Saturnův měsíc Titan se překvapivě rychle vzdaluje od své planety

Mnoho měsíců, včetně toho našeho, se postupně vzdaluje od svých planet. Drtivá většina z nich však tak činí velmi pomalu. Vědci z NASA nyní zjistili, že jednou z výjimek je Saturnův měsíc Titan.

Ten totiž „prchá“ stokrát rychleji, než jsme si až dosud mysleli. Podle zahraničních médií jde o významný objev, který mj. přepisuje historii Saturnu.

Astronomové si nikdy nebyli jisti, kdy přesně Saturnovy měsíce a prstence vznikly. Výše uvedené zjištění však naznačuje, že s největší pravděpodobností to bylo mnohem později, než se všobecně předpokládalo.

10 centimetrů za rok

„Tento výsledek přináší důležitý nový kousek skládačky pro velmi diskutovanou otázku stáří Saturnova systému a toho, jak se formovaly jeho měsíce,“ uvedl Valéry Lainey z Jet Propulsion Laboratory.

Titan se od Saturnu pohybuje rychlostí přibližně 10 centimetrů za rok (pro srovnání, v případě našeho Měsíce jde o necelé 4 cm za rok).

„Nová měření implikují, že tento druh interakcí planeta-měsíc může být významnější, než se dříve očekávalo a že se může vztahovat na mnoho systémů, jako jsou jiné systémy planetárních měsíců, exoplanety – ty mimo naší Sluneční soustavu – a dokonce i binární hvězdné systémy, v nichž se hvězdy obíhají navzájem,“ komentoval to Jim Fuller z Caltechu.

Titulní foto: Kevin Gill, CC BY 2.0

Diskuze (11) Další článek: Chystají se 2 nm! TSMC už zrychluje vývoj nové technologie výroby čipů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Měsíc, Saturn, Sluneční soustava, Centimetr, Jet Propulsion Laborator, SVE, Kevin Gill, Planeta, Caltech, Titan

Google vdechne starým brýlím Glass Enterprise 2 nový život. Jen díky tomu, že je propojí s nejnovějšími Pixely

** Od první generace Google Glass uplynulo už 10 let ** Druhá generace pro firmy je s námi tři roky ** Jaký smysl má nově uvedená párovací aplikace pro brýle a Pixely?

Chytré brýleMobilní aplikace
Dříve nebo později to čeká i vás. Návod, jak založit a nastavit Datovou schránku

Od nového roku začne stát automaticky zřizovat datové schránky všem živnostníkům, spolkům nebo třeba nadacím. Nečekejte na to, až to za vás udělají úředníci a založte si datovku sami.

Datová schránkaNávody