Chodkyně těsně před nehodou. Nemohly technologie přece jen zareagovat o něco dříve?

Chodkyně těsně před nehodou. Nemohly technologie přece jen zareagovat o něco dříve?

Zde si už můžete všimnout světlé obuvy...

Zde si už můžete všimnout světlé obuvy...

Takto vypadá záběr z kamery vozidla, kdy ještě chodkyni nevidíme. Dynamický rozsah kamery je ale nižší než u oka a technologie pro noční vidění už musí mít přehled.

Takto vypadá záběr z kamery vozidla, kdy ještě chodkyni nevidíme. Dynamický rozsah kamery je ale nižší než u oka a technologie pro noční vidění už musí mít přehled.

...a tady už se žena i s bicyklem objevila ve světle reflektorů automobilu

...a tady už se žena i s bicyklem objevila ve světle reflektorů automobilu

V tomto okamžiku už nehodě nešlo zabránit.

V tomto okamžiku už nehodě nešlo zabránit.

Skončilo to bohužel tragicky.

Skončilo to bohužel tragicky.

Volvo XC90 s výbavou pro autonomní řízení umí jezdit úplně samo. Uber počítá s tím, že by auta vyslal do ulic vozit zákazníky bez řidičů.

Volvo XC90 s výbavou pro autonomní řízení umí jezdit úplně samo. Uber počítá s tím, že by auta vyslal do ulic vozit zákazníky bez řidičů.

První vozy by měly Uberu dorazit v roce 2019 a zbytek v následujících třech letech.

První vozy by měly Uberu dorazit v roce 2019 a zbytek v následujících třech letech.

Zde si už můžete všimnout světlé obuvy...
Takto vypadá záběr z kamery vozidla, kdy ještě chodkyni nevidíme. Dynamický rozsah kamery je ale nižší než u oka a technologie pro noční vidění už musí mít přehled.
...a tady už se žena i s bicyklem objevila ve světle reflektorů automobilu
V tomto okamžiku už nehodě nešlo zabránit.
11
Fotogalerie

Samořídicí vůz Uberu před smrtelnou nehodou chodce zaznamenal, ale „odmítl“ zareagovat

Magazín The Information exkluzivně přinesl velice zajímavé poznatky o tragické události, při níž samořídicí vůz Uberu v Arizoně srazil a usmrtil devětačtyřicetiletou Elaine Herzberg.

Z inkriminovaného článku plyne, že software automobilu se „rozhodl“ ignorovat objekt před ním, v důsledku čehož došlo ke kolizi. Jinak řečeno, vůz chodkyni „viděl“, ale „odmítl“ hned zareagovat.

Video z kamery auta:

Pokud jsou tyto informace správné, pro daný průmysl to představuje opravdu špatnou zprávu: palubní software sice zaregistroval, že žena vstupuje do vozovky, ale nepodnikl žádné okamžité kroky. Proč? Protože byl nastaven tak, aby si nevšímal překážek nepředstavujících skutečnou hrozbu (například kousku lepenky) – jenže jeho „práh citlivosti“ byl natolik nízký, že ho nevzrušil dokonce ani dospělý člověk s jízdním kolem.

Ale co tzv. bezpečnostní řidič? Podle New York Times projekt robotického vozu Uberu „neplnil očekávání už měsíce před havárií“. Kolem října loňského roku navíc jmenovaná společnost snížila počet těchto řidičů ze dvou na jednoho.

A aby toho nebylo málo, Uber před nehodou rovněž zredukoval počet bezpečnostních snímačů ze sedmi na jeden (LIDAR umístěný na střeše).

Zdá se tedy, že na provozování plně autonomních automobilů ještě nedozrála doba. Uber by měl pokračovat v testování v kontrolovaných prostředích až dokud nebude schopen nezpochybnitelně doložit, že jeho vozy lze bez obav pustit i na skutečné silnice.

Určitě si přečtěte

Články odjinud