Zvuk | Rostliny

Rostliny ve stresu vydávají zvuky. Pro lidské uši jsou však příliš vysoké

Pokud se některé rostliny ocitnou v život ohrožujícím stresu, vydávají vysoké zvuky, které jsou pro lidské ucho neslyšitelné. Minimálně to tvrdí nová studie publikovaná na předtiskovém serveru bioRxiv.

„Tato zjištění mohou změnit způsob, jakým smýšlíme o království rostlin, které bylo až dosud považováno za téměř tiché,“ uvádějí její autoři.

Předchozí výzkumy odhalily, že stres způsobený změnami teplot a světla či útokem býložravců může ovlivnit fenotyp rostliny, což vede k modifikacím barvy, vůně i tvaru. Kromě toho dochází k uvolňování těkavých organických sloučenin.

Důsledek kavitace?

Odborníci z Tel Aviv University se však tentokrát zajímali o jinou oblast. Během svého experimentu pomocí mikrofonů s frekvenčním rozsahem 20 až 150 kHz nahrávali rostliny rajčete a tabáku, které trpěly nedostatkem vody, nebo měly rozříznuté stonky atd.

Ukázalo se, že stresované rostliny emitují podstatně více zvuků než rostliny z kontrolní skupiny. Jimi vydávané zvuky se navíc údajně lišily v závislosti na tom, co přesně se s nimi dělo – jinak řečeno, obsahovaly informace o jejich aktuálním fyziologickém stavu.

Dotyčné zvuky se nesou na vzdálenost až 5 metrů, což je dostatečné na to, aby je organismy s citlivým sluchem byly schopné zachytit a případně i interpretovat. Jak ale vznikají? Badatelé se domnívají, že může jít o důsledek procesu známého jako kavitace, kdy se v xylému (dřevním cévním svazku) vytvářejí vzduchové bubliny a explodují.

Diskuze (16) Další článek: Test HP Elitebook Dragonfly: Notebook s přetáčecím displejem, který váží jen kilo

Témata článku: Příroda, Výzkum, Komunikace, Zvuk, Rostliny, Biologie, Ucho, Lidské ucho, Tel Aviv University, Organická sloučenina, Vzduchová bublina, Stres, Důsledek

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 27