S nalezením mimozemšťanů by nám mohl pomoct Měsíc. Badatelé ho využívají jako obří zrcadlo

Astronomové pátrající po obyvatelných exoplanetách vytáhli z rukávu nový trik. Ten spočívá ve využití naší přirozené družice coby gigantického zrcadla.

Vědci NASA a ESA pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu zachytili světlo, které prošlo zemskou atmosférou a následně se odrazilo od Měsíce. Díky tomu budou moct na vzdálených exoplanetách hledat ty stejné chemické signatury, které identifikují při studiu tohoto odrazu.

Termín „Earth-like exoplanet“ se obvykle vztahuje na světy, které jsou skalnaté, mají přibližně stejnou velikost jako Země a panují na nich teploty vhodné pro život. Zjistit například to, zda mají i atmosféru, je však už mnohem obtížnější.

„Jedním z hlavních cílů NASA je identifikovat planety, které by mohly podporovat život,“ uvedl v tiskové zprávě badatel Allison Youngblood. „Ale jak bychom obyvatelnou či neobydlenou planetu poznali, kdybychom ji viděli?“

Právě výše citovaná otázka je důvodem, proč zahraniční média Youngbloodovu studii – která byla ve čtvrtek publikována v The Astronomical Journal – označují za významnou.

V rámci tohoto konkrétního výzkumu bylo měřeno množství ozonu v zemské atmosféře. Pokud by byla tatáž chemická signatura zjištěna na nějaké exoplanetě, naznačovalo by to, že její atmosféra může být bohatá na kyslík a blokovat UV záření, stejně jako ta naše.

Diskuze (23) Další článek: Apple dle odhadů prodal za čtvrtletí přes 14 milionů iPadů. Drží si 40% podíl na trhu s tablety

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Exoplanety, Mimozemský život, Měsíc, Atmosféra, Badatel, Signatura, Eso, Zrcadlo, The Astronomical journal, Hubble, Jak, Zemská atmosféra, Mimozemšťané, Nalezení

Nejlepší programy na úpravu fotek: 11 ověřených tipů, placených i zdarma

** Vybrali jsme nejlepší programy pro úpravu fotek ve Windows ** Pokročilé grafické editory upraví fotografie k nepoznání ** Překvapivě použitelné jsou i aplikace na webu nebo dostupné zdarma

Grafický editorNejlepší programySoftware
Srovnávací test soundbarů. Snadná cesta k lepšímu zvuku

I ten nejmenší a nejlevnější soundbar v testu přinese obrovské zlepšení zvukového doprovodu u většiny televizorů. Náš test ukázal, že výrobci nabízejí různá konstrukční řešení a záleží pouze na vás, jaké si vyberete.

David Starý