Vesmír | ESA

Robotický „popelář“ ESA odstraní z vesmíru stokilový kus smetí. Při tom však sám bude zničen

Evropská kosmická agentura (ESA) oficiálně schválila financovaní projektu ClearSpace-1 zaměřeného na uklízení vesmírného odpadu. Podle dostupných informací byla na daný účel uvolněna částka zhruba 120 milionů eur.

Půjde-li vše podle plánu, tým vedený švýcarským startupem Clearspace v roce 2025 vyšle na orbitu speciální sondu. Ta bude mít za úkol zlikvidovat Vespu – cca 100 kilo vážící adaptér, který je využíván na nosných raketách Vega.

„Nyní je ten pravý čas na takovou misi. Problém kosmického smetí je naléhavější než kdy předtím. Dnes máme ve vesmíru téměř 2000 aktivních satelitů a více než 3000 nefunkčních,“ uvedl zakladatel a CEO Clearspace Luc Piguet.

Sonda Vespu pomocí čtyř ramen pevně chytí a potáhne směrem k Zemi, v jejíž atmosféře obě zařízení následně shoří.

Netřeba asi dodávat, že systém za 133 milionů eur, který je zničen pokaždé, když z oběžné dráhy odstraní kus odpadu, nemá příliš velkou perspektivu. Z hlediska nákladů je totiž zoufale neefektivní.

ESA nicméně doufá, že její počin nejen demonstruje možnosti současných technologií, ale současně inspiruje vývoj mnohem sofistikovanějších robotických „popelářů“. Ti by mohli vesmír čistit, aniž aby se při tom museli sebeobětovat.

Diskuze (15) Další článek: Chrome upozorní, pokud vaše heslo uniklo. Nabídne změnu na všech webech, kde ho používáte

Témata článku: Technologie, Vesmír, Země, Bezpečnost, ESA, Satelit, Startupy, Popelář, Sonda, Kus, Smetí

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!