Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce
Foto: Rolls-Royce
Foto: Rolls-Royce
Foto: Rolls-Royce
8
Fotogalerie

Rolls-Royce vplouvá do roku 2019 úspěšným testem autonomní lodě

V segmentu autonomních dopravních prostředků získávají největší pozornost osobní automobily. Je to poměrně logické – auta jsou běžným a pro řadu lidí doslova každodenním způsobem dopravy. Rolls-Royce se však do světa autonomie vydal poněkud jiným kurzem a věnuje se lodím.

Plány firmy, která získala renomé například luxusními vozy či leteckými motory, můžeme označit jako velmi ambiciózní. Do šesti let chce vytvořit dálkově ovládanou nákladní loď. V rámci tohoto záměru nedávno úspěšně dokončila testy své autonomní lodě.

Testy s finským trajektem

Na zkoušce prvního autonomního trajektu v reálných podmínkách spolupracoval Rolls-Royce s finskou státní dopravní firmou Finferries. Test probíhal u finského města Turku, 90 kilometrů západně od Helsinek. Dle tiskové zprávy byl použit 53,8 metrů dlouhý automobilový trajekt jménem Falco.

Plavidlo bylo osazeno technologií Rolls-Royce Ship Intelligence. Souprava obsahuje řadu kamer a snímačů umístěných kolem lodě, které skenují její okolí, zejména pak blížící se plavidla, kde s detekcí pomáhá umělá inteligence. Zařízení je schopné řídit plavbu na otevřeném moři, ale také samo přistát a zakotvit v přístavu.

Trajekt Falco je vybaven řadou pokročilých senzorů, které mu umožňují v reálném čase vytvářet detailní obraz okolí s vyšší přesností, než jakou poskytuje lidské oko.

Autonomně i s dálkovým ovládáním

První část plavby z Parainena do Nauva s osmdesáti pozvanými VIP hosty probíhala v autonomním režimu, byť pod vzdáleným dohledem. Při cestě zpět bylo testováno, jak lze loď v případě potřeby ovládat na dálku.

V režimu dálkového ovládání řídil plavidlo operátor ve velitelském středisku vzdáleném 30 kilometrů, který úspěšně navedl loď do přístavu. Celý test proběhl bez jakéhokoli zásahu ze strany personálu na lodi.

Mikael Makinen, prezident námořního průmyslu Rolls-Royce označil test za „obrovský krok kupředu na cestě k autonomní lodní dopravě“. Dodal, že již nejde o pouhý koncept, ale technologie zásadně změní lodní dopravu, jak ji známe dnes.

Určitě si přečtěte

Články odjinud