Ruská kosmická agentura Roskosmos má trable a viní z nich SpaceX

Ruská kosmická agentura Roskosmos po řadu let sloužila i coby mezinárodní „kurýrní služba“, která pro NASA dopravovala do vesmíru různé vybavení a astronauty. Podle Bloombergu však nyní přehodnocuje svou budoucnost.

Jmenovaný magazín uvedl, že Roskosmosu je trnem v oku především Muskova SpaceX, kterou viní ze svých současných problémů. Další komplikace mu pak způsobují sankce a slabá měna.

Připomeňme, že právě SpaceX má v dubnu na palubu Mezinárodní vesmírné stanice transportovat čtyři astronauty NASA – konkrétně na palubě své znovupoužitelné kosmické lodi Dragon 2.

Přidružený administrátor NASA William Gerstenmaier prohlásil, že Roskosmos je tímto vývojem situace očividně znepokojen. USA se ale prý musejí potýkat s podobnými potížemi. „Pokud jde o rozpočty našich zemí, existuje konečná částka a vesmírný let je součástí diskrečního rozpočtu,“ podotknul.

Jistě stojí za zmínku, že vedoucí ruské auditorské skupiny v listopadu prohlásil, že z pokladen Roskosmosu byl „v podstatě ukraden“ ekvivalent miliard dolarů.

Navzdory těmto skutečnostem Gerstenmaier doufá, že spolupráce mezi oběma zeměmi – která započala již v 70. letech minulého století – bude v budoucnu pokračovat a to bez ohledu na měnící se průmysl. „V tom, že spolupracujeme a kooperujeme, spatřujeme obrovské výhody. A pokud v určitých oblastech panuje malá konkurence, tak to je taky zdravé,“ uzavřel.

Diskuze (40) Další článek: Čtyři miliardy lidí nemají adresu. Facebook to chce napravit