Roboti | Buňky

Robotické „buňky“ dokážou vytvářet struktury i bez jakýchkoliv plánů

Robotické „buňky“ dokážou vytvářet struktury i bez jakýchkoliv plánů | Foto: I. Slavkov, D. Carrillo-Zapata, N. Carranza, X. Diego, F. Jansson, J. Kaandorp, S. Hauert a J. Sharpe/Science Robotics

Nová síť malých autonomních robotů může spolupracovat a vytvářet různé struktury – a to i bez instrukcí z „vyšších míst“ nebo plánů.

Inkriminovaná zařízení vzájemně komunikují podobným způsobem jako buňky, díky čemuž se mohou automaticky shromažďovat na různých místech. Jejich tvůrci doufají, že jednoho dne by takové sítě robotů mohly budovat mosty i další stavby a pomáhat tak například při přírodních katastrofách.

Tento výzkum prováděný odborníky z European Molecular Biology Laboratory je dosud posledním počinem organizace zvané Swarm Organ’s. Jejím cílem je vyvíjet roboty, kteří se budou chovat jako výše zmíněné buňky či jiné biologické útvary.

Zatímco buňky ke komunikaci se svými nejbližšími sousedy využívají chemické látky, roboti spoléhají na infračervený signál o dosahu maximálně 10 centimetrů. Těmito signály svým „bratrům“ sdělují, kolik obsahují tzv. morfogenu, což je virtuální verze biologické signalizační molekuly. Nejde tedy o nic fyzického – součástí kódu každého robota je zkrátka i údaj o tom, kolik morfogenu mu bylo přiřazeno.

Při experimentech pak roboti dostali jediný pokyn: hledat „Turingův bod“, který byl definován jako oblast s velkou koncentrací morfogenu. Členové sítě s jeho vyšším obsahem tudíž fungovali coby jakési magnety přitahující ostatní.

Přestože výsledky jsou pozoruhodné, skuteční roboti se dopouštěli i řady chyb, které jejich digitální předchůdci v počítačových simulacích nedělali. Je ovšem zapotřebí vzít v potaz, že celý projekt je teprve v raném stádiu.

Diskuze (4) Další článek: Oracle vydal VirtualBox 6.0 s vylepšenou grafikou a uživatelským rozhraním

Témata článku: Technologie, Výzkum, Roboti, Buňky, Chemická látka, Skutečný robot, Podobný způsob, Buňka, Nejbližší soused, Počítačová simulace, Inkriminované zařízení, Přírodní katastrofa, Alan Turing, Velká koncentrace, Struktura, Signál, Magneto, Robot, Rané stádium, Člen sítě, Robotická buňka, Síť, Nová síť, Infračervený signál, Poslední počin

Nebaví vás čekat na semaforech? Audi má funkci, díky které projedete na zelenou

** Audi představilo svůj nový systém GLOSA ** Auto díky nemu ví, kdy bude na semaforu zelená ** Řidiči doporučí optimální rychlost jízdy

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?