Příroda

Rok 2016 byl podle NASA nejteplejší v historii. Rekordní byly i dva předchozí

Průměrná teplota povrchu Země byla v roce 2016 nejvyšší od roku 1880, od kterého vědci tento parametr nepřetržitě sledují. Zprávu vydal v lednu 2017 Goddardův institut vesmírných studií NASA (GISS) a jeho údaje ve své vlastní analýze potvrdil Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA).

GISS s 95% jistotou zjistil, že průměrná teplota byla v roce 2016 o 0,99 °C vyšší než v polovině 20. století. Rekord k tomu padl už potřetí v řadě. Ředitel GISS Gavin Schmidt k tomu řekl: „Neočekáváme, že rekord padne každý rok, ale je zjevné, že oteplování pokračuje.“

Průměrná teplota povrchu Země od konce 19. století vzrostla o 1,1 °C. Podle NASA je příčinou zvýšení oxidu uhličitého a dalších lidstvem produkovaných emisí v atmosféře.

Obrázek s vývojem průměrných ročních teplot ukazuje dlouhodobý trend oteplování planety. Tip: podívejte se na jeho animovanou verzi. Zdroj: NASA/Earth Observatory/Joshua Stevens

Země se nejvíc oteplila v posledních 35 letech, přičemž 16 ze 17 rekordních let najdeme v období od roku 2001. Nejenže celý loňský rok byl nejteplejší, svůj vlastní rekord vytvořilo i osm jeho měsíců. Leden až září s výjimkou července byly nejteplejší za celou dobu, co se teplota tímto způsobem sleduje. Říjen až prosinec skončily v měsíčním srovnání na historickém druhém místě.

Vývoj průměrných teplot povrchu Země si můžete prohlédnout i na videu v úvodu článku.

Zdroj: NASA GISS

Váš názor Další článek: 8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

Témata článku: Příroda, Lidé, REK, Animovaný GIF, 19. století, Oxid, Oteplování planety, Oxid uhličitý, Steven, Oteplování, Dlouhodobý trend, Národní úřad, Joshua, Průměrná teplota, Úvod článku, Atmosféra, Rekord, Rekordní let, Goddard

Jak zpomalit Windows: Tipy na osvědčené brzdy, které vás zastaví v práci

** Hledali jsme činnosti, které zpomalují počítač s Windows ** Chcete mít počítač co nejrychlejší? Dělejte všechno přesně naopak!

Jakub Čížek, Vladislav Kluska | 42

Kdyby dnes USA vypnuly GPS, možná byste si toho na mobilu ani nevšimli

** Satelitní navigaci jsme si zvykli říkat podle americké předlohy GPS ** Dnešní telefony ale používají také evropský, ruský a čínský systém ** Kdyby USA nyní vypnuly GPS, možná byste to ani nepoznali

Květnové Windows 10 jsou za dveřmi: Co přinesou nového?

** Windows 10 May 2019 Update se blíží ** Hlavní viditelnou změnou je bílé téma ** Novinek je ale samozřejmě mnohem více