Rok 2016 byl podle NASA nejteplejší v historii. Rekordní byly i dva předchozí

Průměrná teplota povrchu Země byla v roce 2016 nejvyšší od roku 1880, od kterého vědci tento parametr nepřetržitě sledují. Zprávu vydal v lednu 2017 Goddardův institut vesmírných studií NASA (GISS) a jeho údaje ve své vlastní analýze potvrdil Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA).

GISS s 95% jistotou zjistil, že průměrná teplota byla v roce 2016 o 0,99 °C vyšší než v polovině 20. století. Rekord k tomu padl už potřetí v řadě. Ředitel GISS Gavin Schmidt k tomu řekl: „Neočekáváme, že rekord padne každý rok, ale je zjevné, že oteplování pokračuje.“

Průměrná teplota povrchu Země od konce 19. století vzrostla o 1,1 °C. Podle NASA je příčinou zvýšení oxidu uhličitého a dalších lidstvem produkovaných emisí v atmosféře.

Obrázek s vývojem průměrných ročních teplot ukazuje dlouhodobý trend oteplování planety. Tip: podívejte se na jeho animovanou verzi. Zdroj: NASA/Earth Observatory/Joshua Stevens

Země se nejvíc oteplila v posledních 35 letech, přičemž 16 ze 17 rekordních let najdeme v období od roku 2001. Nejenže celý loňský rok byl nejteplejší, svůj vlastní rekord vytvořilo i osm jeho měsíců. Leden až září s výjimkou července byly nejteplejší za celou dobu, co se teplota tímto způsobem sleduje. Říjen až prosinec skončily v měsíčním srovnání na historickém druhém místě.

Vývoj průměrných teplot povrchu Země si můžete prohlédnout i na videu v úvodu článku.

Zdroj: NASA GISS