cruise

Zdroj: Cruise

Zdroj: Cruise

Zdroj: Cruise

Zdroj: Waymo

Zdroj: Waymo

Zdroj: Waymo

Zdroj: Waymo

Zdroj: Waymo

Zdroj: Waymo

Zdroj: Cruise
Zdroj: Cruise
Zdroj: Waymo
Zdroj: Waymo
6
Fotogalerie

Robotaxíky v San Franciscu mají stále víc nepřátel. Zákazníci se ale hrnou, svézt se chce „každý“

Samořídící vozy na území San Francisca působí problémy v dopravě a dostávají se i do nehod. S jejich neomezeným provozem nesouhlasí řada lidí včetně vedení hasičského sboru či městského advokáta.  Navzdory tomu je ze strany veřejnosti o služby firem Cruise a Waymo velký zájem.

Automobilky a technologické společnosti do samořídících aut lijí neskutečné množství peněz ve vidině světa, v němž lidé sami nebudou muset řídit auto, sveze je vestavěná elektronika. Na několika místech světa už „robotaxíky“ jezdí, vozí platící zákazníky a za volantem nikod nesedí.

Do zpráv se v poslední době dostává zejména San Francisco. Tam a v části okresu San Mateo kalifornská Komise pro služby povolila nepřetržitý provoz flotil autonomních vozů firem Cruise a Waymo s platícími zákazníky.

Jen den po startu autonomní Chevrolety Bolt firmy Cruise způsobily dopravní zácpu, o pár dní později zase počítačem řízený vůz stejné firmy uvízl v nevytvrdlém betonu. Později zase došlo k nehodě mezi autonomním boltem a hasičským vozem, který spěchal k zásahu; pasažér robotaxíku byl zraněn. A vůz firmy Waymo (dceřiná společnost Googlu) před několika týdny přejel psa.

Tohle všechno znamená, že počítačem řízené vozy mají v jednom z nejvýznamnějších amerických měst čím dál víc nepřátel. Ti nejsou jen mezi rozezlenou veřejností, odpůrcem je také David Chiu, advokát města San Francisco, píše agentura Bloomberg.

Ten dokonce chce zvrátit nedávné rozhodnutí komise umožnit flotilám nepřetržitý provoz. Ve své výzvě Chiu zpravuje o zhruba 60 případech, kdy autonomně řízený vůz způsobil problém. Jedním z nich byl případ, kdy vůz Wayma vjel do prostoru zásahu hasičů a překážel v jejich snaze uhasit hořící auto.

Jak vypadá jízda s robotaxíkem firmy Waymo:

Navíc, po oné nehodě hasičů a autonomního boltu dostala firma Cruise (dceřinná organizace koncernu General Motors) příkazem, že ve dne může v San Franciscu jezdit jen 50 jejích aut a v noci 150, ne víc. Cruise přitom mělo flotilu čtyř set aut; Waymo jich má asi 250 a toto konkrétní omezení se ho netýká.

I v souvislosti s touto nehodou patří k největším kritikům flotil autonomních taxíků šéfka hasičů San Francisca Jeanine Nicholsonová. Problém vidí zejména v tom, že samořídící auta neumí dost dobře reagovat na vozidla IZS spěchající k zásahu. V takové chvíli přitom jde o každou sekundu, řidič hasičského vozu či sanitky si nemůže dovolit ztratit tři sekundy tady, pět támhle, deset jinde kvůli tomu, že mu překáží auto jedoucí bez řidiče-člověka.

„Potřebujeme si spolu sednout ke stolu, říct si, kde jsou problémy a spolupracovat na jejich vyřešení,“ cituje Nicholsonovou agentura Bloomberg. Cruise však uvádí, že Nicholsonovou zvalo k diskuzi několikrát během posledních pár měsíců – bez úspěchu.

Rozkol názorů na téma robotaxíků je součástí širšího konfliktu na téma budoucnosti autonomní dopravy. Kalifornská sněmovna se shodla na návrhu zákona, který zakazuje nákladním autům o hmotnosti nad 10 tisíc liber (4535 kg) jezdit bez člověka za volantem. Vláda guvernéra Gavina Newsoma však s takovým omezením nesouhlasí – bojí se, aby jiné americké státy s mírnějšími pravidly nepřetáhly firmy zabývající se autonomním řízením na své území.

Objevily se i případy, kdy aktivisté znehybňovali samořídící auta tak, že na jejich kapotu postavili velký dopravní kužel. Vůz tak viděl překážku, kterou nedokázal objet, a zůstal stát na místě, dokud někdo kužel nesundal. Mohl tak ovšem zablokovat dopravu.

Navzdory odporu řady lidí je ale mezi zbytkem veřejnosti o služby robotaxíků velký zájem. Obě tyto firmy hlásí poptávku po jízdách značně převyšující nabídku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud