Rok na Marsu. Vrtulník Ingenuity je v dobré kondici a provedl už 22 letů

• Marsovský vrtulník Ingenuity pokračuje v práci
  • Za necelý rok provedl 22 letů
  • Podle NASA nevykazuje známky opotřebení

V ideálním případě měl uskutečnit „až“ pět letů v marsovské atmosféře. Desítky milionů kilometrů od Země, v atmosféře s jiným složením a tlakem a ve třetinové gravitaci. To vše kvůli zpoždění signálu zcela automaticky.

Vrtulník Ingenuity přiletěl na Mars společně s roverem Perseverance v polovině února loňského roku. Na začátku dubna byl vysazen na povrch z břicha roveru a o dva týdny později provedl první let.

NASA nedávno oznámila, že Ingenuity je ve skvělém stavu, nevykazuje žádné známky opotřebení a pokračuje v práci.

Cílem prvního vrtulníku mimo planetu Zemi bylo to jednoduše zkusit. Otestovat, zda je možné létat v atmosféře rudé planety a získat zkušenosti pro případné nástupce.

Od pouhých experimentálních letů ale Ingenuity už dávno přešel k normální práci. Na výzkumu Marsu se přímo nepodílí, protože na palubě nemá žádné vědecké přístroje, ale svými kamerami pomáhá v plánování trasy roveru. Informace, které Ingenuity poskytl, přinesly Perseverance určitou skromnou úsporu času. NASA to odhaduje na „několik solů“ (dnů na Marsu).

Ingenuity má aktuálně na kontě už 22 letů, při kterých uletěl 4,75 km. V marsovské atmosféře strávil letem 40 minut a 31 sekund.

K poslednímu letu došlo 20. března. Znovu se rotory vrtulníku roztočí o tomto víkendu.

Povrch Marsu z vrtulníku Ingenuity. Zleva: lety 5, 6 a 10. Výška vždy asi 10 metrů. Foto: NASA

Malý vrtulník o hmotnosti 1,8 kg pohání dvojice protiběžných rotorů – každý o hmotnosti jen 35 gramů a průměru 1,2 metru. Oba rotory dosáhnou 2 800 otáček za minutu.

Rekordy vrtulníku Ingenuity

V závorce je uvedeno číslo letu.

• Největší vzdálenost: 631,79 metru (9.)
  • Maximální rychlost: 5 m/s (9.)
  • Maximální výška:  12 metrů (10.)
  • Maximální doba letu: 169,5 sekund (12.)
Diskuze (7) Další článek: Česká vláda do boje s dezinformacemi vyšle mediálního experta Michala Klímu