Robotaxíky Waymo už dobyly mnohá americká města. Teď se šíří obavy, jestli jejich kamery příliš nesledují zákazníky | Ilustrace: AI ChatGPT

Ilustrace: AI ChatGPT

Robotaxíky Waymo už dobyly mnohá americká města. Teď se šíří obavy, jestli jejich kamery příliš nesledují zákazníky

  • Waymo je průkopníkem autonomních robotických taxíků
  • Kamerami sledovaná data vyvolávají obavy ohledně ochrany soukromí
  • Uniklý návrh zásad ochrany soukromí naznačuje možné zneužití osobních dat

Waymo je už roky průkopníkem v oblasti autonomních vozidel. Patří pod křídla Alphabetu a jeho robotické taxíky bez lidského řidiče se staly běžnou součástí ulic v San Francisku, Los Angeles, Austinu nebo třeba Phoenixu. V plánu je rozšíření do Atlanty, Miami a Washingtonu. S více než 200 000 placenými jízdami týdně přinášejí nové technologie nejen pohodlí, ale i otázky ohledně ochrany soukromí.

Taxíky jsou totiž vybavené kamerami, které sledují interiér vozidla. Nejsou tam náhodou, pomáhají totiž identifikovat ztracené předměty, kontrolují čistotu vozu, zajišťují bezpečnost cestujících a také dodržování pravidel. Kritici však upozorňují, že by Waymo mohlo využít záběry k trénování generativních AI modelů, nebo dokonce k servírování personalizované reklamy.

Uniklý návrh zásad ochrany osobních údajů

Důvodem obav je uniklý návrh aktualizace zásad ochrany osobních údajů. Dokument naznačuje, že provozovatel plánuje využívat záběry z kamer uvnitř vozidel nejen ke zlepšení bezpečnosti, ale i k e zmíněnému trénování umělé inteligence a snad i k cílení reklam.

Jádrem celé kauzy je zjištění vývojářky Jane Manchun Wong známé svým umem odhalovat v aplikacích neveřejné funkce. Právě ona našla v textu zmínky o novém typu využití dat.

Waymo zareagovalo rychle. Tisková mluvčí Julia Ilina uvedla, že firma nemá v plánu pracovat s těmito záběry pro cílenou reklamu. Uniklý text prý byl jen „zástupný“ (placeholder) a neodráží skutečný účel připravované funkce. Zdůraznila, že systémy strojového učení nejsou navrženy tak, aby identifikovaly konkrétní osoby, a data z kamer slouží hlavně ke zlepšování bezpečnosti a služeb.

Jak zaplatit prodělávající taxislužbu?

Generativní AI představuje technologii schopnou vytvářet obsah na základě velkého množství dat. Waymo údajně plánovalo využít data z kamer k trénování těchto modelů. Přestože se podle firmy tato funkce stále vyvíjí a nabízí možnost odhlášení, někteří uživatelé se obávají zneužití dat. Zvlášť když jde o citlivé informace, jako jsou výrazy tváře nebo řeč těla.

Waymo se snaží uklidnit veřejnost tím, že umožní zákazníkům odmítnout použití jejich dat pro trénování AI. Tato možnost vychází z kalifornského zákona o ochraně soukromí (CCPA), který obyvatelům dovoluje kontrolovat, jak jsou používány jejich osobní údaje. Otázkou však zůstává, zda bude tato možnost dostupná i v jiných státech USA, kde podobné zákony neexistují.

Další velkou otázkou zůstává, co všechno interiérová kamera vlastně zaznamenává a proč. Výrazy ve tváři? Gesta? Chování během jízdy? A bude tato data využívat pouze Waymo, nebo se stanou součástí většího ekosystému mateřské společnosti Alphabet?

Celou situaci je nutné vnímat také v kontextu byznysu. Waymo je sice lídrem na trhu robotaxi v USA, provozuje statisíce jízd týdně a získalo miliardové investice, ale stále je v mínusu – v roce 2024 vykázalo ztrátu 1,2 miliardy dolarů. Pro Alphabet, mateřskou společnost postavenou na datech a reklamě, může být lákavé hledat nové zdroje příjmů, a data z jízdy jsou cenným aktivem.

Zdroje a další informace: TechSpot, Digital Trends, TechCrunch, Gizmodo

Určitě si přečtěte

Články odjinud