Vesmír | Mars | Mezinárodní vesmírná stanice

Rusové vyvíjejí pračku pro kosmonauty. Měla by prát dočista do čista

Při pobytu ve vesmíru je nutné často velmi komplikovaně řešit situace, které nám v pozemských podmínkách mohou připadat naprosto banální. Jmenovat můžeme například oblečení kosmonautů, které při nošení zachytává vyloučený pot a po nějaké době může nepříjemně zapáchat.

Přemýšleli jste nad tím, co dělají kosmonauti s použitým oblečením? Jednoduše ho po třech až čtyřech dnech mění za nové, zatímco staré vyhodí do odpadu. Ale je to větší problém, než se na první pohled může zdát – například pro tříčlennou posádku na Mezinárodní vesmírné stanici je nutné v průběhu roku dovézt bezmála 700 kilogramů oděvů.

Řešením je kosmická pračka

NASA řeší oblečení kosmonautů několik let a mimo jiné investovala nemalé peníze do výzkumu způsobů, jak prát bez vody. Hledala také oděvy odolné vůči zápachu, které lze nosit delší dobu. Ani v jednom případě však zatím nekorunovala tuto snahu žádným použitelným řešením.

Na „kosmické pračce“ nyní pracuje ruská společnost Energia Space Rocket Corporation, která chce přinést inovativní koncept, použitelný pro pravidelné čištění oděvů. Informace o projektu jsou však velice strohé – firma oznámila pouze to, že začala vyvíjet speciální pračku pro budoucí lunární expedice a další meziplanetární kosmické mise.

Řešit oblečení kosmonautů výměnou za nové lze na ISS, která je relativně blízko od mateřské planety a je pravidelně zásobována materiálem i potravinami. V případě misí do vzdálenějších končin vesmíru však tento způsob z ryze praktických důvodů použít nelze.

Zkuste si tedy například představit, kolik prádla by bylo potřeba pro výpravu na Mars, trvající sedm až devět měsíců v každém směru. Dvouletá mise se šesti členy posádky by mohla znamenat nutnost mít na palubě tři tuny oblečení. Proto je otázka praní důležitější, než se může jevit na první pohled.

Detaily jsou zatím neznámé

Rusové jsou zatím skoupí na jakékoli detaily a nejvíce podrobností zatím publikovali v roce 2017 ve firemním časopisu o vesmírných technologiích. V něm uvádějí, že pro praní není z hospodárných důvodů používána voda, ale komplexní chemický proces, ve kterém hraje hlavní roli oxid uhličitý.

Navrhované zařízení podle všeho v průběhu procesu přeměňuje tento plyn, který je vylučován posádkou při dýchání, působením extrémně vysokého tlaku na kapalinu. Zpráva obsahuje nejen popis, ale i diagramy pračky, která by mohla být použita při lunárních misích i během expedice na Mars.

Palubní zařízení pro hygienické ošetření oblečení by mohlo výrazně snížit zásoby produktů osobní hygieny a oděvů. Krátká zmínka o „kosmické pračce“ zazněla i ve videu, publikovaném koncem března na YouTube, což by mohlo znamenat, že dosavadní vývoj vypadá nadějně.

Diskuze (15) Další článek: Bude z čeho vybírat: Výrobci základních desek chystají pro nové Ryzeny 3000 abnormální hromadu modelů