Rover Perseverance z Marsu potvrdil, že obří kráter Jezero byl v minulosti skutečně jezerem

Obří kráter Jezero na rudé planetě byl skutečně jezerem. Plyne to z analýzy nových dat získaných roverem Perseverance.

Rover totiž objevil geologické struktury, které podle odborníků z NASA i řady amerických a evropských univerzit mohly být vytvořeny pouze řekou, jež tuto vodní plochu dlouhodobě napájela.

Na fotografiích pořízených Perseverance jsou vidět odlišné vrstvy sedimentů, které by se v suché atmosféře nevznikly – což potvrzuje, že na povrchu Marsu svého času existovala obrovská jezera nebo možná i oceány.

Najdeme důkazy o existenci života na Marsu?

„Dokud jsme tam skutečně nepřistáli a nepotvrdili, že se jednalo o jezero, byla to vždy otázka,“ komentoval to planetární vědec Benjamin Weiss z MIT v tiskové zprávě.

Ve výše zmíněných vrstvách sedimentů by se navíc teoreticky mohly nacházet důkazy o tom, že na Marsu se v minulosti vyskytoval mikrobiální (případně i jiný) život.

„Nejpřekvapivější věcí, která z těchto snímků vzešla, je potenciální příležitost zachytit dobu, kdy se tento kráter změnil z obyvatelného prostředí podobného Zemi v pustou a bezútěšnou krajinu, kterou vidíme nyní,“ dodal Weiss.

Titulní foto: Justin Cowart, CC BY-NC-SA 2.0