Šance pro hledání cizího života: Mladá Země byla obyvatelnější, než jsme si mysleli

Velice nás zajímá, jestli jsme ve vesmíru sami. A také to, jak vlastně mohl vzniknout život. O takových věcech se ale těžko přemýšlí, když nevíte, jak to na mladé Zemi vypadalo. A právě tohle bylo letitou záhadou. Z nejstarších časů naší planety toho do dneška mnoho nezbylo, takže není vůbec snadné zjistit, jak tehdy Země vlastně byla.

Vědci NASA a Washingtonské univerzity tvrdí, že podle jejich výzkumu byla naše planeta krátce po svém vzniku mnohem přívětivějším světem, než jsme si doposud obvykle mysleli.

Joshua Krissansen-Totton a jeho kolegové aplikovali své výsledky na exoplanety podobné Zemi, jaké postupně objevujeme v okolním vesmíru, a dospěli k závěru, že je tím pádem i vyšší pravděpodobnost vzniku života jinde ve vesmíru. S tím také samozřejmě vzrostly naše šance, že takový život někdy najdeme.

Představy vědců o Zemi během prvních 500 milionů let její existence se dramaticky rozcházejí. Někteří ji považují za vulkanické peklo, pokryté běsnícími sopkami a jezery vyhřezlé lávy. Jiní zase vidí mladou Zemi jako šedý a zmrzlý svět, spící pod ledovým příkrovem.

Asi nejvíce problematické jsou odhady kyselosti oceánu a globální teploty tehdejší Země. Podle různých představ mohly být tehdejší oceány drsně zásadité, agresivně kyselé nebo cokoliv mezi tím. A teplotu, která panovala na mladé Zemi, odborníci odhadují zhruba mezi mínus 25 °C a plus 85 °C.

Podle Krissansena-Tottona a jeho týmu hraje v nastavení klimatu planety Země klíčovou roli globální cyklus uhlíku. Zahrnuje totiž procesy, jejichž průběh je závislý na teplotě. To vede k působení zpětných vazeb. Proto globální cyklus uhlíku funguje jako přírodní termostat planety.

Vzhledem k fungování tohoto termostatu badatelé odhadují, že v prvních 500 milionech letech historie Země na naší planetě panovalo překvapivě přívětivé klima. Teplota prý byla někde mezi 0 a 50 °C a mořská voda byla buď slabě zásaditá, neutrální nebo slabě kyselá (pH mezi 6,2 a 7,7).

Procesy přírodního termostatu Země prý nejsou nijak výjimečné. Lze si snadno představit, že fungují i na podobných planetách jinde ve vesmíru, které obíhají v obyvatelných zónách svých hvězd. Astrobiologům by to mělo nalít optimismus do žil.

Diskuze (5) Další článek: Za Facebook se bude platit: Už zkouší placený přístup do skupin

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Mimozemský život, Exoplanety, Podobná planeta, Cizí život, Mladá země, Okolní vesmír, Termostat, Globální teplota, Hledání, Mořská voda, Klíčová role, Washingtonská univerzita, Zpětná vazba, Astrobiolog, Teplota, První milión, Uhlík, Ledový příkrov, Vysoká pravděpodobnost, Obyvatelná zóna, Planeta

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

** Vědci vymysleli nový systém obrany proti hackerům ** Pomocí speciálního systému implementují do softwaru spoustu chyb ** Tyto chyby nejsou zneužitelné, což útočník zjistí až po čase

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

PortraitPro: Vyzkoušeli jsme program, který prý udělá z každé „žáby“ krasavici

** V digitálním světě nemůžete věřit všemu ** Nová generace 3D fotoeditorů zvládne divy ** Vyzkoušeli jsme PortraitPro, který vám změní i kontaktní čočky

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Musk pošle lidi na oblet Měsíce. Japonský podnikatel Maezawa vezme na cestu až osm umělců