Robotické „buňky“ dokážou vytvářet struktury i bez jakýchkoliv plánů

Robotické „buňky“ dokážou vytvářet struktury i bez jakýchkoliv plánů | Foto: I. Slavkov, D. Carrillo-Zapata, N. Carranza, X. Diego, F. Jansson, J. Kaandorp, S. Hauert a J. Sharpe/Science Robotics

Nová síť malých autonomních robotů může spolupracovat a vytvářet různé struktury – a to i bez instrukcí z „vyšších míst“ nebo plánů.

Inkriminovaná zařízení vzájemně komunikují podobným způsobem jako buňky, díky čemuž se mohou automaticky shromažďovat na různých místech. Jejich tvůrci doufají, že jednoho dne by takové sítě robotů mohly budovat mosty i další stavby a pomáhat tak například při přírodních katastrofách.

Tento výzkum prováděný odborníky z European Molecular Biology Laboratory je dosud posledním počinem organizace zvané Swarm Organ’s. Jejím cílem je vyvíjet roboty, kteří se budou chovat jako výše zmíněné buňky či jiné biologické útvary.

Zatímco buňky ke komunikaci se svými nejbližšími sousedy využívají chemické látky, roboti spoléhají na infračervený signál o dosahu maximálně 10 centimetrů. Těmito signály svým „bratrům“ sdělují, kolik obsahují tzv. morfogenu, což je virtuální verze biologické signalizační molekuly. Nejde tedy o nic fyzického – součástí kódu každého robota je zkrátka i údaj o tom, kolik morfogenu mu bylo přiřazeno.

Při experimentech pak roboti dostali jediný pokyn: hledat „Turingův bod“, který byl definován jako oblast s velkou koncentrací morfogenu. Členové sítě s jeho vyšším obsahem tudíž fungovali coby jakési magnety přitahující ostatní.

Přestože výsledky jsou pozoruhodné, skuteční roboti se dopouštěli i řady chyb, které jejich digitální předchůdci v počítačových simulacích nedělali. Je ovšem zapotřebí vzít v potaz, že celý projekt je teprve v raném stádiu.

Diskuze (4) Další článek: Oracle vydal VirtualBox 6.0 s vylepšenou grafikou a uživatelským rozhraním

Témata článku: Technologie, Výzkum, Roboti, Buňky, Robotická buňka, Rané stádium, Skutečný robot, Přírodní katastrofa, Magneto, Turing, Struktura, Signál, Str, Člen sítě, Podobný způsob, Velká koncentrace, Inkriminované zařízení, Buňka, Vysoký obsah, Síť, Nová síť, Počítačová simulace, Robot, Infračervený signál, Jak

Elektrický osobní vrtulník Jetson ONE může letět až 20 minut maximální rychlostí přes 100 km/h

HelikoptéryLétáníDoprava
Google odstavil ruský botnet, jež využívá technologii blockchainu a infikoval více než milion počítačů

** Google odstavil ruský botnet Glupteba ** Přesto není vyhráno – využívá totiž technologii blockchainu ** Hackeři tak mohou získat kontrolu nad botnetem zpět

BlockchainBotnetGoogle
9 lehce paranoidních tipů a triků, jak si ve WhatsApp zabezpečit soukromí

** Řešíte přes WhatsApp věci, k nimž by se neměl dostat nikdo cizí? ** Máme pro vás 9 tipů na zvýšení ochrany soukromí a bezpečnosti ** Udělejte z komunikátoru nedobytnou pevnost!

WhatsAppNávodyTipy a triky