Rusové zničili sovětskou družici. Mezinárodní vesmírná stanice se musela vyhnout jejím troskám

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) musela minulý týden provést úhybný manévr za pomoci ruské nákladní kosmické lodě Progress MS-20. Jeho cílem bylo vyhnout se střetu s kusem vesmírného smetí z ruského testu protisatelitních zbraní, informuje web Space.

Orbitální stanici ohrozily trosky původně sovětské družice Kosmos 1408, kterou Rusko sestřelilo 15. listopadu loňského roku protisatelitní raketou A-235. Ruská vesmírná agentura Roskosmos sdílela video z manévru na sociálních sítích a přes komunikační službu Telegram. Je na něm vidět, jak nákladní loď na 4 minuty a 34 sekund zažehla trysky, aby přesunula ISS na bezpečnější místo.

Vesmírný odpad ohrozil orbitální laboratoř

Cílem celé akce bylo dostat Mezinárodní vesmírnou stanici do bezpečné vzdálenosti od předpokládané trajektorie trosek ruské družice. Šéf Roskosmosu Dmitrij Rogozin později na Telegramu napsal, že „ve 22:03 moskevského času provedly motory ruské nákladní lodi Progress MS-20 neplánovaný manévr, aby se vyhnuly nebezpečnému přiblížení ISS s úlomkem kosmické lodi Kosmos 1408.“

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) na svém blogu uvádí, že manévr byl proveden jako preventivní opatření. „Posádka nebyla v žádném nebezpečí a manévr neměl žádný dopad na provoz stanice. Předpokládalo se, že bez manévru by úlomek proletěl ve vzdálenosti asi půl míle (cca 800 metrů) od stanice.“

Přestože posádce nehrozilo bezprostřední nebezpečí, událost upozornila na hrozbu vesmírného odpadu. Jedná se o stále větší problém, neboť počet vypouštěných družic neustále narůstá – například SpaceX a konkurenční společnosti vysílají na oběžnou dráhu telekomunikační satelity dosud nevídaným tempem.

Když byla 15. listopadu 2021 úmyslně zničena v té době již nefunkční družice Kosmos 1408, vznikl oblak sestávající ze zhruba 1 500 kusů kosmického smetí. Astronauti byli nuceni ukrýt se ve vyhrazených sekcích ISS kvůli obavám, že by úlomky mohly poškodit orbitální laboratoř. Odborníci od té doby opakovaně varovali, že trosky mohou představovat nebezpečí i v následujících letech.

Diskuze (4) Další článek: Vyzkoušejte Premium Plus za 1 Kč a dostaňte se jako první k informacím ze světa technologií