...a proto nyní představuje koncept těžkého osmikolového sklápěče AXL, který nemá tradiční kabinu a nepotřebuje tedy k pohybu řidiče. | Koncept Scania AXL Scania  

...a proto nyní představuje koncept těžkého osmikolového sklápěče AXL, který nemá tradiční kabinu a nepotřebuje tedy k pohybu řidiče. | Koncept Scania AXL | Scania
 

Pohyb vozidla v takovém prostředí pak řídí logistické centrum zadávající vozu pokyny, na které místo se dostavit, kde vyčkat na náklad a kam poté náklad vyložit. | Koncept Scania AXL Scania  

Pohyb vozidla v takovém prostředí pak řídí logistické centrum zadávající vozu pokyny, na které místo se dostavit, kde vyčkat na náklad a kam poté náklad vyložit. | Koncept Scania AXL | Scania
 

Zajímavostí je, že ačkoliv je dnes technologie autonomního řízení často spojována také s elektrifikací pohonných ústrojí, koncept AXL na elektřinu není. | Koncept Scania AXL Scania  

Zajímavostí je, že ačkoliv je dnes technologie autonomního řízení často spojována také s elektrifikací pohonných ústrojí, koncept AXL na elektřinu není. | Koncept Scania AXL | Scania
 

Místo původní kabiny je takzvaný inteligentní modul, jenž obsahuje všechnu chytrou elektroniku pro autonomní pohyb na pracovišti. | Koncept Scania AXL Scania  

Místo původní kabiny je takzvaný inteligentní modul, jenž obsahuje všechnu chytrou elektroniku pro autonomní pohyb na pracovišti. | Koncept Scania AXL | Scania
 

Technologie autonomního řízení se podobným tempem rozšiřuje jak mezi osobními automobily, tak mezi těmi nákladními. Rovněž švédská Scania zde vidí nevyhnutelný směr do budoucnosti nákladní dopravy... | Koncept Scania AXL Scania  

Technologie autonomního řízení se podobným tempem rozšiřuje jak mezi osobními automobily, tak mezi těmi nákladními. Rovněž švédská Scania zde vidí nevyhnutelný směr do budoucnosti nákladní dopravy... | Koncept Scania AXL | Scania
 

Koncept Scania AXL Scania  

Koncept Scania AXL | Scania
 

Samozřejmě je tedy náklaďák vybaven řadou kamer, radarů, lidarů a GPS přijímačů. Právě velké doly či pískovny jsou pro Scaniu ideálním kontrolovaným prostředím, kde techniku autonomních nákladních vozů testovat. | Koncept Scania AXL Scania  

Samozřejmě je tedy náklaďák vybaven řadou kamer, radarů, lidarů a GPS přijímačů. Právě velké doly či pískovny jsou pro Scaniu ideálním kontrolovaným prostředím, kde techniku autonomních nákladních vozů testovat. | Koncept Scania AXL | Scania
 

Nutno podotknout, že i když Scania popisuje koncept AXL jako svůj první plně autonomní náklaďák, na pohyb po silnicích v běžném provozu ještě není uzpůsoben. | Koncept Scania AXL Scania  

Nutno podotknout, že i když Scania popisuje koncept AXL jako svůj první plně autonomní náklaďák, na pohyb po silnicích v běžném provozu ještě není uzpůsoben. | Koncept Scania AXL | Scania
 

Řadu autonomních nákladních vozidel pro uzavřená prostředí již Scania testuje rovněž u svých zákazníků. | Koncept Scania AXL Scania  

Řadu autonomních nákladních vozidel pro uzavřená prostředí již Scania testuje rovněž u svých zákazníků. | Koncept Scania AXL | Scania
 

„Dosud však byla tato vozidla hlídána záložním řidičem, který případně mohl zasáhnout do řízení. Scania AXL oproti tomu nemá ani tradiční kabinu, což zásadním způsobem mění celé odvětví,“ uvedl Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje Scanie. | Koncept Scania AXL Scania  

„Dosud však byla tato vozidla hlídána záložním řidičem, který případně mohl zasáhnout do řízení. Scania AXL oproti tomu nemá ani tradiční kabinu, což zásadním způsobem mění celé odvětví,“ uvedl Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje Scanie. | Koncept Scania AXL | Scania
 

