Roboti | Buňky

Robotické „buňky“ dokážou vytvářet struktury i bez jakýchkoliv plánů

Robotické „buňky“ dokážou vytvářet struktury i bez jakýchkoliv plánů | Foto: I. Slavkov, D. Carrillo-Zapata, N. Carranza, X. Diego, F. Jansson, J. Kaandorp, S. Hauert a J. Sharpe/Science Robotics

Nová síť malých autonomních robotů může spolupracovat a vytvářet různé struktury – a to i bez instrukcí z „vyšších míst“ nebo plánů.

Inkriminovaná zařízení vzájemně komunikují podobným způsobem jako buňky, díky čemuž se mohou automaticky shromažďovat na různých místech. Jejich tvůrci doufají, že jednoho dne by takové sítě robotů mohly budovat mosty i další stavby a pomáhat tak například při přírodních katastrofách.

Tento výzkum prováděný odborníky z European Molecular Biology Laboratory je dosud posledním počinem organizace zvané Swarm Organ’s. Jejím cílem je vyvíjet roboty, kteří se budou chovat jako výše zmíněné buňky či jiné biologické útvary.

Zatímco buňky ke komunikaci se svými nejbližšími sousedy využívají chemické látky, roboti spoléhají na infračervený signál o dosahu maximálně 10 centimetrů. Těmito signály svým „bratrům“ sdělují, kolik obsahují tzv. morfogenu, což je virtuální verze biologické signalizační molekuly. Nejde tedy o nic fyzického – součástí kódu každého robota je zkrátka i údaj o tom, kolik morfogenu mu bylo přiřazeno.

Při experimentech pak roboti dostali jediný pokyn: hledat „Turingův bod“, který byl definován jako oblast s velkou koncentrací morfogenu. Členové sítě s jeho vyšším obsahem tudíž fungovali coby jakési magnety přitahující ostatní.

Přestože výsledky jsou pozoruhodné, skuteční roboti se dopouštěli i řady chyb, které jejich digitální předchůdci v počítačových simulacích nedělali. Je ovšem zapotřebí vzít v potaz, že celý projekt je teprve v raném stádiu.

Diskuze (4) Další článek: Oracle vydal VirtualBox 6.0 s vylepšenou grafikou a uživatelským rozhraním

Témata článku: Technologie, Výzkum, Roboti, Buňky, Vysoký obsah, Skutečný robot, Rané stádium, Alan Turing, Podobný způsob, Robotická buňka, Nejbližší soused, Člen sítě, Přírodní katastrofa, Velká koncentrace, Magneto, Struktura, Počítačová simulace, Chemická látka, Nová síť, Signál, Inkriminované zařízení, Robot, Buňka, Poslední počin, Infračervený signál

22 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby

** Google nabízí spoustu služeb, ale většina z nich má i dobré alternativy ** Pokud z nějakého důvodu nechcete používat služby Googlu, nemusíte ** Připravili jsme přehled služeb, kterými lze ty od Googlu nahradit

Karel Javůrek, David Polesný | 90

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

** Příští verze klíčového protokolu HTTP nebude postavená na TCP ** Namísto toho použije „vylepšené UDP“ ** HTTP/3 bude postavené na QUIC

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini