Rostliny ve stresu vydávají zvuky. Pro lidské uši jsou však příliš vysoké

Pokud se některé rostliny ocitnou v život ohrožujícím stresu, vydávají vysoké zvuky, které jsou pro lidské ucho neslyšitelné. Minimálně to tvrdí nová studie publikovaná na předtiskovém serveru bioRxiv.

„Tato zjištění mohou změnit způsob, jakým smýšlíme o království rostlin, které bylo až dosud považováno za téměř tiché,“ uvádějí její autoři.

Předchozí výzkumy odhalily, že stres způsobený změnami teplot a světla či útokem býložravců může ovlivnit fenotyp rostliny, což vede k modifikacím barvy, vůně i tvaru. Kromě toho dochází k uvolňování těkavých organických sloučenin.

Důsledek kavitace?

Odborníci z Tel Aviv University se však tentokrát zajímali o jinou oblast. Během svého experimentu pomocí mikrofonů s frekvenčním rozsahem 20 až 150 kHz nahrávali rostliny rajčete a tabáku, které trpěly nedostatkem vody, nebo měly rozříznuté stonky atd.

Ukázalo se, že stresované rostliny emitují podstatně více zvuků než rostliny z kontrolní skupiny. Jimi vydávané zvuky se navíc údajně lišily v závislosti na tom, co přesně se s nimi dělo – jinak řečeno, obsahovaly informace o jejich aktuálním fyziologickém stavu.

Dotyčné zvuky se nesou na vzdálenost až 5 metrů, což je dostatečné na to, aby je organismy s citlivým sluchem byly schopné zachytit a případně i interpretovat. Jak ale vznikají? Badatelé se domnívají, že může jít o důsledek procesu známého jako kavitace, kdy se v xylému (dřevním cévním svazku) vytvářejí vzduchové bubliny a explodují.

Diskuze (19) Další článek: Test HP Elitebook Dragonfly: Notebook s přetáčecím displejem, který váží jen kilo

Témata článku: Výzkum, Příroda, Biologie, Zvuk, Komunikace, Rostliny, Důsledek, Ucho, VSA, Lidské ucho, Vůně, Stres, Vzduchová bublina, Tel Aviv University, Organická sloučenina

Hry zadarmo, nebo se slevou: halloweenské akce a Among the Sleep zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Hry zdarmaSlevové akce