Robotické taxíky najezdily bez řidičů milion mil. Přesto musejí čelit nedůvěře místních úřadů

Robotické taxíky najezdily bez řidičů milion mil. Přesto musejí čelit nedůvěře místních úřadů

Pro konstruktéry autonomních vozidel je každý ujetý kilometr důkazem, že tato technologie funguje, a příležitostí ke sběru dat pro další zlepšování. Proto firma Cruise, která ve středu 22. února na sociální síti Twitter oznámila, že její robotické taxíky najezdily 1 milion mil zcela bez řidiče, označuje tento úspěch za jeden z největších milníků.

„Za pouhých 15 měsíců jsme ujeli více než milion mil bez řidiče, přičemž jsme se pohybovali v mnoha složitých městských prostředích! Děkujeme všem našim řidičům, kteří nám pomohli tento milník zdolat. Na další miliony (a miliony a miliony...).“ uvedla společnost v příspěvku.

Ohlédnutí za robotaxíky

Dceřiná firma GM začala testovat jízdy plně bez řidiče ve městě již v listopadu 2021. Stala se vůbec první společností, jež od kalifornské komise pro veřejné služby získala povolení k nasazení vozů bez řidiče, což jí již v červnu loňského roku umožnilo vybírat od cestujících za jízdu robotickým taxíkem peníze.

Na základě zpráv o provozu, které předložila kalifornskému úřadu pro silniční dopravu, měla na začátku roku 2022 v provozu jen asi 30 vozů. CNN uvedla, že do září loňského roku provozovala flotilu 100 vozidel a usilovala o přidání dalších 5 000 autonomních vozů.

Viceprezident pro technické záležitosti Mo Elshenawy uvedl, že každá z těchto mil „byla naplněna složitými scénáři, které Cruise připravily na rychlé rozšiřování.“ Vzhledem k tomu, že ulice San Francisca jsou často chaotické a plné lidí, se podařilo nashromáždit spoustu užitečných dat, která lze využít k dalšímu zdokonalování technologií.

Dobře načasované oznámení

Vozidla poskytují data z každé jízdy do systému strojového učení, který se neustále učí a vytváří miliony permutací reálných scénářů. To umožňuje technologii učit se ze simulovaných jízd a následně aplikovat získané poznatky v reálném životě. „Když vezmete v úvahu výsledky v oblasti bezpečnosti, význam úspěchu našeho týmu se ještě více zvýrazní,“ konstatuje Elshenawy.

Oznámení je dobře načasované – přichází téměř měsíc poté, co představitelé San Francisca zaslali kalifornským regulačním orgánům dopis, v němž žádají, aby zpomalily plány Cruise (a Waymo) na rozšíření. Chtějí prý nejprve lépe porozumět autonomním vozidlům a obávají se „nebezpečí a dopadů na dopravní infrastrukturu způsobených plánovanými i neplánovanými zastaveními autonomních vozidel, která by bránila provozu“.

Jak uvedl v nedávné zprávě deník The New York Times, zablokovaná vozidla Cruise a Waymo již v minulosti několikrát způsobila v San Franciscu dopravní zácpy. Úřady se domnívají, že než jejich provozovatelé začnou expandovat, musí své technologie výrazně vylepšit, jinak „by mohly rychle vyčerpat zdroje záchranných složek a mohly by podkopat důvěru veřejnosti ve všechny technologie automatizovaného řízení“.

Určitě si přečtěte

Články odjinud