Satelitů Starlink je zatím na orbitě jen 122, ale už komplikují výzkum vesmíru

Přestože SpaceX zatím stačila vypustit jen 122 satelitů Starlink, dotyčná zařízení již znesnaďnují studium noční oblohy. A astronomové začínají dávat průchod svému rozhořčení.

„Wow! Jsem v šoku!“ uvedla na Twitteru Clarae Martínez-Vázquez, která působí v chilské Cerro Tololo Inter-American Observatory. „Velké množství satelitů Starlink dnes večer křižovalo naši oblohu nad @cerrotololo. 19 z nich silně ovlivnilo expozici naší Dark Energy Camery.“

„Vláček satelitů Starlink trval déle než 5 minut!! To není cool… spíše depresivní,“ dodala Martínez-Vázquez.

Mezinárodní astronomická unie (IAU) na tento problém upozornila již ve svém červnovém prohlášení. Mj. varovala, že reflexní satelity by mohly mít škodlivý vliv na „citlivé schopnosti velkých pozemních teleskopů.“

Nejde ale jen o vizuální stránku věci. Satelitní konstelace totiž vysílají agregované rádiové signály, které prý mají potenciál ohrozit pozorování na rádiových vlnách.

V dané souvislosti stojí za připomenutí, že síť Starlink by po svém dokončení měla být tvořena zhruba 12 000 satelity. Jak ale dokládá následující tweet, někteří vědci berou celou záležitost s humorem:

Diskuze (34) Další článek: Seznam.cz měl problém. Na běžný dotaz zobrazoval zcela iracionálně pedofilní fotky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,