Rover Curiosity má poškozená kola. Na funkci to nemá vliv, ujišťuje NASA

• Laboratoř Curiosity přistála na Marsu v roce 2012
  • Už o rok později se objevilo první viditelné poškození kol
  • Na pohyb roveru nemají poškození vliv

Marsovský rover Curiosity prozkoumává rudou planetu už téměř pět let. Denně posílá na Zemi úchvatné fotografie nehostinného světa i velké množství dat. Už v roce 2013 si veřejnost mohla povšimnout, že se zejména u předních kol roveru objevují viditelná poškození – promáčkliny i velké díry.

Udělali v NASA chybu?

Curiosity má celkem šest kol o průměru 50 cm a šířce 40 cm. Kola jsou vyrobena z hliníku o tloušťce pláště pouhých 0,75 mm! Curiosity samozřejmě pomáhá nižší gravitace na Marsu i poměrně malá rychlost pohybu. Poškození kol se rover přesto nevyhnul.

Spoustu lidí samozřejmě napadlo, jak mohl být rover za miliardy dolarů vybaven koly, která už po pár měsících provozu vykazovala viditelné známky poškození.

Dva rovery na Marsu

Kromě roveru Curiosity, který zatím odjel 17,5 km, pracuje na Marsu od ledna 2004 i menší rover Opportunity. Zatím odjel 44 km.

V NASA samozřejmě nepracují amatéři. Kolům se při testech věnovala velká pozornost. Celý problém je ale složitější. Souvisí nejen s požadavky na co nejnižší hmotnost roveru, ale roli hrají také kameny v místě přistání, které jsou trochu špičatější, než se očekávalo. Primární mise Curiosity měla navíc trvat jeden marsovský rok – přibližně 688 dní. Laboratoř tak už dávno přesluhuje.

Nejdůležitější ale je, že díry v kolech jsou spíše „PR problém“ než technická komplikace. Nevypadá to pěkně, ale na funkci roveru to nemá žádný vliv. Dokonce i v případě, že by se velká část pláště kola odlomila, na zbytku kola připevněného k paprsku by se rover mohl dál pohybovat.

Nejvíce trpí především přední kola. NASA situaci jednou za několik měsíců monitoruje pomoci kamery MAHLI na mechanickém rameni. V březnu byla objevena díra už i na levém prostředním kole.

Na fotografiích jsou patrné také díry z výroby. Slouží k navigaci roveru. Profil děr není náhodný, ale jedná se o písmena JPL (Laboratoře tryskového pohonu) v Morseově abecedě.

V roce 2020 se má na Mars vydat další velký rover. Při návrhu kol se v NASA určitě poučili.

RAW fotografie od Curiosity z jednotlivých přístrojů a solů (dnů na Marsu)

Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, NASA, Astronomie, Mars

• NoMouse 1. 4. 2017 12:44:51
    V Morseové abecedě? :-O
  • dolph1888 30. 3. 2017 16:30:04
    Kameny na Marsu mají nižší hustotu (jako celá planeta), než ty na Zemi....
  • marzipano 30. 3. 2017 16:16:37
    Tak snad je to ještě v záruce..

Canadarm2: Mechanický manipulátor už 16 let pomáhá astronautům na ISS

** Mechanický manipulátor Canadarm se poprvé objevil u amerických raketoplánů ** V budoucnu bude nepochybně i součástí nové mezinárodní stanice na oběžné dráze Měsíce ** Jak toto pozoruhodné zařízení funguje?

Včera | Kubala Petr | 2

Čína buduje obrovskou továrnu na výrobu jaderných ponorek

** Čína hodlá rozšiřovat svou flotilu jaderných ponorek ** Společnost Bohai Shipbuilding Heavy Industry Co. Ltd. (BSHIC) proto vybuduje u Žlutého moře pozoruhodnou továrnu ** Jak tato továrna bude fungovat?

26.  4.  2017 | Mihulka Stanislav | 14