Zkusíme-li si představit budoucnost automobilů, takřka jistě v ní budou figurovat autonomní vozidla. Ta si budou muset poradit s celou řadou situací, které dnes řeší řidiči. V současnosti jsme v tomto směru teprve na začátku a do cíle zbývá ještě dlouhá cesta.

Zkusíme-li si představit budoucnost automobilů, takřka jistě v ní budou figurovat autonomní vozidla. Ta si budou muset poradit s celou řadou situací, které dnes řeší řidiči. V současnosti jsme v tomto směru teprve na začátku a do cíle zbývá ještě dlouhá cesta.

Již od roku 2016 se mluví o závodech aut bez řidiče, které vzešly ve známost pod označením Roborace. V rámci MWC 2017 ve španělské Barceloně pak byla představena první formule pro tato klání. Od té doby se v podstatě neudálo nic podstatného – v plánu je beta verze závodní sezóny, během které se v rámci šesti akcí má odjezdit rovný tucet závodů.

Již od roku 2016 se mluví o závodech aut bez řidiče, které vzešly ve známost pod označením Roborace. V rámci MWC 2017 ve španělské Barceloně pak byla představena první formule pro tato klání. Od té doby se v podstatě neudálo nic podstatného – v plánu je beta verze závodní sezóny, během které se v rámci šesti akcí má odjezdit rovný tucet závodů.

Teoreticky by příprava autonomního vozidla, jež se bude pohybovat po uzavřeném závodním okruhu, neměla být tak složitá jako v případě auta jezdícího v běžném provozu. Skutečnost ale není tak jednoduchá, jak se ukázalo minulý týden.

Teoreticky by příprava autonomního vozidla, jež se bude pohybovat po uzavřeném závodním okruhu, neměla být tak složitá jako v případě auta jezdícího v běžném provozu. Skutečnost ale není tak jednoduchá, jak se ukázalo minulý týden.

Pokud předpokládáte, že první velkou zkouškou samořídícího závoďáku bude zatáčka následující po startovní rovince, pak je váš předpoklad mylný. Jak ukázal závodní tým SIT Acronis Autonomous, který testoval svůj speciál, úskalí může přijít hned po startu.

Pokud předpokládáte, že první velkou zkouškou samořídícího závoďáku bude zatáčka následující po startovní rovince, pak je váš předpoklad mylný. Jak ukázal závodní tým SIT Acronis Autonomous, který testoval svůj speciál, úskalí může přijít hned po startu.

Závodní vůz bez řidiče okamžitě po odstartování prudce zatočil vpravo a narazil do zídky oddělující trať od boxů. Havaroval tak ještě předtím, než se mu povedlo opustit startovní rošt. Problémy s udržením na trati měl také prototyp týmu Autonomous Racing Graz.

Závodní vůz bez řidiče okamžitě po odstartování prudce zatočil vpravo a narazil do zídky oddělující trať od boxů. Havaroval tak ještě předtím, než se mu povedlo opustit startovní rošt. Problémy s udržením na trati měl také prototyp týmu Autonomous Racing Graz.

Nešťastný (ale svým způsobem tak trochu i vtipný) incident týmu SIT Acronis vzbudil velký ohlas. Video se okamžitě začalo virálně šířit a mnozí diváci si kladli otázku, jak se něco takového mohlo stát, když vozidlo je doslova prošpikované elektronikou.

Nešťastný (ale svým způsobem tak trochu i vtipný) incident týmu SIT Acronis vzbudil velký ohlas. Video se okamžitě začalo virálně šířit a mnozí diváci si kladli otázku, jak se něco takového mohlo stát, když vozidlo je doslova prošpikované elektronikou.

K události se nakonec vyjádřil jeden z týmových inženýrů, který na diskuzním fóru Reddit uvedl, že příčinou zdánlivě nesmyslného chování auta byl lidský faktor. Řidič, který dovezl auto na startovní rošt, se údajně dopustil chyby, v jejímž důsledku se zablokovalo řízení.

K události se nakonec vyjádřil jeden z týmových inženýrů, který na diskuzním fóru Reddit uvedl, že příčinou zdánlivě nesmyslného chování auta byl lidský faktor. Řidič, který dovezl auto na startovní rošt, se údajně dopustil chyby, v jejímž důsledku se zablokovalo řízení.

