Vesmír | Mars | Voda

Rover Curiosity na Marsu pátrá po pozůstatcích prastaré oázy. Už zaznamenal první úspěchy

Před třemi miliardami let vypadal Mars o hodně jinak než v současnosti. A od doby, kdy jsme ho začali zkoumat, se usilovně snažíme do jeho dávné minulosti nahlédnout.

Vědce fascinuje především tzv. Gale Crater. Z údajů shromážděných roverem Curiosity plyne, že tento impaktní kráter kdysi posetý malými potoky, které zde vytvořily oázu s mělkými tůněmi slané vody.

Podle hypotézy, kterou odborníci NASA publikovali v Nature Geoscience, se Gale svého času podobal Altiplanu – tedy náhorní plošině oddělující horské masivy západních a východních And.

Slané jezero u Mount Sharp?

„Během sušších období jsou jezera na Altiplanu mělčí a některá dokonce mohou úplně vyschnout,“ uvedl hlavní badatel William Rapin „Skutečnost, že u nich není vegetace, pak způsobuje, že tak trochu připomínají Mars.“

Rover od dubna testuje vzorky z oblasti ležící poblíž Mount Sharp, kterážto hora se tyčí přibližně ve středu kráteru Gale. Dosavadní výsledky naznačují, že inkriminovaná oblast byla dříve dnem solného jezera, které vyschlo před miliardami let.

Připomeňme, že loni v létě italští vědci oznámili, že na Marsu se s vysokou pravděpodobností kapalná voda stále nachází – ovšem poměrně hluboko pod povrchem.

Titulní foto: Kevin Gill, CC BY 2.0