Automobily | Autonomní vůz

Scania ukázala náklaďák bez kabiny, který umí jezdit sám. Na silnici sice ještě nesmí, ale i tak uplatnění najde

Technologie autonomního řízení se podobným tempem rozšiřuje jak mezi osobními automobily, tak mezi těmi nákladními. Rovněž švédská Scania zde vidí nevyhnutelný směr do budoucnosti nákladní dopravy, a proto nyní představuje koncept těžkého osmikolového sklápěče AXL, který nemá tradiční kabinu a nepotřebuje tedy k pohybu řidiče.

Místo původní kabiny je takzvaný inteligentní modul, jenž obsahuje všechnu chytrou elektroniku pro autonomní pohyb na pracovišti. Samozřejmě je tedy náklaďák vybaven řadou kamer, radarů, lidarů a GPS přijímačů. Právě velké doly či pískovny jsou pro Scanii ideálním prostředím, kde techniku autonomních nákladních vozů testovat a relativně brzy i v praxi provozovat.

Pohyb vozidla v takovém prostředí  řídí logistické centrum zadávající vozu pokyny, na které místo se dostavit, kde vyčkat na náklad a kam poté náklad vyložit. Nutno podotknout, že i když Scania popisuje koncept AXL jako svůj první plně autonomní náklaďák, na pohyb po silnicích v běžném provozu ještě není uzpůsoben. Tam by také musel čekat ještě roky na legislativní změnu, která by mu pohyb po běžné silnici umožňovala. 

Řadu autonomních nákladních vozidel pro uzavřená prostředí již Scania testuje rovněž u svých zákazníků. „Dosud však byla tato vozidla hlídána záložním řidičem, který případně mohl zasáhnout do řízení. Scania AXL oproti tomu nemá ani tradiční kabinu, což zásadním způsobem mění celé odvětví,“ uvedl Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje Scanie.

Zajímavostí je, že ačkoliv je dnes technologie autonomního řízení často spojována také s elektrifikací pohonných ústrojí, koncept AXL na elektřinu není. Používá spalovací motor na obnovitelná biopaliva. Podle Scanie má tento přistup ukazovat, jak lze kombinovat moderní a tradiční techniku.

Článek připravila redakce AutoRevue.cz

Diskuze (23) Další článek: Poznámky Sticky Notes ve Windows 10 se dočkaly vylepšení a vypadají lépe v tmavém režimu

Témata článku: Doprava, Pohyb, Automobily, GPS, Autonomní vůz, Koncept, Scania, Jez, Sklápěč, Kabina, Uplatnění, Vozidlo, Náklaďák, Silnice, Autonomní řízení


Určitě si přečtěte

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

** Na disk nikdy neuložíte tolik dat, jak tvrdí výrobce ** Ajťáci si vymysleli vlastní jednotky jako mebibajt ** Zmatky vznikají i kvůli různým výjimkám

Lukáš Václavík | 104

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 163

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

** Pochopit techniky a principy A.I. je složité ** Ale nebojte, jde to i bez doktorátu z IT a matematiky ** Vyzkoušíme generátor neuronových sítí od Googlu

Jakub Čížek | 10

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 102

10 věcí, které jste odkládali „na jindy“, ale teď je konečně můžete udělat

10 věcí, které jste odkládali „na jindy“, ale teď je konečně můžete udělat

** Karanténní opatření nás drží doma a mnozí mají více času navíc ** Připomeneme proto často odkládané činnosti uživatelů počítačů ** Právě teď je ten správný okamžik, kdy se do nich pustit

Karel Kilián | 76