Rover Curiosity má poškozená kola. Na funkci to nemá vliv, ujišťuje NASA

  • Laboratoř Curiosity přistála na Marsu v roce 2012
  • Už o rok později se objevilo první viditelné poškození kol
  • Na pohyb roveru nemají poškození vliv

Marsovský rover Curiosity prozkoumává rudou planetu už téměř pět let. Denně posílá na Zemi úchvatné fotografie nehostinného světa i velké množství dat. Už v roce 2013 si veřejnost mohla povšimnout, že se zejména u předních kol roveru objevují viditelná poškození – promáčkliny i velké díry.

Udělali v NASA chybu?

Curiosity má celkem šest kol o průměru 50 cm a šířce 40 cm. Kola jsou vyrobena z hliníku o tloušťce pláště pouhých 0,75 mm! Curiosity samozřejmě pomáhá nižší gravitace na Marsu i poměrně malá rychlost pohybu. Poškození kol se rover přesto nevyhnul.

Spoustu lidí samozřejmě napadlo, jak mohl být rover za miliardy dolarů vybaven koly, která už po pár měsících provozu vykazovala viditelné známky poškození.

Dva rovery na Marsu

Kromě roveru Curiosity, který zatím odjel 17,5 km, pracuje na Marsu od ledna 2004 i menší rover Opportunity. Zatím odjel 44 km.

V NASA samozřejmě nepracují amatéři. Kolům se při testech věnovala velká pozornost. Celý problém je ale složitější. Souvisí nejen s požadavky na co nejnižší hmotnost roveru, ale roli hrají také kameny v místě přistání, které jsou trochu špičatější, než se očekávalo. Primární mise Curiosity měla navíc trvat jeden marsovský rok – přibližně 688 dní. Laboratoř tak už dávno přesluhuje.

Nejdůležitější ale je, že díry v kolech jsou spíše „PR problém“ než technická komplikace. Nevypadá to pěkně, ale na funkci roveru to nemá žádný vliv. Dokonce i v případě, že by se velká část pláště kola odlomila, na zbytku kola připevněného k paprsku by se rover mohl dál pohybovat.

Nejvíce trpí především přední kola. NASA situaci jednou za několik měsíců monitoruje pomoci kamery MAHLI na mechanickém rameni. V březnu byla objevena díra už i na levém prostředním kole.

Na fotografiích jsou patrné také díry z výroby. Slouží k navigaci roveru. Profil děr není náhodný, ale jedná se o písmena JPL (Laboratoře tryskového pohonu) v Morseově abecedě.

V roce 2020 se má na Mars vydat další velký rover. Při návrhu kol se v NASA určitě poučili.

RAW fotografie od Curiosity z jednotlivých přístrojů a solů (dnů na Marsu)

Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Diskuze (13) Další článek: Rozborka nového iPadu potvrdila, že je téměř totožný s prvním iPadem Air

Témata článku: Vesmír, Technika, Země, Výzkum, Mars, Astronomie, NASA, Marsovský rok, Poškození, Malá rychlost, Velká díra, Origami, Fotografie, Oppo, Úchvatná fotografie, Nejnižší hmotnost, Velká část, Laboratoř Curiosity, Velká pozornost, Marťan, Celý problém, Jednotlivé přístroje, Morse, Caltech, JPL


Určitě si přečtěte

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

** Americká námořní pěchota nedávno představila 3D tištěná kasárna pro vojáky ** Ty jim tiskne velká 3D tiskárna na beton ** Výsledkem je solidní obytný prostor, který je slušně chráněný před nepřátelskou palbou

Stanislav Mihulka | 18

Cardano: kryptoměna nové generace, která se netěží, ale razí

Cardano: kryptoměna nové generace, která se netěží, ale razí

** Cardano je unikátní kryptoměna, která díky svým vlastnostem a schopnostem přitahuje pozornost ** Od Bitcoinu se zásadně liší ** Jejím smyslem není jen „koupit a prodat“, má pozoruhodné technologické možnosti

Martin Miksa | 29

Do kanceláře to nejlepší: Test notebooku HP Elitebook 830 G5

Do kanceláře to nejlepší: Test notebooku HP Elitebook 830 G5

** HP se u nového Elitebooku snaží o nadstandardní výbavu ** Notebook klade důraz na videokonference ve firemním prostředí ** Unikátní displej umí omezit čitelnost z boku

Tomáš Holčík | 57

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 81


Jízdní řády Bileto
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání