Tři z prvních šedesáti satelitů Starlink selhaly. Příčina zatím nebyla objasněna

Aktualizováno 2. 7. 2019

Tři z prvních šedesáti satelitů Starlink, které Muskova SpaceX vypustila na oběžnou dráhu vypuštěny 23. května, během uplynulého selhaly. Zatím však není jasné proč.

SpaceX totiž redaktorům magazínu Business Insider k této nemilé události odmítla poskytnout bližší informace. Buď je tedy z nějakého důvodu zveřejňovat nechce… a nebo je sama nemá.

oficiálního prohlášení, které tiskový mluvčí výše jmenované společnosti Business Insideru poslal, plyne pouze tolik, že dotyčná zařízení budou „deorbitována“. Jinak řečeno, shoří v zemské atmosféře.

Stejný osud čeká i další dva satelity, ovšem tentokrát jde o záměr – SpaceX totiž chce tímto způsobem názorně demonstrovat, že jejich vyřazení z provozu nebude zhoršovat problém s vesmírným odpadem.

Zahraniční média nicméně připomínají, že celá síť Starlink má být nakonec tvořena 12 000 satelity. Selhání 5 % z nich by tedy představovalo ztrátu 600 kusů, což rozhodně není málo. Nezbývá než doufat, že deorbitace bude fungovat podle plánu.

Aktualizováno 27. května 2018

Podle Astronomického ústavu AV ČR by satelitní internetová síť Starlink mohla znamenat konec pohledu na oblohu tak, jak ho ještě můžeme zažít na výjimečných místech bez světelného znečištění. Plyne to z příspěvku, který se před několika hodinami objevil na Facebooku:

Na téže téma se rozpoutala diskuse také na Twitteru – a to za účasti samotného Elona Muska. Ten mj. připomenul, že na oběžné dráze je již 4900 satelitů, jejichž existenci lidé v podstatě vůbec nezaznamenají.

„Starlink nebude viditelný, pokud se nebudete dívat velmi pozorně, a bude mít 0% dopad na pokroky v astronomii,“ konstatoval.

Musk rovněž podotknul, že vyladit orientaci satelitů tak, aby se během důležitých astronomických experimentů minimalizoval odraz slunečního světla, je velmi jednoduché. „Většina orbitálních objektů se nachází blízko Zemi,“ dodal.

Tým Starlinku prý již minulý týden obdržel zprávu, která se týkala právě redukce albeda, tedy míry odrazivosti.

Starlink vzbuzuje obavy

SpaceX již spustil první várku satelitů Starlink, které mají celé planetě zajistit širokopásmové připojení k internetu. Někteří odborníci však z tohoto projektu mají obavy.

Scientific American poukázal na to, že kvůli dotyčným satelitům by v krajním případě mohlo dojít k naplnění scénáře známého jako Kesslerův syndrom. Jde o kaskádovitý efekt množení odpadu, v důsledku kterého by kolem naší planety vzniklo jakési „minové pole“.

„Nejhorší scénář je: vypustíte všechny své satelity, zbankrotujete a všechny tam zůstanou. Pak máte tisíce nových satelitů, ale žádný plán jak je odtamtud dostat pryč. A měli byste syndrom Kesslerova typu,“ konstatoval Stijn Lemmens z Evropské kosmické agentury.

SpaceX již podnikla určité kroky, aby riziko vzniku takové situace snížila. Nedávno například oznámila, že více než 1 500 satelitů by mělo obíhat v polovině původně plánované výšky. To mj. znamená, že až doslouží, bude mnohem lehčí „poslat je do důchodu“.

MIT Technology Review nicméně tvrdí, že navrhované megakonstelace jako je Starlink mohou potenciálně zapříčinit až 67 000 kolizí ročně.

„To je něco, čemu musíme věnovat pozornost,“ prohlásil Glenn Peterson z Aerospace Corporation, který k výše uvedenému číslu dospěl. „Musíme být proaktivní.“

Diskuze (110) Další článek: V laboratorní simulaci moře měsíce Titanu vznikly krystaly, jaké jsme na Zemi ještě neviděli