Používá spalovací motor na obnovitelná biopaliva. Podle Scanie má tento přistup ukazovat, jak lze kombinovat moderní a tradiční techniku. | Koncept Scania AXL Scania  

Používá spalovací motor na obnovitelná biopaliva. Podle Scanie má tento přistup ukazovat, jak lze kombinovat moderní a tradiční techniku. | Koncept Scania AXL | Scania
 

Koncept Scania AXL Scania  

Koncept Scania AXL | Scania
 

Koncept Scania AXL Scania  

Koncept Scania AXL | Scania
 

Koncept Scania AXL Scania  

Koncept Scania AXL | Scania
 

Koncept Scania AXL Scania  

Koncept Scania AXL | Scania
 

Koncept Scania AXL Scania  

Koncept Scania AXL | Scania
 

Koncept Scania AXL Scania  

Koncept Scania AXL | Scania
 

Pohyb vozidla v takovém prostředí pak řídí logistické centrum zadávající vozu pokyny, na které místo se dostavit, kde vyčkat na náklad a kam poté náklad vyložit. | Koncept Scania AXL Scania  
Zajímavostí je, že ačkoliv je dnes technologie autonomního řízení často spojována také s elektrifikací pohonných ústrojí, koncept AXL na elektřinu není. | Koncept Scania AXL Scania  
Místo původní kabiny je takzvaný inteligentní modul, jenž obsahuje všechnu chytrou elektroniku pro autonomní pohyb na pracovišti. | Koncept Scania AXL Scania  
Technologie autonomního řízení se podobným tempem rozšiřuje jak mezi osobními automobily, tak mezi těmi nákladními. Rovněž švédská Scania zde vidí nevyhnutelný směr do budoucnosti nákladní dopravy... | Koncept Scania AXL Scania  
17
Fotogalerie

Scania ukázala náklaďák bez kabiny, který umí jezdit sám. Na silnici sice ještě nesmí, ale i tak uplatnění najde

Technologie autonomního řízení se podobným tempem rozšiřuje jak mezi osobními automobily, tak mezi těmi nákladními. Rovněž švédská Scania zde vidí nevyhnutelný směr do budoucnosti nákladní dopravy, a proto nyní představuje koncept těžkého osmikolového sklápěče AXL, který nemá tradiční kabinu a nepotřebuje tedy k pohybu řidiče.

Místo původní kabiny je takzvaný inteligentní modul, jenž obsahuje všechnu chytrou elektroniku pro autonomní pohyb na pracovišti. Samozřejmě je tedy náklaďák vybaven řadou kamer, radarů, lidarů a GPS přijímačů. Právě velké doly či pískovny jsou pro Scanii ideálním prostředím, kde techniku autonomních nákladních vozů testovat a relativně brzy i v praxi provozovat.

Pohyb vozidla v takovém prostředí  řídí logistické centrum zadávající vozu pokyny, na které místo se dostavit, kde vyčkat na náklad a kam poté náklad vyložit. Nutno podotknout, že i když Scania popisuje koncept AXL jako svůj první plně autonomní náklaďák, na pohyb po silnicích v běžném provozu ještě není uzpůsoben. Tam by také musel čekat ještě roky na legislativní změnu, která by mu pohyb po běžné silnici umožňovala. 

Řadu autonomních nákladních vozidel pro uzavřená prostředí již Scania testuje rovněž u svých zákazníků. „Dosud však byla tato vozidla hlídána záložním řidičem, který případně mohl zasáhnout do řízení. Scania AXL oproti tomu nemá ani tradiční kabinu, což zásadním způsobem mění celé odvětví,“ uvedl Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje Scanie.

Zajímavostí je, že ačkoliv je dnes technologie autonomního řízení často spojována také s elektrifikací pohonných ústrojí, koncept AXL na elektřinu není. Používá spalovací motor na obnovitelná biopaliva. Podle Scanie má tento přistup ukazovat, jak lze kombinovat moderní a tradiční techniku.

Článek připravila redakce AutoRevue.cz

Určitě si přečtěte

Články odjinud