Ruští vědci objevili nový potenciálně nebezpečný asteroid. Zemi minul relativně těsně

Odborníci z Keldyšova ústavu aplikované matematiky Ruské akademie věd (RAS) objevili dosud neznámý asteroid, který se přibližoval k naší planetě. Situaci komentoval generální ředitel Centra planetární obrany NP Anatolij Zajcev, informuje web Radio Sputnik.

Těleso, odhalené Eleninem Leonidem na základě snímků pořízených teleskopem AS-32 na observatoři Abastumani, dostalo předběžné označení 2021 UL17. Dle zprávy, kterou vědci publikovali na sociální síti Instagram, mělo proletět ve vzdálenosti 18 milionů kilometrů. To je z astronomického hlediska relativně blízko – například vzdálenost Země od Slunce je 149,6 milionů kilometrů.

Asteroid 2021 UL17

Asteroid byl objeven jen krátce předtím, než minul naši planetu a v tuto chvíli je o něm známo jen naprosté minimum informací. Vědci nyní počítají jeho oběžnou dráhu, rychlost a rozměry – na základě těchto dat budou následně schopni posoudit, zda se jedná o reálně nebezpečný objekt.

O potenciálním nebezpečí asteroidů se hovoří již řadu let, a to i na úrovni OSN. Rusko má díky moderním výkonným teleskopům možnost odhalit potenciálně nebezpečná nebeská tělesa dlouho před jejich přiblížením k Zemi.

Generální ředitel Centra planetární obrany Anatolij Zajcev v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Sputnik vyjádřil názor, že lidstvo je již schopno vypořádat se s problémem asteroidů, které mohou ohrozit naši planetu. Nutno podotknout, že v tomto směru však stále nemáme žádné praktické zkušenosti.

Jak odklonit asteroid?

„Již existují simulované scénáře, kdy se k asteroidu přiblíží kosmická loď o hmotnosti několika tun a srazí se s ním. To způsobí, že kinetický náraz změní trajektorii a asteroid proletí kolem Země – bude to fungovat v případě, že existuje velká časová rezerva. Menší objekty jsou detekovány jen několik dní před přiblížením. Uvažuje se také o různých variantách jaderných výbuchů,“ řekl Zajcev.

Americká NASA proto připravuje misi DART (Double Asteroid Redirection Test), která spočívá ve vyslání jedné nebo více velkých vysokorychlostních kosmických sond do dráhy asteroidu s cílem změnit trajektorii jeho pohybu. V jejím rámci bude testovat možnost ovlivnění vesmírného objektu nárazem rychlostí téměř 15 000 kilometrů za hodinu.

Závěrem je vhodné podotknout, že žádný z dosud známých asteroidů nepředstavuje nejméně po dobu příštích sta let pro Zemi žádnou hrozbu. V současnosti naši planetu nejvíce ohrožuje asteroid 2009 FD, který má dle NASA šanci 1:714 (tj. 0,14 %), že v roce 2185 zasáhne Zemi.

Diskuze (3) Další článek: Na toto dávejte pozor: na snadný návrat z Windows 11 na původní Windows 10 máte jen deset dní