Vesmír | Rusko

Rusové kvůli špatně zadaným souřadnicím přišli o družici za 45 milionů dolarů

Rusko přiznalo, že loni v listopadu jeho vesmírný program zaznamenal velký neúspěch. Odborníci totiž raketě nesoucí družici Meteor-M za cca 45 milionů dolarů omylem zadali špatné souřadnice.

V důsledku toho se raketa chovala jako by odstartovala z Kazachstánu, přestože ve skutečnosti se jednalo o ruský dálný východ. „Opravdu byla naprogramována tak, jako by letěla z Bajkonuru. Nedostala správné souřadnice,“ uvedl místopředseda ruské vlády Dmitry Rogozin.

Meteor-M tak sice v pořádku dorazil do vesmíru, ovšem nikoliv na určenou dráhu. V důsledku toho se s ním nepodařilo navázat kontakt.

Sdělovací prostředky původně předpokládaly, že problém způsobilo nějaké selhání posledního stupně Fregat. Agentura Roskosmos ale celou záležitost důkladně prozkoumala a zjistila, že se jednalo o lidskou chybu.

„Komise doporučila, aby zodpovědným vedoucím pracovníkům za nesprávné provedení úkonů, které jim byly svěřeny, byla uložena disciplinární sankce ve formě pokárání,“ uzavřeli vyšetřovatelé.

Pro úplnost dodejme, že družice Meteor-M měla během pětileté mise shromažďovat environmentální data a pořizovat snímky pro ruskou meteorologickou agenturu Roshydromet.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: Roskosmos

Diskuze (49) Další článek: Hacknutý antivirus: Nejnebezpečnější program v počítači

Témata článku: Vesmír, Technika, Výzkum, Raketa, Astronomie, Rusko, Satelit, Úkon, Místopředseda, Velký neúspěch, Poslední stupeň, Vedoucí pracovník, Dol, Ruská vláda, Sankce, Rus, Kazachstán, Dálný východ, Lidská chyba, USD, Vesmírný program, Souřadnice, Roskosmos, Družice, ScienceAlert

7 důkazů, že e-mailové klienty ještě nevymřely

** E-mailové klienty pro desktop jsou stále populární. ** Na výběr je několik možností. ** K dispozici jsou i experimentální aplikace.

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?

Pokud Google a Huawei ukončí spolupráci, bude to prý hrozba pro celý svět