Satelity Starlink narušují astronomická pozorování i vyzařováním nízkofrekvenčních rádiových vln

Astronomové popsali nový způsob, jakým satelity Starlink od společnosti SpaceX narušují jejich pozorování: elektronika na jejich palubě vyzařuje nízkofrekvenční rádiové vlny.

Dotyčné vlny následně zachycují teleskopy, které byly navržené právě ke skenování tohoto frekvenčního rozsahu.

Podle článku publikovaného v žurnálu Astronomy & Astrophysics již bylo odhaleno již téměř 50 satelitů Starlink, které toto „nezamýšlené“ záření emitují. A to teleskopem Low Frequency Array (LOFAR), určeným k zaznamenávání extrémně slabých signálů vysílaných kosmickými objekty.

Žádný postih nehrozí

„S LOFAR jsme detekovali záření mezi 110 a 188 MHz u 47 ze 68 pozorovaných satelitů," uvedl v tiskové zprávě Cees Bassa z Netherlands Institute for Radio Astronomy (ASTRON).

„Tento frekvenční rozsah zahrnuje chráněné pásmo mezi 150,05 a 153 megahertzů, které Mezinárodní telekomunikační unie výslovně přidělila radioastronomii,“ dodal.

SpaceX nicméně nehrozí žádný postih, protože v současnosti neexistují mezinárodní předpisy, které by tuto formu záření ze satelitů řešily (na rozdíl od záření ze zařízení pozemských).

Diskuze (2) Další článek: ChatGPT v ohrožení. Ukradl nám naše knihy, stěžují si spisovatelé. Je mezi nimi i nositelka Emmy