Švédská automobilka Scania minulý týden ukázala, jak si představuje budoucnost městské dopravy. Platforma NXT má nabídnout flexibilitu, díky které může autonomní elektrické vozidlo plnit během dne různé úlohy.

Švédská automobilka Scania minulý týden ukázala, jak si představuje budoucnost městské dopravy. Platforma NXT má nabídnout flexibilitu, díky které může autonomní elektrické vozidlo plnit během dne různé úlohy.

Jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do/z práce, během dne by rozvážel zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé moduly.

Jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do/z práce, během dne by rozvážel zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé moduly.

Scania konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.

Scania konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.

NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah.

NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah.

Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První prezentace proběhla minulý týden.

Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První prezentace proběhla minulý týden.

Jednou z výhod projektu má být rozdělení činností do různých časových úseků. Ráno a odpoledne by vozidla přepravovala cestující a mezi tím rozvážela například potraviny. V nočních hodinách by se pak angažovala v úklidu odpadu.

Jednou z výhod projektu má být rozdělení činností do různých časových úseků. Ráno a odpoledne by vozidla přepravovala cestující a mezi tím rozvážela například potraviny. V nočních hodinách by se pak angažovala v úklidu odpadu.

Švédové k tomu dodávají: „V současné době nejsou dopravní toky ve městech zdaleka optimalizovány, protože zboží je přepravováno během dopolední dopravní špičky, kdy je na cestě do práce většina lidí.“

Švédové k tomu dodávají: „V současné době nejsou dopravní toky ve městech zdaleka optimalizovány, protože zboží je přepravováno během dopolední dopravní špičky, kdy je na cestě do práce většina lidí.“

Scania chce přinést inspiraci pro změnu celého dopravního systému měst a přimět lidi přemýšlet o dopravě jiným a udržitelným způsobem.

Scania chce přinést inspiraci pro změnu celého dopravního systému měst a přimět lidi přemýšlet o dopravě jiným a udržitelným způsobem.

Scania NXT: Transformer, který se z autobusu promění na dodávku či popelářský vůz

Scania NXT: Transformer, který se z autobusu promění na dodávku či popelářský vůz

Scania NXT: Transformer, který se z autobusu promění na dodávku či popelářský vůz

Scania NXT: Transformer, který se z autobusu promění na dodávku či popelářský vůz

Scania NXT: Transformer, který se z autobusu promění na dodávku či popelářský vůz

Scania NXT: Transformer, který se z autobusu promění na dodávku či popelářský vůz

Jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do/z práce, během dne by rozvážel zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé moduly.
Scania konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.
NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah.
Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První prezentace proběhla minulý týden.
11
Fotogalerie

Scania NXT: Transformer, který se z autobusu promění na dodávku či popelářský vůz

Švédská automobilka Scania minulý týden ukázala, jak si představuje budoucnost městské dopravy. Platforma NXT má nabídnout flexibilitu, díky které může autonomní elektrické vozidlo plnit během dne různé úlohy.

Flexibilita spočívá v tom, že jeden a tentýž vůz by ráno a odpoledne mohl vozit cestující do a z práce, během dne by sloužil k rozvážení zboží a v noci sbíral odpadky. To je možné díky modulárnímu systému, který umožňuje k hnacímu ústrojí připojit různé nástavby.

Scania NXR jako „děvče pro všechno“

Scania v úvodu tiskové zprávy konstatuje, že řada měst se snaží snižovat emise škodlivin do ovzduší. Tento trend vnímá jako jeden z klíčových předpokladů přechodu na trvale udržitelný dopravní systém, ve kterém hodlá hrát důležitou roli.

„NXT je vizí budoucnosti dopravy ve městech. Některé z těchto technologií ještě nejsou plně vyspělé, ale pro nás bylo důležité vytvořit skutečné koncepční vozidlo, které by viditelně a technicky prokázalo představy o tom, co je na dosah,“ říká prezident společnosti Scania Henrik Henriksson.

Základní princip je ve své podstatě jednoduchý: na přední a zadní pohonné moduly lze jednoduše instalovat různé nástavby – například autobus, dodávku, nebo kontejner na odpad. První veřejná prezentace konceptu proběhla minulý týden v rámci UITP Global Public Transport Summit ve Stockholmu.

Koncept tři v jednom

Jednou z výhod projektu Scania NXT má být rozdělení činností, nezbytných pro chod města, do různých časových úseků. Ráno a odpoledne by vozidla přepravovala cestující a ve volném čase mezi tím rozvážela například potraviny a léky. V nočních hodinách by se pak angažovala v úklidu odpadu.

Švédové k tomu dodávají: „V současné době nejsou dopravní toky ve městech zdaleka optimalizovány, protože zboží je přepravováno během dopolední dopravní špičky, kdy je na cestě do práce většina lidí.“ Scania chce přinést inspiraci pro změnu celého dopravního systému měst a přimět lidi přemýšlet o dopravě jiným a udržitelným způsobem.

Určitě si přečtěte

Články odjinud