Již od roku 2016 se mluví o závodech aut bez řidiče, které vzešly ve známost pod označením Roborace. V rámci MWC 2017 ve španělské Barceloně pak byla představena první formule pro tato klání. Od té doby se v podstatě neudálo nic podstatného – v plánu je beta verze závodní sezóny, během které se v rámci šesti akcí má odjezdit rovný tucet závodů.
Teoreticky by příprava autonomního vozidla, jež se bude pohybovat po uzavřeném závodním okruhu, neměla být tak složitá jako v případě auta jezdícího v běžném provozu. Skutečnost ale není tak jednoduchá, jak se ukázalo minulý týden.
Pokud předpokládáte, že první velkou zkouškou samořídícího závoďáku bude zatáčka následující po startovní rovince, pak je váš předpoklad mylný. Jak ukázal závodní tým SIT Acronis Autonomous, který testoval svůj speciál, úskalí může přijít hned po startu.
Závodní vůz bez řidiče okamžitě po odstartování prudce zatočil vpravo a narazil do zídky oddělující trať od boxů. Havaroval tak ještě předtím, než se mu povedlo opustit startovní rošt. Problémy s udržením na trati měl také prototyp týmu Autonomous Racing Graz.
7
Fotogalerie

Samořídící závoďák Roborace hned po startu bezdůvodně narazil do zdi. Na vině je lidský faktor

Zkusíme-li si představit budoucnost automobilů, takřka jistě v ní budou figurovat autonomní vozidla. Ta si budou muset poradit s celou řadou situací, které dnes řeší řidiči. V současnosti jsme v tomto směru teprve na začátku a do cíle zbývá ještě dlouhá cesta.

Již od roku 2016 se mluví o závodech aut bez řidiče, které vzešly ve známost pod označením Roborace. V rámci MWC 2017 ve španělské Barceloně pak byla představena první formule pro tato klání. Od té doby se v podstatě neudálo nic podstatného – v plánu je beta verze závodní sezóny, během které se v rámci šesti akcí má odjezdit rovný tucet závodů.

Po rozjezdu rovnou do zdi

Teoreticky by příprava autonomního vozidla, jež se bude pohybovat po uzavřeném závodním okruhu, neměla být tak složitá jako v případě auta jezdícího v běžném provozu. Skutečnost ale není tak jednoduchá, jak se ukázalo minulý týden.

Pokud předpokládáte, že první velkou zkouškou samořídícího závoďáku bude zatáčka následující po startovní rovince, pak je váš předpoklad mylný. Jak ukázal závodní tým SIT Acronis Autonomous, který testoval svůj speciál, úskalí může přijít hned po startu.

Závodní vůz bez řidiče okamžitě po odstartování prudce zatočil vpravo a narazil do zídky oddělující trať od boxů. Havaroval tak ještě předtím, než se mu povedlo opustit startovní rošt. Problémy s udržením na trati měl také prototyp týmu Autonomous Racing Graz.

Kde se stala chyba?

Nešťastný (ale svým způsobem tak trochu i vtipný) incident týmu SIT Acronis vzbudil velký ohlas. Video se okamžitě začalo virálně šířit a mnozí diváci si kladli otázku, jak se něco takového mohlo stát, když vozidlo je doslova prošpikované elektronikou.

K události se nakonec vyjádřil jeden z týmových inženýrů, který na diskuzním fóru Reddit uvedl, že příčinou zdánlivě nesmyslného chování auta byl lidský faktor. Řidič, který dovezl auto na startovní rošt, se údajně dopustil chyby, v jejímž důsledku se zablokovalo řízení.

„Když bylo našemu autu uděleno povolení k jízdě, akcelerace proběhla jako obvykle, ale řízení bylo uzamčeno ve směru doprava,“ napsal. „Díváme se na záznamy, ve kterých vidíme, že se systém pokoušel nasměrovat vůz zpět doleva, ale auto tento povel nevykonalo kvůli zámku řízení. Požadovaná trajektorie byla v pořádku; auto rozhodně neplánovalo jet do zdi.“

Určitě si přečtěte

Články odjinud