• Varianta C genu CD38 zvyšuje šance na harmonické manželství
  • I bez ní se dá ale udržet kvalitní partnerský vztah, jen to stojí trochu víc námahy
  • Varianta genu však není absolutní pojistka proti domácím rozbrojům
Foto: PxHere
Šanci na harmonické manželství zvyšuje správný gen. Odhalení přišlo po třech letech zkoumání | Foto: PxHere

Gen CD38 kóduje bílkovinnou molekulu, která se významně podílí na funkcích hormonu oxytocinu. Ten sehrává důležitou roli ve vytváření citových vazeb mezi lidmi. Stojí například v pozadí vzniku pevné vazby mezi matkou a dítětem. Proto nepřekvapí, že se účinky genu CD38 promítají kromě jiného i do činnosti nervového systému.

Podle nové studie týmu vedeného americkou psycholožkou Elizabeth Hammockovou z Florida State University může změna v jednom písmeni genetického kódu genu CD38 souviset s vlastnostmi, které přispívají k posílení vazeb a zvýšení spokojenosti v prvních letech manželství.

Výsledky výzkumu publikované ve vědeckém časopise Scientific Reports dokazují, že s vyšší spokojeností je spojena konstelace variant genu CD38 označovaná jako „CC“. Znamená to, že nositel této kombinace zdědil od obou rodičů variantu genu, která na daném místě nese bázi cytosin.

Lidé, kteří mají v této pozici na genu CD38 nahrazen cytosin adeninem, jsou na tom o poznání hůř. A stačí, když tuto „A variantu“ zdědí od jednoho z rodičů. Gen s „C variantou“ od druhého rodiče situaci nezachrání.

Vědci využili dat o dědičné informaci dobrovolníků z jednasedmdesáti novomanželských párů. DNA odebrali novomanželům tři měsíce po svatbě. V té době také podrobili novomanžele psychologickému vyšetření, během kterého zjišťovali, jaké míry důvěry a odpuštění jsou partneři schopni. Dobrovolníci také sdělovali, nakolik jsou v partnerském vztahu spokojení.

Stejné vyšetření pak podstupovali novomanželé každé čtyři měsíce po dobu tří let. Na konci studie vědci porovnali výsledky psychologických vyšetření s variacemi genu CD38. U lidí s kombinací CC zjistili, že vykazují silnější projevy vlastností považovaných za prospěšné pro udržení dobrých partnerských vztahů. Vysoká byla u nositelů kombinace CC zejména míra důvěry.

Spokojené manželství versus autismus

Jak uvádějí autoři studie, na začátku jsou v manželství lidé obvykle velmi spokojení, ale jejich nadšení postupem času klesá. U někoho je však pokles rychlejší než u jiných.

„Zajímalo nás, zda některé z důvodů, proč novomanželé přestávají být s partnerským soužitím spokojení, nevyvěrají z genetických predispozic,“ vysvětluje Elizabeth Hammocková. „Jednotlivci s kombinací vloh typu CC se cítili vděčnější svému partnerovi, hlásili vyšší důvěru a byli vůči svému partnerovi shovívavější. V manželství byli spokojenější než jedinci nesoucí kombinaci genů AC nebo AA.“

I když práce týmu Elizabeth Hammockové poukazuje na možnou genetickou souvislost s manželskou spokojeností, neznamená to, že ti bez C varianty genu CD38 nebudou mít úspěšné manželství.

„Není to tak, že lidé, kteří nemají genotyp CC, jsou odsouzeni k problémům,“ říká Elizabeth Hammocková. „Je to tak, že jim s vyšší pravděpodobností hrozí problémy v některých oblastech soužití. Tito lidé se možná budou muset trochu víc snažit, aby si spokojenost v manželství udrželi.“

V souvislosti s touto studií jsou zajímavé výsledky starší studie německých vědců vedených Martinem Reuterem z Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität v Bonnu. Ti zjistili, že nositelé varianty A genu CD38 čelí zvýšenému riziku autismu.

Přesto by nemělo cenu v rámci výběru partnera spoléhat na genetické testy a v nich na hledání nositelů kombinace CC. Otázka partnerských vztahů je příliš komplikovaná, než aby se dala redukovat na výsledek působení několika mála variant dědičné informace. Na tom se shodnou jak psychologové, tak i genetici.

Diskuze (9) Další článek: Nová mutace ransomwaru Ryuk se naučila šířit v lokální síti – napadá počítače s Windows

Témata článku: Výzkum, Genetika, Lidé, Psychologie, DNA, Vztahy, Bonn, Varianta genu, Manželství, Pojistka, Vztah, Kombinace, Varianta, State University, Gen, Scientific Reports

Žádní mimozemšťané – původ záhadného objektu ʻOumuamua je patrně mnohem prostší
AstronomieMimozemský životSluneční soustava
S novou mapou v Call of Duty: Warzone se možná vydáme do minulosti

Nepůjde tedy o zcela novou mapu, jak se původně předpokládalo.

Call of Duty: WarzoneBattle Royale
Střih videa zdarma: Vyzkoušeli jsme 5 programů, většina je v češtině a umí i pokročilé funkce

Pro základní úpravu videa dnes stačí mobilní zařízení, nic ale nenahradí velký monitor a pořádný výkon počítače. Dobře použitelné editory lze používat zdarma v kategoriích od těch základních až po profesionální.

Střih videaTipySoftware
Yamaha A-S2200: poctivý integrovaný Hi-Fi zesilovač pro náročné [test]

Zesilovač Yamaha A-S2200 míří „mimo současnost“, a to nejen vzhledem. Výbavou a zvukem sází na seriózní hodnoty tradičního hi-fi, což je dozajista pro jistou skupinu milovníků dobré reprodukce „právě to ono“.

Daniel Březina