Strojové učení | Rozšířená realita | Navigace

Rozšířená realita není jen pro pokémony. Dá se na ní postavit třeba moderní navigace

  • Kalifornský startup Phiar vydá příští rok navigaci s rozšířenou realitou
  • Nová technologie má přispět k vyšší bezpečnosti na cestách
  • V budoucnosti se může prosadit v autonomních vozech

Rozšířená realita zaznamenala největší „boom“ především díky hře Pokémon Go. Tato technologie, spojující reálný a počítačem (či mobilním telefonem) sestavený obraz do jednoho celku, má však řadu dalších praktických uplatnění a velký potenciál. Již v příštím roce bychom se například měli dočkat navigace, kterou připravuje kalifornská společnost Phiar.

Zakladateli Phiar jsou výzkumný pracovník v oblasti počítačového vidění Chen-Ping Yu a odborník na hluboké učení Ivy Li. Jejich společným cílem je vyřešit problematiku navigování a bezpečnosti uživatelů tradičních navigačních systémů.

„Nápad přišel poté, co jsme opakovaně špatně odbočili v bostonských ulicích,“ uvádí Yu ve svém prohlášení. „Snaha o interpretaci směrů z dvojrozměrné mapy, zvláště při vysokých rychlostech, je obtížná a nebezpečná. Navigace by měla být pohodlná a přímočará a to, co hodláme vybudovat, pomůže lidem dostat se do cíle rychleji a bezpečněji.“

Spousta technologií pohromadě

Nová navigační technologie hodlá spojit v jednom produktu rozšířenou realitu, strojové učení, počítačové vidění, rozpoznávání objektů a umělou inteligenci. Výsledkem bude mobilní navigační aplikace, která řidiči přesně ukáže, do které ulice má odbočit, či v jakém jízdním pruhu by se měl držet.

Autorům projektu se podařilo získat finanční injekci ve výši tří milionů dolarů od Norwest Venture Partners a The Venture Reality Fund. K dalším investorům patří Anorak Ventures, Mayfield Fund, Zeno Ventures, Cross Culture Ventures, GFR Fund, Y Combinator, Innolinks Ventures a Half Court Ventures.

Rozšířená realita se dosud prosazovala především v herním průmyslu, nicméně s rostoucím výkonem chytrých telefonů nabídla i řadu dalších uplatnění. Phiar však jde o něco dál a pro účely své navigace vybudoval vlastní technologii, spojující fyzický a digitální svět, jejímž cílem je vnímat a pochopit situaci kolem sebe i při rychlostech obvyklých pro jedoucí auto.

Navigace s kamerou

Aplikace tedy bude snímat kamerou dění před vozidlem a následně provádět jeho analýzu na úrovni jednotlivých pixelů za účelem rozpoznání zachycených objektů. Zpracování přitom bude probíhat přímo v zařízení a nebudou při něm používány žádné cloudové technologie ani další periferie. Do výsledného obrazu pak bude na displej promítat navigační pokyny.

„Chceme, aby naši uživatelé sledovali cestu a dívali se na reálný svět místo jeho 2D obrazu,“ uvedl Ivy Li. „Naše jedinečná kombinace rozšířené reality a umělé inteligence poskytuje jasné informace o směru a trase. Tato zkušenost je jedinečná díky efektivnímu spojení počítačového vidění a hlubokého učení, které je schopné pracovat na chytrých telefonech. Náš navigační systém rozšiřuje vaše okolí, místo toho, aby od něj odváděl vaši pozornost."

Kromě navigování, které by mělo být přirozenější a jednoznačnější, dokáže aplikace suplovat roli palubní kamery, neboť bude uchovávat záznam posledních třiceti minut jízdy, což se může hodit například v případě nehody.

A co finanční stránka?

Co z celého projektu bude mít Phiar? Jedním ze zdrojů příjmů má být prodej anonymizovaných (kvalitních) mapových dat další společnostem. Tento typ dat je totiž neuvěřitelně užitečný například pro firmy, které budují autonomní automobilové technologie. Generální ředitel Chen-Ping Yu také uvedl, že již probíhají jednání s partnery v automobilovém průmyslu, kteří mají zájem integrovat tuto technologii.

Dalším možným směrem, který láká investory především, je uplatnění celé technologie v autonomních vozech. Pokud se podaří dotáhnout vše do zdárného konce, mohlo by to znamenat výrazné snížení nákladů na hardware, zajištující orientaci těchto aut v prostoru.

Použitelné aplikace pro iOS a Android by se uživatelé prý měli dočkat v polovině roku 2019
Použitelné aplikace pro iOS a Android by se uživatelé prý měli dočkat v polovině roku 2019

Použitelné aplikace pro iOS a Android by se uživatelé prý měli dočkat v polovině roku 2019. Řidiči tak dostanou rychlou vizuální navigaci s informacemi o dopravním provozem a dalšími kontextovými daty, která jsou automaticky analyzována prostřednictvím technologie počítačového vidění. Případní zájemci se mohou registrovat přes formulář na oficiálním webu.

Jako jednu z budoucích možností praktického nasazení vidíme například využití této technologie k promítání navigace přímo do čelního skla auta. Není to však tak jednoduché, jako obyčejný head-up displej, v tomto případě se musí zohlednit i pozice očí pozorovatele.

Diskuze (13) Další článek: Microsoft dodá americké armádě až 100 000 HoloLens. Bude je používat ve skutečném boji

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,