Ruští vědci objevili nový potenciálně nebezpečný asteroid. Zemi minul relativně těsně

Odborníci z Keldyšova ústavu aplikované matematiky Ruské akademie věd (RAS) objevili dosud neznámý asteroid, který se přibližoval k naší planetě. Situaci komentoval generální ředitel Centra planetární obrany NP Anatolij Zajcev, informuje web Radio Sputnik.

Těleso, odhalené Eleninem Leonidem na základě snímků pořízených teleskopem AS-32 na observatoři Abastumani, dostalo předběžné označení 2021 UL17. Dle zprávy, kterou vědci publikovali na sociální síti Instagram, mělo proletět ve vzdálenosti 18 milionů kilometrů. To je z astronomického hlediska relativně blízko – například vzdálenost Země od Slunce je 149,6 milionů kilometrů.

Asteroid 2021 UL17

Asteroid byl objeven jen krátce předtím, než minul naši planetu a v tuto chvíli je o něm známo jen naprosté minimum informací. Vědci nyní počítají jeho oběžnou dráhu, rychlost a rozměry – na základě těchto dat budou následně schopni posoudit, zda se jedná o reálně nebezpečný objekt.

O potenciálním nebezpečí asteroidů se hovoří již řadu let, a to i na úrovni OSN. Rusko má díky moderním výkonným teleskopům možnost odhalit potenciálně nebezpečná nebeská tělesa dlouho před jejich přiblížením k Zemi.

Generální ředitel Centra planetární obrany Anatolij Zajcev v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Sputnik vyjádřil názor, že lidstvo je již schopno vypořádat se s problémem asteroidů, které mohou ohrozit naši planetu. Nutno podotknout, že v tomto směru však stále nemáme žádné praktické zkušenosti.

Jak odklonit asteroid?

„Již existují simulované scénáře, kdy se k asteroidu přiblíží kosmická loď o hmotnosti několika tun a srazí se s ním. To způsobí, že kinetický náraz změní trajektorii a asteroid proletí kolem Země – bude to fungovat v případě, že existuje velká časová rezerva. Menší objekty jsou detekovány jen několik dní před přiblížením. Uvažuje se také o různých variantách jaderných výbuchů,“ řekl Zajcev.

Americká NASA proto připravuje misi DART (Double Asteroid Redirection Test), která spočívá ve vyslání jedné nebo více velkých vysokorychlostních kosmických sond do dráhy asteroidu s cílem změnit trajektorii jeho pohybu. V jejím rámci bude testovat možnost ovlivnění vesmírného objektu nárazem rychlostí téměř 15 000 kilometrů za hodinu.

Závěrem je vhodné podotknout, že žádný z dosud známých asteroidů nepředstavuje nejméně po dobu příštích sta let pro Zemi žádnou hrozbu. V současnosti naši planetu nejvíce ohrožuje asteroid 2009 FD, který má dle NASA šanci 1:714 (tj. 0,14 %), že v roce 2185 zasáhne Zemi.

Diskuze (3) Další článek: Na toto dávejte pozor: na snadný návrat z Windows 11 na původní Windows 10 máte jen deset dní

Témata článku: Země, Astronomie, Instagram, Rusko, Sluneční soustava, Slunce, Asteroidy, Ruský vědec, DART, Sputnik, Vědec, Asteroid, RAS, Teleskop, Planeta, Generální ředitel

Mexické drogové kartely používají drony s malými bombami. Odhození a zásah rovnou nafilmují

** Mexické drogové kartely využívají pozoruhodné nekonvenční zbraňové systémy ** Patří mezi ně rovněž drony v mnoha podobách ** Nedávno zveřejněné video zachycuje útok dronu shazujícího malé bomby

MexikoDrogyZbraně
Jak dobře vybrat fotoaparát. Zvažte, jestli nestačí mobil. Místo rozlišení jděte po velkém snímači

Důležité otázky, na které byste si měli odpovědět před výběrem fotoaparátu. Je lepší kompakt, nebo zrcadlovka? Nestačí mobil? Jaký snímač, stabilizaci, hledáček… Co je důležité pro video?

Petr Březina
Průvodce nákupem

Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček