NASA | Měsíc | Artemis | Gateway

Rodí se Artemis: NASA oslovila 11 firem, aby navrhly prvky pro návrat člověka na Měsíc

  • Podle aktuálních představ Trumpovy administrativy se má člověk do pěti let vrátit na Měsíc.
  • Po programu Apollu přichází projekt Artemis.
  • Prvky pro Artemis navrhnou soukromé firmy.
  • NASA jich oslovila 11.

Už to budou dva měsíce, co americký víceprezident Mike Pence oznámil, že se Američané do pěti let vrátí na Měsíc. Vzhledem ke skutečně šibeničnímu termínu se prakticky hned rozjely přípravy. A známe také název. Na Měsíc se má člověk vrátit v rámci projektu Artemis. V řecké mytologii je Artemis bohyně lovu a Měsíce a sestra Apollóna. 

Podle aktuálního plánu mají astronauti doletět v lodi Orion ke stanici Gateway, která bude obíhat okolo Měsíce. V roce 2024 by měl být hotový její absolutně minimální zárodek. Skládat se bude z obytného modulu a modulu PPE (Power and Propulsion Element), který zajistí výrobu elektřiny a pohon prostřednictvím iontového motoru.

Problém je, že samotná stanice se sice označuje jako lunární,  ale na povrch z Měsíce to z ní bude daleko. Okolo našeho vesmírného souseda má obíhat ve výšce 1500 až 70 000 km.

Lunární modul od soukromé firmy

NASA vybrala 11 firem, které mají v průběhu šesti měsíců navrhnout čtyři prvky lunárního programu:

  • Přeletový prvek (transfer element): bude sloužit k přeletu astronautů z Gateway na nízkou oběžnou dráhu Měsíce.
  • Přistávací prvek (descent element): dostane astronauty z oběžné dráhy Měsíce na povrch.
  • Návratový prvek (ascent element): astronauti se v něm vrátí zpět na Gateway.
  • Tankovací prvek (refueling element): tanker, který by výhledově zvýšil opakovatelnou použitelnost celé lunární architektury. Počítá se také s výrobou paliva z místních zdrojů (kyslík a vodík), což ale určitě nebude případ prvních misí. 

Celková částka pro všech 11 společností činí 45,5 milionů dolarů, přičemž firma musí do projektu vložit ze svého nejméně 20 %.

Mezi 11 firmami najdeme například SpaceX Elona Muska, nebo Blue Origin Jeffa Bezose, která před pár dny představila svůj lunární lander Blue Moon. Dále se jedná o tradiční dodavatele NASA – Northrop Grumman, Lockheed Martin a Boeing.

Mezi oslovenými firmami je také Sierra Nevada Corporation, která se dříve neúspěšně ucházela o kontrakt na dopravu astronautů na ISS se svým raketoplánem Dream Chaser (nakonec bude létat se zásobami).

Každá z firem má trochu jiné zadání. Například Blue Origin má vyhotovit studii jednoho přistávacího a jednoho přeletového prvku a připravit jeden prototyp přeletového prvku. SpaceX připraví jen studii pro jeden přistávací prvek.

Největší zadání dostal Boeing. Má vypracovat studie pro dva přistávací prvky, jeden přeletový a jeden tankovací a připravit prototypy dvou přistávacích, jednoho přeletového a jednoho tankovacího prvku.

Tankovací prvek je vnímán spíše jako doplněk, takže lunární architektura má mít tři základní prvky. Podle ředitele NASA Jima Bridenstina je ale možné, že to budou jen dva. Záleží na tom, jak se firmy s výzvami poperou.

K tomu samozřejmě musíme přičíst Gateway, raketu SLS, loď Orion a také Evropskou servisní sekci, která bude připojena k Orionu a zajistí vše potřebné od energie až po pohon lodě. Pro NASA je to tak více než velké množství nového hardware. 

Zatím 1,6 miliardy dolarů 

Trumpova administrativa také navrhla zvýšení prostředků pro NASA na fiskální rok 2020 o 1,6 miliardy dolarů.  Jedná se spíše o zálohu. Mnohem důležitější bude skutečné financování projektu v dalších letech. Podle nezávislých odhadů totiž návrat na Měsíc vyjde na 20 miliard, což by znamenalo 4 až 5 miliard dolarů ročně.

Část prostředků chce administrativa najít v současném návrhu rozpočtu NASA. Paradoxně to má odnést stanice Gateway u Měsíce. Na její přípravu půjde o 321 milionů dolarů méně.

Bridenstine také počítá s tím, že část nákladů na lunární část programu zaplatí přímo firmy, které pak mohou prvky použít pro jiné zákazníky – agenturní nebo soukromé. 

Artemis 1, 2 a 3 a hodně startů

Jako první má  odstartovat SLS s Orionem bez posádky na testovací oblet Měsíce. Mise byla označována jako EM-1 (Exploration Mission), ale nově podle šéfa NASA nese název Artemis 1.

Po ní má proběhnout Artemis 2, což bude pilotovaný oblet a následně let Artemis 3, který už bude zahrnovat přistání na Měsíci. Kromě 13. člověka a Američana na Měsíci se máme dočkat také první ženy na povrchu našeho souputníka.

Až 11 startů SLS a soukromých raket

Celá architektura bude obnášet velký počet startů raket. Zatím to vypadá, že moduly pro Gateway dopraví do vesmíru soukromé firmy. Kapacity na to může mít SpaceX ale možná i Blue Origin (New Glenn).

Samotný lander bude potřebovat tři starty. NASA chce ale mít dvě jedinečná řešení pro lander, takže to mohou být další tři starty. A pak samozřejmě mise Artemis. V součtu to bude až 11 startů raket. 

Diskuze (24) Další článek: Vzpomínáme na operátorský bizár, který naštěstí zmizel v propadlišti dějin

Témata článku: Vesmír, NASA, SpaceX, Měsíc, Artemis, Blue Origin, Boeing, New Glenn, SLS, Gateway, Blue Moon, Northrop Grumman, Lockheed Martin, Dream Chaser, Sierra Nevada Corp, Blue Origin Jeffa Bezose, Orion, Astronaut, Lander, Návrat člověka, Apollón, Modul, Soukromá firma, Nevada Corp, Mike Pence


Určitě si přečtěte