Samsung | Televize

Samsung spojí OLED a Quantum dot. To nejlepší z obou světů předvede nejprve na televizi

Samsung dříve do technologie OLED vkládal velké naděje a byl jedním z prvních, který tuto technologii velmi pilně vyvíjel a začal dodávat první panely na trh. Nakonec se zaměřil je na mobilní segment a velké panely do televizorů přestal vyrábět kvůli nízké efektivitě výroby. Pole tak vyklidil konkurenčnímu LG, ale ne zcela – do televizorů nasadil vylepšené LCD panely o technologii Quantum dot. Nyní hodlá výhody OLED a Quantum dot spojit.

Technologie kvantových teček, neboli Quantum dot, výrazně vylepší kvalitu obrazu LCD panelu, který se tak svými vlastnostmi velmi blíží k OLED, ovšem výrobní cena je mnohem nižší. Nyní Samsung oznámil, že našel řešení, jak obě technologie spojit s minimálním dopadem na výrobní cenu a díky tomu využít to nejlepší z obou těchto řešení.

Princip tohoto spojení je přitom velmi jednoduchý. Jako podsvícení celého panelu funguje OLED vrstva s modrou barvou a přes ni jsou umístěny kvantové tečky s červenou a zelenou barvou. Modrá barva se tedy nepřekrývá a pochází přímo z OLED základní vrstvy. Je to tedy mnohem jednoduší postup než když se všechny barvy musí překládat pomocí RGB OLED panelu. Zde jsou kladeny obrovské nároky na přesnost krytí jednotlivých vrstev a s rostoucím rozlišením tato přesnost narůstá. Od toho se odvíjí i mnohem dražší výrobní náklady OLED panelu.

Testovací výroba by se měla naplno rozjet v polovině tohoto roku. Pokud vše proběhne bez komplikací, mohly by se první televizory s touto technologií objevit už na předvánočním trhu. V roce 2020 pak plánuje Samsung produkci 300 000 televizí měsíčně. Cena těchto nových televizí by se dle výrobce neměla lišit od stávajících televizi s technologii QLED.