Roskosmos dokončil dohodu o dlouhodobé spolupráci s NASA

Ruská kosmická agentura Roskosmos dokončila dohodu o dlouhodobé spolupráci s NASA. Stalo se tak krátce poté, co byl propuštěn její nyní již bývalý šéf Dmitrij Rogozin.

Právě Rogozin se v poslední době snažil „kopat“ do amerického vesmírného úsilí doslova na každém kroku. Kromě toho má několikaletý osobní spor s CEO SpaceX Elonem Muskem.

Je proto velkou ironií, že to budou mj. právě Muskovy rakety a kosmické lodě, v nichž nyní budou ruští astronauti létat na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS).

Crew-5

První taková mise – Crew-5 – je aktuálně naplánována na letošní září. Posádku Crew Dragonu budou tvořit Andrei Fedyaev, Anna Kikina, Nicole Mann, Josh Cassada a Kóiči Wakata.

Oproti tomu astronauty NASA Frank Rubio a Loral O'Hara na ISS dopraví Sojuzy MS-22. Rubio vyrazí spolu se Sergejem Prokopjevem a Dmitrijem Petelinem v rámci expedice, která má odstartovat 21. září tohoto roku, zatímco O’Hara přijde na řadu na jaře 2023.

NASA v tiskové zprávě zdůraznila důležitost letů integrovaných posádek a uvedla, že tento přístup zajišťuje, že na „palubě stanice budou členové posádky příslušně vyškolení pro nezbytnou údržbu a výstupy do vesmíru“.

Titulní ilustrační foto: Roscosmos, CC BY-NC 2.0