Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí

• Další zemí, kde by se mohly narodit děti s cíleně upravenou dědičnou informací, je Rusko
  • Tamější vědci se netají plány na následování kontroverzního čínského experimentu
  • Rozhodující slovo budou mít politici

V listopadu loňského roku ohlásil čínský vědec Jiankui He narození dvou děvčat z embryí, kterým cíleně upravil dědičnou informaci.  V srpnu 2019 se mělo narodit třetí „geneticky vylepšené“ dítě vzešlé z pokusů kontroverzního čínského vědce.

He se pokusil v oplozených lidských vajíčcích vyblokovat gen CCR5. Opíral se o zjištění, že lidé, kterým z tohoto genu v jednom místě vypadlo 32 písmen genetického kódu, vzdorují infekci virem HIV1. Virus používá pro vstup do bílých krvinek protein, který se vyrábí podle genu CCR5. Pokud gen nefunguje, pak tato „vrátka“ na bílých krvinkách chybí a virus se do buněk nedostane.

Ve dvou případech se dokonce podařilo, že lidé infikovaní virem HIV1 podstoupili v rámci léčby nádorového onemocnění transplantaci kostní dřeně od dárce s nefunkčním genem CCR5 a následně z jejich těla virus zmizel.  Ochranná mutace genu CCR5 se vyskytuje vzácně u obyvatel severní Evropy. Chrání tam asi 1 % všech lidí. Obyvatelé Číny ji nemají.

Rus následuje Číňany

Jiankui He podnikl svůj silně kontroverzní experiment v rozporu s čínskými zákony a to krajně nešťastným způsobem. Oběma děvčatům s vysokou pravděpodobností odolnost k viru HIV1 nezajistil a navíc je ohrozil nežádoucími vedlejšími účinky zákroku. He je v současné době nezvěstný. Čínské úřady ho začaly začátkem prosince 2018 vyšetřovat a od té doby se neobjevil na veřejnosti. Podle některých zdrojů mu hrozí i trest smrti.

Představa, že  Jiankui He byl „osamělý střelec“, se ukazuje jako naivní. O jeho počínání vědělo minimálně padesát vědců a to zdaleka ne jen v Číně. O pokusu si s ním korespondovali i vědci z USA a nechyběli mezi nimi ani laureáti Nobelovy ceny. Řada klinik projevila zájem o postup, který He využil, a netajila se touhou s Číňanem spolupracovat na genetické úpravě dalších dětí.

Celkem otevřeně se přihlásil k úpravě dědičné informace lidských embryí a tvorbě geneticky vylepšených dětí ruský biolog Denis Rebrikov. Už v létě 2019 vyhlásil, že zopakuje čínský pokus, ale provede ho „pořádně“. A to nejen po formální stránce – tedy s povolením ruských úřadů,  ale také s ohledem na vlastní zásah do genomu embryí. Hodlal přesně imitovat přírodní mutaci genu CCR5, v čemž He žalostně selhal.

Cílem gen vyvolávající hluchotu

Nejnovější zprávy z Ruska publikované v předním vědeckým časopisem Nature signalizují, že Rebrikov ze svých ambicí neslevil, ale mění plány. Nepodařilo se mu získat pár, který by souhlasil s úpravou dědičné informace embrya zajišťující odolnost k viru HIV1. Předběžně je ale domluven s párem, který má těžce poškozený sluch v důsledku mutace genu GJB2.

Oplozením ve zkumavce by mělo vzniknout embryo, kterému by Rebrikov poškozený gen cíleně opravil. Z něj by se narodilo normálně slyšící dítě, které by pak už poruchu sluchu nepřenášelo na další generace. Podle některých zpráv ale pár z předběžné dohody vycouval. Rebrikov však v rozhovoru pro Nature tvrdí, že se realizace plánů pouze odsouvá, protože pár řeší soukromé problémy zdravotního rázu.

Rozhodne Putin?

Rebrikov zatím nelení a podniká přípravné práce. Odzkoušel si korekci poškozeného genu GJB2 na tělních buňkách lidí, kteří v důsledku této mutace neslyší. V dalším experimentu si odzkoušel zacílení na gen GJB2 ve vajíčku slyšící ženy.  Klíčem pro uskutečnění jeho ambiciózních plánů se ale zřejmě ukáže svolení ruských úřadů.

Rebrikovovo pracoviště na moskevské Pirogovově ruské národní univerzitě pro medicínský výzkum nedávno navštívila Maria Voroncová, která má v etických otázkách medicínského výzkumu v Rusku hlavní slovo. O tom, jaké dojmy si z diskuse s Rebrikovem, jeho zastánci i oponenty odnesla, se neví nic.

Podobně mlčí i ruská ministryně zdravotnictví Veronika  Skvorcová. Podle zahraničních sdělovacích prostředků může o „zelené“ pro Rebrikova nakonec rozhodovat ruský prezident Vladimír Putin.

Jak se situace vyvine, se dá jen těžko předvídat. Naopak, zcela jisté je, že Rebrikov není ve světě zdaleka jediný, kdo se o něco podobného snaží.  Ti ostatní ale zjevně mlčí a možná o to pilněji se činí v laboratořích. Trojice čínských dětí s cíleně pozměnou dědičnou informací zcela jistě nezůstane nadlouho osamocena.

Pramen: Nature