Technologie, která před 40 lety změnila auta, před 20 lety motorky a teď jsou na řadě elektrokola. ABS, v tomto případě Bosch ABS eBike, systém zamezující zablokování kola při brždění. Právě to je jednou z nejčastějších příčin pádů.
Bosch a výrobce cyklistických brzd Magura svoji novinku představili na veletrhu Eurobike a novináři, kteří se s ní projeli, mluví o naprosté revoluci. Je těžké si to uvědomit, ale před stisknutím brzdové páčky musí jezdec vyhodnotit celou řadu parametrů – zejména rychlost, náklon a přilnavost povrchu. Klíčovou roli tu hrají zkušenosti a když je jezdec nemá, tak padá.
ABS tohle všechno nahrazuje. Senzory kontinuálně měří rychlosti předního a zadního kola (všimněte si typického zubatého disku uvnitř brzdového kotouče). Informace posílají do řídící jednotky umístěné na přední vidlici – když vyhodnotí riziko, uvolní tlak brzdových třmenů. Výsledkem je, že se přední kolo nezablokuje a nepodklouzne.
Bosch vysvětluje, jak eBike ABS funguje:
U Elektrokol bylo nutné vyřešit ještě jeden problém, se kterým se auta (a do jisté míry ani motorky) nepotýkají – účinné kotoučové brzdy, lehké kolo a leknutí jezdce v krizové situaci může vyústit v pevné stisknutí brzdové páčky, což jezdce katapultuje před řídítka. ABS ale nedovolí zadnímu kolu zvednout se ze země, což zajisti ovladatelnost kola i v krizové situaci.
Bosch vyrobil první verzi ebikového ABS už v roce 2018, ale velké obliby se u výrobců nedočkala. Až tato nová verze má ambice na masové nasazení. Je o 77 % menší a ke hmotnosti elektrokola přidá pouze půl kilogramu. Není kolo jako kolo, terén jako terén, a tak Bosch připravil čtyři verze:
- ABS Cargo je systém uzpůsobený pro nákladní kola
- ABS Touring – městská elektrokola, která se pohybují převážně po pevných površích
- ABS Allroad – nezpevněné povrchy, lehčí terén
- ABS Trail – náročnější terén, dynamičtější jízda
Výrobci kol mohou systém integrovat hned od léta 2022. Vzhledem k úzké provázanosti s další elektronikou není možné dodatečně montovat ABS na starší kola.