• Za dva měsíce má první Rus (respektive Ruska) letět na ISS v kosmické lodi Crew Dragon od SpaceX
  • Existuje plán, podle kterého si budou NASA a Roskosmos vyměňovat sedačky
  • Ruská agrese na Ukrajině zatím situaci na stanici a spolupráci vesmírných agentur v praktické rovině nenarušuje
Rusové na ISS oslavili okupaci Ukrajiny. Na Zemi se zatím chystá let ruské kosmonautky v Crew Dragonu | Foto: NASA

Když ruská část současné posádky přiletěla na ISS, hodně se diskutovalo o jejich kombinézách. Jejich barva naznačovala možnou podporu napadené Ukrajiny. Podle všeho šlo ale jen o náhodu, barvy měly co dočinění s univerzitou, na které astronauti studovali.

Před pár dny však ruská část posádky vesmírného komplexu zapózovala s vlajkami Luhanské lidové republiky a Doněcké lidové republiky. Oba útvary na okupované části republiky uznává jen Rusko.

Spolupráce na stanici však pokračuje dál, a to bez ohledu na mezinárodní a politické dění na oběžné dráze i na Zemi.

Rusové na palubě Crew Dragonu?

Do listopadu 2020 byla NASA při dopravě astronautů závislá na ruských Sojuzech. Nyní má k dispozici loď Crew Dragon od SpaceX a brzy snad také Starliner od Boeingu. Na palubě Crew Dragonu už letěla řada astronautů z jiných zemí. Při misi číslo 5 by měla letět i ruská kosmonautka Anna Kikina (*1984).

Dosavadní složení posádek Crew Dragonu (jen posádky ISS)

Existuje plán, podle kterého si budou NASA a Roskosmos vyměňovat sedačky. Tu poletí ruský kosmonaut v lodi od SpaceX, tu zase americký astronaut v Sojuzu. Cílem je zajistit, aby na ISS byl vždy alespoň jeden Američan a jeden Rus a to i v případě, že by některá z kosmických lodí byla z jakéhokoliv důvodu odstavena.

V dubnu lidé okolo ISS z NASA uvedli, že potřebují mít dohodu mezi NASA a Roskosmosem dokončenou do konce června, aby ruská kosmonautka Anna Kikina mohla na začátku září letět na stanici v rámci mise Crew-5 lodě Crew Dragon a americký astronaut, pravděpodobně Frank Rubio, o něco později v Sojuzu MS-22.

Zatímco ruská vláda dala svůj souhlas 10. června, aby umožnila Roskosmosu dokončit dohodu s NASA o výměně sedadel, žádná z agentur nepotvrdila, že byla dohoda uzavřena. Oficiálně ani nedošlo k oficiálnímu a konečnému potvrzení složení posádek.

]

Roskosmos 25. června oznámil, že Kikina jede do Spojených států na další školení, včetně zkoušky skafandru pro Crew Dragon. V prohlášení se uvádí, že Kikina je stále zvažována pro misi Crew-5, jejíž start je podle Roskosmosu naplánován na 1. září. NASA zatím datum startu nepotvrdila.

Diskuze (32) Další článek: Astronomové poblíž středu Mléčné dráhy objevili dosud největší molekulu alkoholu